سرویس: غیر تولیدی 14:32 - جمعه 28 شهریور 1399

سازمان بهداشت جهانی هشدار داد؛

افسردگی ۲۵ درصد کادر بهداشت و درمان در دوران کرونا

سازمان بهداشت جهانی به مناسبت روز جهانی ایمنی بیمار، ایمنی کارکنان حوزه سلامت را یک گام کلیدی برای ایمنی بیمار مطرح کرد.

به گزارش اصفهان شرق، دکتر «تدروس» مدیر کل سازمان بهداشت جهانی، ‎به مناسبت روز جهانی بیمار در ۱۷ سپتامبر در ژنو، گفت ‏: در همه گیری بیماری کرونا نقش کارکنان حوزه بهداشت و درمان برای تسکین درد و رنج بیماران بسیار اساسی مهم و برای همه ‏ما قابل درک است.

وی افزود: هیچ کشور، بیمارستان یا کلینیکی نمی‌تواند بیماران خود را ایمن نگه دارد مگر اینکه کارکنان ‏بهداشت خود را در امان نگه دارد. رعایت منشور ایمنی کارکنان حوزه بهداشت از اهمیت بسیار برخوردار است. شیوع بیماری هم ‏گیر‬ کرونا موضوع تأمین ایمنی را نسبت به بقیه شرایط مناسب کار در بخش بهداشت و درمان را برجسته نموده است. ‏

کارکنان حوزه بهداشت و درمان و خانواده‌های آنان، در بحران کرونا در معرض خطر جدی و بی سابقه‌ای قرار دارند. اطلاعات ‏ارسالی به سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که شیوع ویروس کرونا در بین کارکنان حوزه سلامت بسیار بیشتر از مردم عادی ‏است. ‏

در حالی که کارکنان بهداشت کمتر از ۳ درصد از جمعیت را در اکثریت کشورهای توسعه یافته و تقریباً کمتر از ۲ درصد از جمعیت ‏را در تمام کشورهای با درآمد کم و متوسط نشان می‌دهند، حدود ۱۴ درصد موارد کووید ۱۹ گزارش شده به‎ WHO ‎ از ‏جمله کارکنان حوزه بهداشت و درمان هستند. در بعضی از کشورها، این نسبت می‌تواند تا ۳۵ درصد باشد. با این وجود، در ‏دسترس بودن و کیفیت داده‌ها محدود است و نمی‌توان تشخیص داد که آیا کارمندان بهداشت در محل کار یا در محیط ‏جامعه آلوده شده اند. متأسفانه هزاران نفر از کارکنان حوزه سلامت به دلیل ابتلاء به بیماری ‏کووید ۱۹ در سراسر ‏جهان جان خود را از دست داده اند.

علاوه بر خطرات جانی، همه گیری کرونا باعث ایجاد فشارهای روحی فوق العاده ای بر روی کارکنان بهداشتی شده است. آنها در ترس دائمی از مواجهه با بیماری و مرگ زندگی می‌کنند. ساعت‌ها در معرض مراجعات بسیار مردم قرار دارند و در ‏حالی که از خانواده خود جدا شده اند و در معرض فشار روانی حاصل از پرهیز افراد جامعه از ارتباط هم قرار دارند.

در ‏بررسی اخیر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی مشخص شد که از هر چهار نفر کارکنان حوزه بهداشت و درمان یک نفر به ‏بیماری افسردگی و اضطراب دچار شده و از هر سه نفر کارکنان بخش سلامت یک نفر در طی‎ ‎دوران شیوع کرونا دچار بی ‏خوابی شده است. به همه این فشارها اخیراً گزارش‌های بسیار نگران کننده‌ای از افزایش گزارش‌های آزار و اذیت کلامی، ‏تبعیض و خشونت فیزیکی در بین کارکنان حوزه بهداشت درمان به سازمان بهداشت جهانی گزارش گردیده است. ‏‎

در روز جهانی ایمنی بیمار، ‏WHO به دولت‌ها یادآوری می‌کند که آنها مسئولیت قانونی و اخلاقی دارند تا سلامت و ایمنی کارکنان بهداشت را تضمین کنند. منشور کارکنان بهداشت سازمان از همه کشورهای عضو و ذی نفعان مربوطه می‌خواهد تا اقدامات زیر را انجام دهند‎:

‏۱- ‏‎ ‎ایجاد هم افزایی بین ایمنی کارکنان بهداشت و سیاست‌ها و استراتژی‌های ایمنی بیمار
‏۲- تدوین و اجرای برنامه‌های ملی بهداشت و ایمنی شغلی برای کارکنان حوزه بهداشت و درمان ‏
‏۳- محافظت از کارمندان بهداشت و درمان در برابر خشونت در محل کار
‏۴-‏ برنامه ریزی برای تأمین سلامت روان کارکنان حوزه بهداشت و درمان ‏
‏۵-‏ محافظت از کارکنان حوز سلامت در مقابل مخاطرات جسمی و بیولوژیکی ‏‎

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.