اصفهان شرق

بسیج دانشجویی خلأ امکانات الکترونیک در مناطق محروم را پر می‌کند

کدخبر: 203760
1399/07/01 در ساعت 12:33

به گزارش اصفهان شرق؛ سید هادی انوری صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: بسیج دانشجویی استان اصفهان بنا بر رسالت‌هایی که به ویژه در عرصه نقش آفرینی در جمهوری اسلامی برعهده دارد، در برنامه‌ها به مسؤولیت در نقش‌های خاص ورود داشته است.

مسؤول سازمان بسیج دانشجویی استان اصفهان ادامه داد: بسیج دانشجویی با رصد جامعه نسبت به شناسایی مسائل ورود پیدا می‌کند و با تشکیل هسته‌های مسأله‌محور به موارد ورود و نقش‌آفرینی می‌کند همان‌طور که سال گذشته در دیدار بسیجیان با مقام معظم رهبری، ایشان در خصوص این مسأله محوری صحبت کردند.

وی تصریح کرد: در حوزه نقش‌آفرینی در قالب هسته‌های مسأله‌محور در خصوص مسائلی که ممکن است برای مردم ناامیدی و یأس به دنبال داشته باشد، ورود پیدا کرده و با استفاده از نظرات بزرگان و فضای علمی خود دانشجویان در دانشگاه، شروع به حل مسأله می‌کنند.

انوری خاطرنشان کرد: از اواخر سال گذشته با تعطیلی دانشگاه‌ها، بدنه بسیج دانشجویی ورود خوبی به این مسأله داشتند و مسأله پیش‌گیری و آموزش مردم درباره ویروس کرونا را در دستور کار قرار دادند و با استفاده از ظرفیت‌های خوب علمی مسائل و مشکلات مردم را شناسایی کردند.

مسؤول سازمان بسیج دانشجویی استان اصفهان افزود: این دانشجویان با شرکت‌های دانش بنیان وارد همکاری شدند و توانستند علاوه بر این که به جامعه کمک کنند، نگاه آموزشی هم داشته باشند؛ همچنین توانستند نیازهای بهداشتی مردم را برطرف کرده و مشاوره و آموزش‌های تخصصی هم به صورت خانه به خانه برای مردم مناطق محروم ارائه کنند.

وی با بیان اینکه تمامی برنامه‌ها و اردوهای بسیج تحت تأثیر این بیماری قرار گرفت، ادامه داد: اما بسیجیان بیکار ننشستند و به مسائلی که مشکلات جامعه را حل کند ورود پیدا کردند؛ مثلا در برپایی غرفه‌های غربالگری، سرکشی از بیمارستان‌ها، ضدعفونی کردن محیط، تولید ماسک و دستکش و مواد بهداشتی به نقش‌آفرینی پرداختند.

انوری تصریح کرد: در این زمان بود که بحث کمک‌های مؤمنانه به میان آمد و توانستیم طی آن بیش از ۵ هزار و ۷۰۰ بسته معیشیتی در سطح استان اصفهان توزیع کنیم.

فرمانده ناحیه بسیج دانشجویی استان اصفهان اظهار داشت: به این ترتیب گروه‌های جهادی که مجبور بودند به دیگر شهرستان‌ها و استان‌ها کوچ کنند به انجام خدمت در استان پرداختند؛ بسیج دانشجویی با خلاقیت از این مشکلات عبور کرد‌.

ادامه راه اطعام غدیر با اطعام حسینی در ماه محرم و صفر

وی بیان داشت: در عید غدیر در طرح اطعام علوی، بیش از ۱۵ هزار پرس غذا در مناطق محروم استان اصفهان تقسیم و توزیع شد، پس از آن در روزهای ماه صفر و محرم نیز طرح اطعام حسینی را پیگیری می‌کنیم.

انوری عنوان کرد: این روند نقش‌آفرینی در مسائل مختلف ادامه دارد، بسیج دانشجویی هر زمان که احساس نیاز کند، برای افزایش امید و روحیه جامعه ورود پیدا می‌کند و مصداق ما برای ورود به این مسایل بیانات مقام معظم رهبری است.

