سرویس: غیر تولیدی 11:39 - شنبه 29 شهریور 1399

دبیر علمی کنگره انجمن رادیولوژی ایران خبر داد؛

افزایش ۲۵۰ درصدی سی‌تی‌اسکن ریه در ۹ استان کشور

دبیر علمی سی و ششمین کنگره سالیانه انجمن رادیولوژی ایران، از افزایش ۲۵۰ درصدی سی‌تی‌اسکن ریه در بیمارستان‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی ۹ استان پرجمعیت کشور به دلیل شیوع کرونا خبر داد.

به گزارش اصفهان شرق، امیررضا رادمرد، با عنوان این مطلب که این آمار حاصل نتایج مطالعه ای جامع و مولتی سنتریک در کشور است، گفت: این مطالعه با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی کشور بر روی آمار بیش از ۳۰ بیمارستان بزرگ ارجاعی در شهرهای تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، رشت، گرگان، کرمان و یزد انجام شده است.

وی با اعلام اینکه نتایج این مطالعه در مجله فرهنگستان علوم پزشکان ایران (Archives of Iranian Medicine) در دست چاپ است، افزود: در اسفند ۹۸ نسبت به اسفند ۹۷ تعداد موارد سی تی اسکن ریه حدودا ۳.۵ برابر شده و به بیش از ۱۱ هزار مورد رسیده است. این آمار به وضوح نشان دهنده بار سنگین پاندمی کرونا بر جامعه رادیولوژی کشور است.

رادمرد با اشاره به برگزاری سی و ششمین کنگره سالیانه انجمن رادیولوژی ایران در روزهای ۱۳ تا ۱۶ آبان ۹۹ با حضور اساتید و صاحبنظران برجسته، گفت: در این کنگره جدیدترین مباحث در حوزه های مختلف خصوصا تصویر برداری ریه، عروق، اسکلتی-عضلانی، زنان-مامایی و هوش مصنوعی، مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه امسال به دلیل شیوع کرونا کنگره به صورت مجازی در قالب ۱۲ وبینار و بیش از ۷۰ سخنرانی ضبط شده برگزار می شود، افزود: شعار کنگره امسال «رادیولوژی خط مقدم نبرد با بیماری‌های فراگیر جهانی»، است.

رادمرد با بیان اینکه از ابتدای شیوع کرونا رادیولوژی نقش مهمی در تشخیص بیماری و تعیین پلن درمانی بیماران داشته است، یادآور شد: در ابتدای بروز اپیدمی کرونا در کشور که تست های تشخیص قطعی آزمایشگاهی (پی سی آر)  به میزان کافی در دسترس نبود و یا دارای دقت اندکی بودند، سی تی اسکن ریه نقش بسیار کلیدی در تایید تشخیص بیماری داشت و هنوز هم به رغم افزایش کیفیت تست‌های تشخیصی آزمایشگاهی، تصویربرداری نقش بسیار مهمی در تشخیص بیماری، تعیین شدت درگیری ریه و بررسی عوارض ثانویه آن دارد.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که یکی از بهترین روش های تعیین شدت درگیری ریه در ابتلا به ویروس کرونا، تصویربرداری ریه است، این موضوع در سی و ششمین کنگره سالیانه به عنوان یکی از موضوعات اصلی برگزیده شده و شعار کنگره نیز حول این محور انتخاب گردیده است.

در کنگره سی و ششم رادیولوژی، سخنرانان برجسته و صاحب نظر خارجی نیز از کشورهای فرانسه، انگلستان، آمریکا، کانادا واتریش با هدف انتقال دانش روز به رادیولوژیست های کشور، به صورت مجازی حضور خواهند داشت.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.