اصفهان شرق

تخریب همه ویلاهای ناقض حریم زاینده‌رود امکان‌پذیر است/ اهمیت اجرای وظایف سازمان‌ها در حراست از رودخانه

کدخبر: 203851
1399/07/02 در ساعت 10:19

به گزارش اصفهان شرق؛ حسین رجایی در خصوص تخریب روز گذشته و ماه‌های اخیر ویلاهای ساخته شده در حریم رودخانه زاینده‌رود و منطقه باغبهادران اظهار داشت: افراد متمول به دلیل آب و هوای خوب و چشم انداز زیبای این منطقه اقدام به خرید زمین‌های کشاورزی کرده و با اعمال نفوذهایی ساخت ویلا می‌پردازند.

منتخب مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته تمامی این مراحل در یک بازه زمانی دو الی سه سال انجام می‌شود و این طور نیست که یک شبه یک ویلا ساخته شود اما به دلیل خلأهای قانونی و بی‌دقتی و کم‌توجهی برخی از مسؤولان بخش، این مسائل رخ می‌دهد.

وی عنوان کرد: مثلاً در دوره‌های قبل به این جور ساخت و سازهای غیر قانونی که انجام می‌شد قبل از آنکه مجوزهای لازم صادر شود، انشعاب برق می‌دادند، هنگامی که برق به زمین می‌رسید و پس از آن آب نیز به آن می‌دادند، فرد مدعی می‌شد که باید در این زمین ساخت و ساز انجام شود یا اینکه آن مکان قبلاً مسکونی بوده است.

رجایی با بیان اینکه برخی کارشناسی‌های غلط بخشداری و دهیاری‌ها نیز به این داستان دامن زده است، افزود: از این مسأله که تخریب‌ها صرفاً برای ویلاهای مردم عادی بوده اطلاعات خاصی ندارم اما افرادی که در این نقطه ویلاسازی می‌کنند، اکثرا افراد متمول و ثروتمند هستند که می‌توانند ویلاسازی انجام دهند، از طرف دیگر مردم عادی نمی‌توانند این نفوذ را داشته باشند که این اقدامات را انجام دهند و یا بسیاری از مردم عادی اهل اینگونه تخلفات نیستند.

منتخب مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: بحث حریم رودخانه در بخش باغ‌بهادران به هیچ وجه رعایت نمی شود، یعنی فاصله‌ای که قانون برای حریم رودخانه مشخص کرده است و هرگونه تصرف و ساخت و ساز در این فاصله ممنوع است، اصلا رعایت نمی‌شود.

وی تصریح کرد: فقط اگر سازمان آب منطقه‌ای و مجموعه حراست رودخانه به وظایف خود عمل کنند، هیچ‌کس نمی‌تواند به این راحتی در این حریم ویلا بسازد.

رجایی بیان داشت: بنابراین شاید یکی از عمده‌ترین دلایلی که این ساخت و سازهای غیرقانونی انجام می‌شود این باشد که دستگاه‌ها وظایف خود را انجام نمی‌دهند یا نظارت لازم و کافی ندارند و یا اینکه اعمال نفوذها و چشم پوشی‌هایی صورت می‌گیرد که برخی از آن سوءاستفاده می‌کنند.

منتخب مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اتفاقاتی که در گذشته رخ می داد این بود که برخی، ساخت و ساز غیرقانونی انجام می‌دادند و پس از آن جریمه پرداخت می‌کردند و از این طریق، کار غیرقانونی خود را دور می‌زدند که البته این اتفاق امروزه کمتر رخ می دهد.

وی تأکید کرد: اگر آب منطقه‌ای، مجموعه حراست از رودخانه و مجموعه جهاد کشاورزی به صورت دقیق و محکم و جدی وارد عمل شوند، نه تنها دیگر ویلایی ساخته نمی‌شود بلکه به دلیل اینکه اکثر این ساخت و سازها در حریم رودخانه صورت گرفته و غیر قانونی است، به راحتی می‌توان نسبت به آن اعمال قانون کرد اما این مسأله همت و جدیت مدیران را می‌طلبد.

انتهای پیام/