مسؤول سازمان بسیج دانشجویی استان اصفهان گفت: بسیج دانشجویی در همین ریل حرکت می‌کند و شانه‌های خود را زیر بار مسؤولیت برده است، شاید بگویند که این موارد ارتباطی با بسیج دانشجویی ندارد اما ما از گرفتن مسؤولیت ترسی نداریم و برای پرورش امید در جامعه تلاش می‌کنیم.

وی درخصوص هفته دفاع مقدس نیز بیان داشت: برنامه‌های هفته دفاع مقدس نیز تحت تأثیر کرونا قرار گرفته که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی طبق فرمایشات مقام معظم رهبری با راه اندازی کاروان‌های دفاع مقدس در مناطق شهر اصفهان و مناطق کم برخوردار، برگزاری سرودهای خیابانی، روایات دفاع مقدس، تئاتر خیابانی و در ادامه بحث کمک‌های مومنانه، آن را گرامی خواهیم داشت.

انوری تصریح کرد: سال‌های قبل مجبور بودیم که برنامه نشست‌های گفتمانی داشته باشیم اما امسال این روند متوقف نشد و با بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی، دعوت از نمایندگان مجلس و… به نقش‌آفرینی ادامه دادیم و نشست‌های تخصصی هم ادامه دارد.

مسؤول سازمان بسیج دانشجویی استان اصفهان گفت: سال‌های گذشته، هفته دفاع مقدس همزمان با شروع سال تحصیلی بود و بسیج با برگزاری برنامه در دانشگاه‌ها و برگزاری نشست دانشجویی و برپایی غرفه‌ها به انجام برنامه‌های فرهنگی می‌پرداخت امسال اما این موارد لغو شد.

وی ادامه داد: در برخی از دانشگاه‌ها که دانشجویان به هر دلیلی حضور فیزیکی دارند، در خود دانشگاه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با حضور کارمندان دانشگاه برنامه گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس بر سر مزار شهدای گمنام دانشگاه برگزار می‌شود.

انوری عنوان کرد: همچنین کاروانی را تحت عنوان «نسل سرنوشت» تشکیل دادند که متشکل از برنامه‌های فرهنگی، سرود خیابانی، روضه‌خوانی، تئاتر خیابانی، ارائه خدمات سلامت و آموزشی در برخی از مناطق اصفهان و مناطق کم برخوردار است؛ از افرادی که در جبهه سلامت مشغول هستند نیز طی برنامه‌ای تجلیل خواهد شد.

مسؤول سازمان بسیج دانشجویی استان اصفهان افزود: نشست‌های تخصصی دیگری نیز با عنوان بهره‌گیری از الگوها، خلاقیت‌ها و مدل‌های دفاع مقدس و استفاده از تجربیات و روایات افراد برای انتقال به نسل جدید برگزار می‌شود، با توجه به شروع سال جدید نیز طی طرحی با عنوان «مشق احسان» بسته‌های لوازم‌التحریر آماده کرده و به مناطق کم برخوردار ارسال شد.

بسیج دانشجویی خلأ امکانات الکترونیک در مناطق محروم را با آموزش حضوری پر می‌کند

وی تصریح کرد: گروه‌های جهادی صرفا کار عمرانی و جهادی نمی‌کنند، معمولاً در مناطق کم برخوردار استان، یکی از عرصه‌هایی که پیش‌بینی شده بود ضعف دانش‌آموزان به دلیل نداشتن دسترسی به فضای مجازی است که دانشجویان بسیجی از نظر آموزشی ورود پیدا کردند، تهیه لوازم الکترونیکی هزینه بر است و در حال فراهم کردن زمینه آن هستیم اما با ورود دانشجویان و پر کردن خلأهای آموزشی و تربیتی سعی شده که این مشکل جبران شود تا رایزنی با خیران به سرانجام برسد.

انوری بیان داشت: به دلیل شرایط حاضر به دلیل شیپع کرونا علی‌رغم تمامی مشکلات به وجود آمده، باعث شد که فرصت‌هایی در اختیار ما قرار داده شود زیرا ظرفیت‌هایی وجود داشت که ما از آن استفاده نمی‌کردیم.

مسؤول سازمان بسیج دانشجویی استان اصفهان ادامه داد: وقتی به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی شرایط برگزاری جلسات حضوری وجود نداشت، برنامه‌ها به سمت و سوی مجازی حرکت کرد؛ برگزاری برنامه‌ها تعطیل نشد و در فضای حقیقی انجام می‌شد ولی در بستر فضای مجازی به اشتراک گذاشته می‌شد.

