سرویس: غیر تولیدی 17:11 - یکشنبه 30 شهریور 1399

فوق تخصص عصب شناسی زبان خبر داد؛

تشخیص اختلال یادگیری زبان مادری کودکان

عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، از طراحی و اجرای آزمون های بالینی زبانی برای تشخیص اختلال یادگیری زبان مادری کودکان خبر داد.

به گزارش اصفهان شرق، رضا نیلی پور فوق تخصص عصب شناسی زبان و زبان شناسی بالینی، گفت: آزمون های بالینی زبانی، برای تشخیص میزان و شدت اختلال یادگیری زبان مادری در کودکان، طراحی و اجرا شده است، و با استفاده از آن می توان کودکان را پیش از آغاز دوره پیش دبستانی و آموزش های رسمی، برای ورود به مدرسه آماده کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، با معرفی آزمون بالینی زبانی رشدی که با همکاری متخصصان حوزه گفتاردرمانی کشور، طی سه سال گذشته طراحی شده، افزود: یکی از ویژگی های مهم آزمونهای زبانی، داشتن حساسیت لازم برای شناسایی میزان اختلال های زبانی کودکان در مقایسه با همتایان سنی آنان است که خوشبختانه آزمون طراحی شده توسط متخصصان کشورمان، دارای حساسیت و دقت کافی است تا جایی که به کمک آن  می توان توانمندی های زبانی شناختی کودکان در گروه های سنی ۳ الی ۷ سالگی  را سنجید و از نتایج آن، در توانبخشی کودکان دارای اختلال استفاده کرد.

وی با اشاره به نتایج تحقیقات جدید علوم شناختی، گفت: براساس این تحقیقات، کودکان در محیط خانوادگی سالم حتی از دوران رشد جنینی با آهنگ صدا و مهرورزی های مادر خود آشنا می شوند و پیوند های نورونی آنان در مغز کودکان نقش می بندد و بعد از تولد و در دوران رشد پیش دبستانی هم کودکان می توانند حتی بیش از یک زبان را در شرایط مناسب فرهنگی و خانوادگی، و بدون آموزش رسمی براحتی یاد بگیرند. به همین سبب است که نقش پررنگ محیط و بوم زیست در گسترش رشد شناختی کودک اهمیت پیدا کرده است.

نیلی پور افزود: در عین حال شواهد بالینی نشان داده، برخی از کودکان هم در موقعیت های ناسالم محیطی دوران رشد و یا بدون علت شناسی خاصی، حتی در یادگیری زبان مادری خود دچار مشکل می شوند و توانایی های زبانی آنان در مقایسه با همتایان سنی خود، با تاخیر و مشکلات زیادی همراه است، که بی توجهی به این نوع مشکلات کودکان، می تواند در رشد شناختی آینده آنان در سال های بعد و در دوران تحصیلات رسمی اثرات نا مطلوبی به جا بگذارد.

وی ادامه داد: به همین سبب درصدد برآمدیم تا با تکیه بر یافته های جدید علوم شناختی در زبان شناسی بالینی و با کمک همکاران این حوزه، آزمون های جدید زبانی بالینی را در قالب طرح پژوهشی، برای شناسایی کودکانی که در یادگیری و بکارگیری زبان مادری خود مشکل دارند، طراحی کنیم و برای استفاده در توانبخشی شناختی، در اختیار گفتار درمانگران قرار بدهیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گفت: اما از آنجا که زبان، یک نظام فرهنگی شناختی است، لذا لازم بود آزمون های بالینی زبانی ما هم براساس خصوصیات ساختاری و فرهنگی زبان فارسی تدوین شوند تا ضمن کاربرد آن در توانبخشی شناختی زود هنگام کودکان دارای اختلال یادگیری زبان، از نتایج آن ها، علت مشکل کودکان در یادگیری زبان مادری را تشخیص داد.

نیلی پور خاطر نشان کرد: این آزمون، بعنوان طرح پژوهشی شرکت دانش بنیان «زبان آزمای بالینی شناختی» و با حمایت مالی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی ریاست جمهوری، طراحی و استانداردسازی شد تا برای ارزیابی و توانبخشی کودکان دارای اختلال یادگیری زبان، در اختیار مراکز گفتاردرمانی کشور قرار بگیرد.

وی در پایان افزود: برای اینکه بتوانیم به آزمونی حساس و دقیق جهت ارزیابی کودکان در حال رشد دست بیابیم، این آزمون را با کمک همکاران گفتاردرمانگر در پنج استان تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و مازندران و برای بیش از  ۱۴۰۰ کودک بدون مشکل یادگیری زبان مورد بررسی و ارزیابی قرار دادیم و براساس نتایج آن، استانداردها و هنجارهای مناسب زبانی را برای هنجار زبانی کودکان سالم در گروه های سنی ۳ تا ۷ سال به دست آوردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.