سرویس: غیر تولیدی » نقلی 13:02 - چهارشنبه 26 شهریور 1399

تنها برگ ما برای کشیدن ترمز آمریکا تهدید به خروج از برجام و NPT است

کارشناس مسائل سیاسی گفت: مجلس باید به سرعت مصوبه‌ای را تصویب کند که اگر مکانیسم ماشه فعال شود، ایران نه‌تنها از برجام خارج خواهد شد، بلکه در تعهدات خود در NPT هم تجدید نظر خواهد کرد.

به گزارش اصفهان شرق؛ محمّدصادق کوشکی، کارشناس مسائل سیاسی، با اشاره به تهدیدات آمریکا مبنی بر فعال شدن مکانیسم ماشه، گفت: مکانیسم ماشه یکی از مشکلاتی بود که مخالفین برجام از ابتدا مفصل درباره آن صحبت کردند. بارها قبل از بسته‌شدن برجام و بعد از آن این هشدار را دادیم که اصلاً مکانیسم ماشه توسط غربی‌ها تعبیه و در قطعنامه ۲۲۳۱ هم محکم شده که برجام اجرا شده است.

وی ادامه داد: غربی‌ها آمدند توان هسته‌ای را به دست خودمان صفر کردند و شش قطعنامه تحریمی شورای امنیت را موقتاً تعلیق کردند تا بعد که توان هسته‌ای ما نابود شد، با مکانیسم ماشه آن قطعنامه‌ها را دوباره برگردانند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه وقتی توان هسته‌ای ما به دست خودمان نابود شد، نوبت به مکانیسم ماشه رسید، اظهار داشت: مکانیسم ماشه شمشیری بود که آمریکایی‌ها بالای سر ما قرار داده بودند تا یا برجام دو و سه را هم بپذیریم یا مکانیسم ماشه را فعال کنند.

با کشیده شدن ماشه، ما به سال ۹۲ برمی‌گردیم اما بدون توان هسته‌ای

کوشکی ادامه داد: اگر مکانیسم ماشه عملیاتی بشود، عملاً ‌تمام تبلیغاتی که درباره فواید برجام انجام می‌شد ازجمله لغو بِالمَرّه تحریم‌ها و خروج از فصل هفت، همه‌ به باد فنا می‌رود.

وی با بیان اینکه با کشیده شدن ماشه، ما به سال ۹۲ برمی‌گردیم اما بدون توان هسته‌ای، گفت: این شکست فقط شکست حامیان برجام نیست، بلکه خسارت محضی است برای جموری اسلامی. پس نباید اجازه این کار را به طرف آمریکایی بدهیم، آن هم نه برای اینکه چون برجام مقدس است، بلکه برای اینکه خسارت سنگینی برای ما به دنبال دارد.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: مجلس باید به سرعت مصوبه‌ای را تصویب کند که اگر آمریکایی‌ها مکانیسم ماشه را فعال کنند و شورای امنیت هم آن را تصویب کند، ایران نه‌تنها از برجام خارج خواهد شد، بلکه در تعهدات خود در NPT هم تجدید نظر خواهد کرد.

اگر مکانیسم ماشه اجرا شود و ما در برجام وNPT حضور بمانیم، با دست خودمان، خودمان را دفن کرده‌ایم

کوشکی افزود: برای اینکه مکانیسم ماشه اجرا نشود، این ارزش وجود دارد که ما به صراحت اعلام کنیم حتی از NPT هم خارج می‌شویم، چرا که در غیر اینصورت دوباره به سال ۹۲ برگردیم و این یعنی خسارت در خسارت.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: تهدید به خروج از برجام و NPT تنها برگ‌هایی است که در دست ما قرار دارد تا با آن‌ها ترمز آمریکا را بکشیم. اگر مکانیسم ماشه اجرا شود و ما در برجام وNPT حضور داشته باشیم، با دست خودمان، خودمان را دفن کرده‌ایم.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.