وی افزود: بسیاری از برنامه‌هایی که باید در تابستان برگزار می‌شد، تعطیل نشد و از طریق فضای مجازی، کلیپ، عکس نوشته و … به اشتراک گذاشته شد تا دیگران حتی غیردانشجویان نیز از آن بهره‌مند شوند و استقبال خوبی هم از آن‌ها شد به طوری که دیگر هفته‌ای نیست که دوره‌های آموزشی مجازی نداشته باشیم.

انتشار نشریات دانشجویی در بستر فضای مجازی

انوری خاطرنشان کرد: به این ترتیب بسیاری از برنامه‌ها از طریق این فضا برگزار خواهد شد‌، در حوزه نشریات نیز ورود خوبی شد و دانشجویان برنامه‌های رادیویی اینترنتی با مناسبت‌های مختلف فراهم کردند؛ تا چند ماه پیش تنوع برنامه‌ای در فضای مجازی وجود نداشت، برای برگزاری برنامه‌ها و مسابقات علمی ناچار شدیم که از این ظرفیت استفاده کنیم و توانمندی‌های افراد هم در این زمینه افزایش یافت و روز به روز خلاقیت‌ها بیشتر می‌شود.

مسؤول سازمان بسیج دانشجویی استان اصفهان اظهار کرد: در هسته علمی بسیج دانشجویی ارتباط تنگاتنگی با فضای علمی و دانشگاهی داریم، در این هسته مسأله محور، حمایت از مراکز دانش‌بنیان و اقداماتی در حوزه علمی و فنآوری با شناسایی‌ مشکلات علمی انجام شد که پس از آن تیم‌های علمی برای رسیدن به صنعت و برقراری پل‌های ارتباطی بین دانشجویان و صنعت از بسیج دانشجویی کمک می‌گیرند.

وی عنوان کرد: رویداد علمی جهش را داشتیم که از دانشجویان دعوت شد تا بتوانیم ظرفیت‌های علمی دانشگاه را به صنعت متصل کنیم و ابتکارات دانشجویان را به صنعت مرتبط کنیم، با کمک نهادهای دیگر رویداد جهش از ابتدای تیرماه آغاز شد‌.

انوری ادامه داد: افراد تخصص‌های علمی را معرفی کردند و براساس خلاقیت‌هایی که داشتند برای دسترسی به صنعت با یک سری از ارگان‌ها مشورت کردیم، این رویداد هنوز ادامه دارد و همین امروز هم اگر گروهی به ما مراجعه کند، تسهیل‌گری برای آن انجام خواهد شد.

اعلام آمادگی بسیج دانشجویی برای کمک به گروه‌های علمی و صنعتی

فرمانده ناحیه بسیج دانشجویی استان اصفهان گفت: بارها اعلام شده که نگاه ما حل مسائل مختلف کشور در عرصه‌های مختلف علمی، پژوهشی، صنعتی و … است و به همین دلیل به دیگر سازمان‌ها و گروه‌ها با ظرفیت علمی، جهادی و جوانی که داریم، کمک خواهیم کرد.

محمدامین رجبی، معاون پژوهش و فناوری بسیج دانشجویی اصفهان نیز در ادامه اظهار داشت: با شیوع بیماری کرونا، رویدادی را با عنوان رویداد مجازی جهش در نظر گرفتیم و برای آن سایتی راه اندازی شد تا پذیرای ایده‌های دانشجویان باشد.

وی افزود: با مجموعه‌های صنعتی و اتاق بازرگانی همکاری کرده و با کمک آن‌ها محتواهای علمی تهیه شد و افراد از این محتوا استفاده کردند، پس از آن دانشجویان ایده‌های خود را مطرح کردند و در ادامه در یک جلسه محصولات و خدمات خود را ارائه خواهند کرد و نفرات برتر معرفی خواهد شد.

رجبی تصریح کرد: در این هسته مسأله‌شناسی را با محوریت یک رویداد مجازی دنبال کردیم، کارگروه موج دانش در نظر گرفت که این رویداد را شکل دهد خود این کارگروه به کارخانه‌ها سر زد، مشکلات آن‌ها را بررسی کرد و به حل مسأله هم ورود پیدا کرد؛ اصفهان آغازکننده و مبدأ این رویداد است‌.

انتهای پیام/