اصفهان شرق

تصمیمات تازه برای وضعیت فوق حاد کرونا در اصفهان/ درخواست ویژه استاندار از وزیر کشور برای قرنطینه

کدخبر: 203870
1399/07/02 در ساعت 11:15

به گزارش اصفهان شرق؛ شیوع ویروس کرونا بیش از ۷ ماه است که جهان را درگیر کرده و تا به حال در ایران بیش از ۲۴ هزار نفر را قربانی خود کرده است. تعداد مبتلایان به کرونا در کشور و به‌تبع آن شهرهایی با وضعیت قرمز همچنان سیر صعودی را دنبال می‌کند و در شرایطی که محدودیت‌های اصناف و اجتماعات در این رابطه برداشته شده و مردم تا حد زیادی در مواجهه با این ویروس دچار روزمرگی شده‌اند.

شرایط این روزهای استان اصفهان از نظر شیوع ویروس کرونا حاد است و حتی می‌توان گفت از حاد نیز فراتر رفته است. وضعیت شیوع در حال حاضر فراتر از تصور است و این مسأله سبب به فرسودگی و خستگی کادر درمان شده است که از روز نخست در صف اول مقابله با این ویروس بوده و این روزها زحمت‌شان مضاعف شده است.

در حال حاضر شرایط استان اصفهان همچنان حاد است زیرا میزان مبتلایان و بستری‌های امروز نتیجه مسافرت‌ها و ترددها و رفتاری پرخطر هفته‌های گذشته است و زمان نیاز است تا تغییر رفتار کنونی مردم اصفهان در آمار مبتلایان خود را نشان دهد.

براساس اعلام نجیمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تعداد مبتلایان بستری کرونا در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان روز به‌ روز رو به افزایش است به طوری که ظرفیت بیمارستان خمینی‌شهر پر شده است.

علاوه بر این مشاهدات حاکی از این است که ظرفیت بیمارستان‌های اصفهان که به امر مقابله با کرونا اختصاص پیدا کرده‌اند در حال حاضر در حال تکمیل شدن است و ادامه رفتارهای پرخطر از سوی مردم می‌تواند هزینه‌های بالایی را تحمیل کند.

نامه استاندار به وزیر کشور برای قرنطینه کردن اصفهان

با توجه به این شرایط حاد استان اصفهان، استاندار اصفهان نامه‌ای به وزیر کشور برای تفویض اختیار برای اعلام قرنطینه دو هفته‌ای در استان اصفهان برای قرنطینه و کاهش نیروی ادارات و تعطیلی مشاغل غیرضروری زده است.

استاندار در این نامه اعلام کرده است که بنا بر برابر گزارش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اصفهان اپیدمی بیماری کرونا هم اکنون در خطرناک‌ترین وضعیت از ابتدای شیوع تاکنون در استان اصفهان رسیده به طوری که آمار روزانه به بیش از ۱۰۰۰ مورد شناسایی افراد مبتلا رسیده است که با توجه به ظرفیت محدود بیمارستان‌های استان به خصوص با ابتلای تعداد زیادی از کادر درمان به ویروس کرونا بیم آن می‌رود با روند فعلی فعالیت خدمات اورژانس به سایر بیماران و بخش بهداشت و درمان استان را با بحران مواجه سازد. به ویژه این‌که مدارس نیز فعالیت خود را در آغاز کرده‌اند و حضور دانش‌آموزان سبب تشدید اوضاع خواهد شد، در صورت صلاحدید دستور فرمایید در اجرای مفاد بند یک و دو و مصوبات بیست و ششمین جلسه ستاد ملی ایران نسبت به تفویض اختیار به استان برای تعطیلی حداقل دو هفته مشاغل غیر ضروری و دور کاری پرسنل اداری دستورات لازم را صادر کنید.

هرگونه پیاده‌روی در ایام اربعین ممنوع است

حجت‌اله غلامی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا استان اصفهان نیز اعلام کرد، با توجه به وضعیت حاد استان اصفهان، روشنایی پارک‌ها خاموش شود و هرگونه سرویس‌دهی در این اماکن نیز ممنوع باشد، در شرایط کنونی همچنین دورکاری کارمندان هم با نظر مدیران مربوطه لازم الاجراست.

 واحدهای عرضه غذای آماده هم صرفاً به صورت بیرون‌بر فعالیت کرده و نظارت بر رستوران‌ها تشدید و با متخلفان برخورد شود.

اپراتورهای جایگاه سوخت هم موظف به سوختگیری خودروها هستند،  تا از تردد رانندگان در جایگاه جلوگیری شود و با توجه به نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی نیز هرگونه پیاده روی در این ایام را ممنوع اعلام می‌کنیم.

