سرویس: غیر تولیدی 10:10 - پنجشنبه 27 شهریور 1399

نیمی از کتیرای کشور در اصفهان تولید می‌شود

رئیس اداره بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: امسال مجوز برداشت 100 تن کتیرا را صادر کردیم که این میزان نصف کتیرای تولید شده در کشور است.

به گزارش اصفهان شرق؛ گون گیاهی چند ساله است که ارتفاع آن تا ۷۵ سانتی‌متر می‌رسد، از تیغ زدن گیاه گون کتیرا به دست می‌آید که ماده‌ای پرکاربرد در صنایع آرایشی و بهداشتی است و به عنوان قوام‌دهنده در این محصولات به کار می‌رود.

کتیرا علاوه بر صنعت آرایشی و بهداشتی کاربرد دارویی هم دارد، مثلاً از کتیرا در فرآورده‌های درمان سرماخوردگی به عنوان نرم‌کننده و ضدسرفه استفاده می شود و برای جلوگیری از گرمازدگی مصرف کتیرا توصیه شده است.

آبتین میرطالبی، رئیس اداره بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس عنوان کرد: کتیرا صمغ گیاه گون است که در مناطق سمیرم، تیران و کرون، نجف‌آباد، خوانسار، بوئین و میاندشت، فریدون‌شهر و شهرضا برداشت می‌شود.

رئیس اداره بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان ادامه داد: امسال مجوز تهیه ۱۰۰ تن کتیرا از گون‌زارهای سطح استان را صادر کرده‌ایم اما میزان دقیق برداشت صمغ به دلیل تغییرات آب و هوایی قابل پیش‌بینی نیست و بهره‌برداران پس از برداشت محصول به این اداره مراجعه می‌کنند تا پروانه حمل دریافت کنند و در همین مرحله اختلاف برداشت از قرارداد تعیین شود.

وی در پاسخ به نگرانی‌ها از کاهش سطح گون‌زارها عنوان کرد: نگرانی مردم برای موضوعات زیست محیطی بسیار خوب و امری لازم است اما باید بررسی کرد که آیا خسارت حاصل از برداشت کتیرا قابل جبران هست یا نه، هر کارگر باید ۵۰۰ هکتار گون‌زار را تیغ بزنند از هر هزار گون ممکن است ۱۰۰ گون خشک شود اما در مقابل زایش گیاه جبران آن را می‌کند.

میرطالبی در مقایسه سطح برداشت شده نسبت به مساحت گون‌زارهای استان اصفهان گفت: دو میلیون هکتار گون‌زار در استان داریم اما سالانه حداکثر از ۳۰ تا ۴۰ هزار هکتار گون‌زار برداشت انجام می‌شود که به این ترتیب زمان جبران به محیط داده می‌شود.

وی اظهار کرد: هر کیلو گون کتیرایی خرمنی از ۱۰۰ هزار تومان تا ۲۵۰ هزار تومان بسته به چین یک، دو و سه قیمت دارد و قیمت هر کیلو کتیرای مفتولی که سفید و شیشه‌ای هستند و در نجف‌آباد و تیران و کرون می‌روید بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است.

رئیس اداره بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان خاطرنشان کرد: در استان اصفهان حدود ۲۰ گونه گون خاردار داریم که از سه گونه کتیرا برداشت انجام می‌شود، مابقی کتیرا نمی‌دهد و کارگر کاری با آن‌ها ندارد.

میرطالبی تصریح کرد: نیمی از کتیرای کشور در استان اصفهان تولید می‌شود، البته این به معنای بیشتر بودن سطح گون‌زار نیست بلکه تعداد کارگران در اصفهان بیشتر است و حدود هزار تا ۱۵۰۰ کارگر در اصفهان به این کار مشغولند، اساساً کتیرازنی متعلق به استان اصفهان است و استان‌های دیگر این فن را بلد نیستند.

رئیس اداره بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان بیان کرد: کتیرای استان اصفهان به کشورهای صنعتی اروپایی و آمریکا صادر می‌شود و به جز مقداری اندک که در عطاری‌ها به فروش می‌رسد بازار داخلی ندارد.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.