سرویس: غیر تولیدی 17:12 - سه شنبه 25 شهریور 1399

چرا کودک من صحبت نمی کند/اختلال «گفتاری» در سنین قبل از مدرسه

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، نسبت به عدم توجه والدین به اختلال گفتاری بچه ها در سنین قبل از مدرسه هشدار داد.

به گزارش اصفهان شرق؛ سمیرا آقادوست، به اختلال گفتاری مانند اختلال تلفظ و آپراکسی گفتار در بین کودکان قبل از سنین مدرسه اشاره کرد و گفت: اختلال «آپراکسی دوران رشد» یک اختلال گفتاری کمتر شناخته شده است که در بین کودکان قبل از سنین مدرسه زیاد دیده می‌شود.

وی با اشاره به انواع اختلالات گفتاری در این سن، افزود: باید توجه داشته باشیم که آن دسته از کودکانی که قبل از سن مدرسه حرف نمی‌زنند و اصولاً صحبت آنها در حد تک کلمه است و یا اینکه وضوح گفتاری کمی دارند، احتمالاً درجاتی از اختلال آپراکسی را دارند.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ادامه داد: کودکان حدود یک سالگی شروع به تولید تک کلمات کرده و حدود ۲ سالگی شروع به جمله سازی می‌کنند. اگر کودکی با رشد ذهنی و شناختی سالم، سن ۲ سال و ۶ ماهگی را پشت سر گذاشت و همچنان کلام نداشت و یا مشکل در جویدن یا آبریزش از دهان در پی ضعف عضلات دهانی را داشت، احتمالاً درجاتی از آپراکسی دهانی و گفتاری را دارد و والدین باید هرچه زودتر با آسیب شناس گفتار و زبان ملاقاتی داشته باشند تا روند رشد مهارت‌های گفتار و زبان کودک بررسی شود.
آقادوست به اهمیت شناخت و درمان انواع اختلالات گفتاری جهت اقدام به موقع و پیشگیرانه در کودکان زیر سن مدرسه اشاره کرد و گفت: کودکان از سن ۴ سالگی باید وضوح گفتاری کاملی در ارتباط کلامی داشته باشند و اگر گفتار آنها حین صحبت برای فرد غریبه‌ای واضح و قابل درک نباشد، نیاز به ارزیابی دقیق آسیب شناس گفتار و زبان دارند.
وی افزود: کودکان دارای انواع اختلالات گفتاری اگر قبل از سن مدرسه به صورت کامل درمان نشوند و وضوح گفتارشان به صد در صد نرسد، وقتی وارد محیط مدرسه می‌شوند با مشکلات عدیده ای در خواندن و نوشتن مواجه می‌شوند و در معرض اختلالات یادگیری قرار می‌گیرند.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اشتباه برخی والدین که فرزند خودشان را نزد متخصص مغز و اعصاب می‌برند، گفت: مغز این کودکان به لحاظ سخت افزاری سالم است و می‌بایست به اصلاح نرم افزار مغز برای تولید گفتار توجه کرد و در واقع ما با تکنیک‌های صحیح گفتار درمانی، به اصلاح مدارهای تولید گفتار در مغز پرداخته و مدار گفتار در مغز این کودکان را فعال می‌کنیم.
آقادوست با تاکید بر ارجاع به موقع این قبیل کودکان به کلینیک‌های گفتار درمانی، تصریح کرد: این کودکان باید مورد ارزیابی گفتار درمانگر جهت بررسی ابعاد مختلف گفتار، زبان و شناخت قرار بگیرند و مصرف دارو برای تسریع در صحبت کردن این قبیل کودکان بی فایده است.
وی در پایان اشاره کرد: اگر کودک شما سن ۳ سالگی را پشت سر گذاشته است و کمتر از ۲۰۰ کلمه بیان می‌کند یا در سنین نزدیک مدرسه قرار دارد و همچنان وضوح گفتار وی پایین است یا توانایی جمله سازی ندارد، به وجود آپراکسی دوران رشد باید مشکوک شد و با توجه به عدم درمان خود به خودی این اختلال با افزایش سن، باید هرچه زودتر با آسیب شناس گفتار و زبان تماس گرفت.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.