بیش از هزار و ۳۰۰ نفر در بیمارستان‌های استان اصفهان بستری هستند

آرش نجیمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از وضعیت حاد استان اصفهان می‌گوید، وی بارها نسبت به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تجمعات غیرضروری در استان اصفهان هشدار داده بود.

وی با اشاره به این‌که استان اصفهان در شرایط فوق بحرانی از نظر شیوع بیماری کرونا قرار دارد، اظهار داشت: زمانی می‌توانیم از ورود به موج سوم کرونا بگوییم که موج دوم فروکش کرده باشد، درحالی که در اصفهان هیچ وقت موج دومی که از ابتدای خردادماه شروع شد فروکش نکرد، بنابراین وضعیت فعلی را شاید بتوان ادامه موج دوم و یا موج سومی نامید که بلافاصله بعد از موج دوم اتفاق افتاده است.

نجیمی با بیان این‌که از ابتدای شهریورماه شرایط بدی در استان اصفهان داشته‌ایم اما طی حدود یک هفته گذشته و به ویژه چند روز اخیر، شرایط فوق حادی در استان تجربه کردیم و در برخی شهرستان‌ها از جمله خمینی شهر وضعیت بسیار بدی داریم، تصریح کرد: تعداد بیماران بستری کووید۱۹ در استان اصفهان (به غیر از شهرستان کاشان و آران و بیدگل) به نزدیک یک هزار و ۳۰۰ نفر رسیده است.

با افزایش یک و نیم تا ۲ برابری تعداد مرگ و میر مواجه هستیم

 سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان این‌که تعداد موارد حاد در روز از ۲۰۰ نفر عبور کرده و با افزایش یک و نیم تا ۲ برابری تعداد مرگ و میر مواجه هستیم، عنوان کرد: اوایل خردادماه آمار مرگ و میر بیماران مبتلا به کووید۱۹ در استان اصفهان تک رقمی بود و در تیرماه نیز این وضعیت ادامه داشت، اما در مرداد و شهریورماه تعداد مرگ و میر بیماران به میانگین ۱۰ نفر در روز رسید، این درحالی است که طی یک هفته گذشته به بالای ۲۰ و حتی ۳۰ نفر در روز رسیده است.

وی با اشاره به وضعیت بیمارستان‌های استان اصفهان گفت: ظرفیت برخی بیمارستان‌ها مثل بیمارستان عیسی بن مریم تکمیل شده ولی برخی بیمارستان‌ها مانند الزهرا(س) هنوز ظرفیت دارند، اگر چه درصورت ادامه این روند شاید ناگزیر شویم تخت‌هایی که به ارائه خدمت به سایر بیماران اختصاص دارد را در اختیار بیماران کووید۱۹ قرار دهیم، به طوری که تخت و شاید بیمارستان‌های جدید را نیز باید به بخش بستری کرونا اضافه کنیم.

وضعیت فعلی نتیجه عدم پایبندی به هشدارهای قبلی است

نجیمی با بیان این‌که وضعیت فعلی را شاید بتوان ادامه موج دوم و یا موج سومی نامید که بلافاصله بعد از موج دوم اتفاق افتاده است، اضافه کرد: هم اکنون شرایطی را تجربه می‌کنیم که در ابتدای شهریور ماه نسبت به وقوع آن هشدار داده بودیم، وضعیت فعلی شاید نتیجه عدم پایبندی به هشدارهای قبلی باشد که از جمله مهم‌ترین این هشدارها رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک بود، حتی تاکید کرده بودیم ماسک به تنهایی و در مکان‌هایی که تعداد افراد زیاد باشد، نمی‌تواند در پیشگیری صددرصدی از شیوع کرونا موثر باشد؛ اما با وجود این هشدارها شاهد تجمعاتی بودیم که برخلاف توصیه‌های مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید، بدون رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و حتی برخلاف این شیوه‌نامه‌ها برگزار شد.

حضور در اجتماعات باید به حداقل برسد

نجیمی با اشاره به این‌که استفاده از ماسک نسبت به مرداد و حتی تیرماه به شدت کاهش پیدا کرده است، افزود: علاوه بر اینکه استفاده از ماسک باید افزایش پیدا کند، حضور در اجتماعات نیز باید به حداقل برسد، در عین حال که باید تجمعات غیرضروری که ممکن است سلامت و جان هم استانی‌های‌مان را تهدید کند تعطیل کنیم.

 سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تأکید بر این‌که آموزش قطعاً باید ادامه داشته باشد، افزود: به خانواده‌ها توصیه می‌شود در صورت داشتن شرایط لازم، آموزش غیرحضوری را در اولویت قرار دهند، فرصتی برای اشتباه نداریم و بیمارستان‌ها و کادر درمانی استان دیگر توانی برای مقابله با تبعات ناشی از تجمعات غیرضروری و ادامه روند کنونی ندارند.

انتهای پیام/فارس