سرویس: غیر تولیدی 12:12 - سه شنبه 25 شهریور 1399

امام جمعه اصفهان پای درددل سینماگران استان نشست

در نشستی با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، سینماگران و مسؤولان حوزه سینمایی استان مسائل و دغدغه‌های خود را بیان کردند.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه اصفهان، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد در دیدار سینماگران استان اصفهان با تسلیت ایام محرم و شهادت امام سجاد(ع) با اشاره به آیه «اِنَّ السَّمْعَ والْبَصَرَ والفُؤاد کُلُّ اولئکَ کانَ عَنْهُ مَسْئُولا» گفت: مسأله سینما و انتقال فرهنگ به انسان از طریق سینما مسأله مورد قبول و بدون تردیدی است البته باید به محتوا توجه داشت چرا که خداوند در قرآن می‌فرماید گوش و چشم و قلب همگی روز قیامت مورد سؤال قرار می‌گیرند.

نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان با بیان اینکه اصولاً همه فرهنگ‌ها و ما فی القلب بشر توسط چشم، گوش و قلم منتقل می‌شود، خاطرنشان کرد: نگاه زمانی که با کلام آغشته و مخلوط شود می‌تواند مطالب زیادی را منتقل کند در روایات داریم که نگاه به حرم، قرآن، مسجد و مانند آن ثواب دارد چرا که همین نگاه در انسان اثرگذاری دارد و چیزهای زیادی می‌دهد.

وی در ادامه افزود: شخصی که حافظ قرآن بود از حضرت امام صادق علیه السلام می‌پرسد که قرآن را از حفظ بخوانیم یا با نگاه کردن از روی آن؟ ایشان پاسخ دادند «الا ترون ان النظر الی المصحف عباده؟» مگر نمی‌دانی نگاه به مصحف عبادت است؛ چرا که نگاه کردن به هر چیز خوب، اثر خود را می‌گذارد.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد هنر را وسیله انتقال فرهنگ دانست و تصریح کرد: در کشور استعدادهای هنری بسیار خوبی داریم و می‌توانیم نمونه باشیم و فرهنگ دینی خود را به وسیله فیلم منتقل کنیم؛ در فیلم‌های تلوزیونی مختارنامه و یوسف پیامبر نشان دادیم که می‌توانیم در هنر سینما جلو باشیم.

امام جمعه اصفهان در ادامه با انتقاد از برخی از فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی که هدفی جز سرگرمی ندارند، اظهار کرد: فیلمی که هیچ هدفی را به غیر از سرگرمی دنبال نمی‌کند و تنها به موضوعاتی مانند ازدواج و چند همسری توجه می‌کند چه سودی دارد، این چنین تولیداتی باعث منزجر کردن همه افراد دغدغه‌مند از جمله متدینان است.

وی خاطرنشان کرد: چرا سایر کشورها فیلم‌ها و تولیدات خود را با هدف قدرت‌نمایی می‌سازند اما ما با حس فرهنگ‌سازی فیلم نسازیم؟ چرا باید در کشور ما تولیداتی باشد که هدفی به غیر از ترویج فرهنگ دینی داشته باشد؟ برای مثال چرا در یک فیلم تلوزیونی برای اینکه نشان دهیم برای ازدواج مشورت و اجازه از پدر و مادر لازم است یا اینکه مطالب مهم و ارزشی دیگر را منتقل نماییم روابط آزاد محرم و نامحرم را نشان دهیم؟

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد افزود: اشتباه فرهنگی ما این است که خیال کنیم ما می‌توانیم گناه کوچک انجام دهیم تا دیگران گناه بزرگ‌تر نکنند این حرف غلطی است که در ذهن برخی بزرگان ما افتاده و برخی از مسؤولان فرهنگی کشور نیز همین نگاه را دارند در حالی که اجازه نداریم پول، فکر و وقت مردم را بدون اینکه به آنها چیزی بیاموزیم هدر دهیم همان طور که در دعا می‌گوییم «رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَإِسْرَافَنَا فِی أَمْرِنَا» یعنی باید برای اسراف در کارها از خدا طلب مغفرت نماییم.

نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان با بیان اینکه سرگرمی خوب است اما باعث رشد نمی‌شود، اظهار کرد: قرآن کریم فرموده و «فَإِذَا فَرَغْتَ فَانصَبْ» یعنی زمانی که فارغ شدی نماز بخوان و نفرموده اوقات فراغت خود را به بطالت بگذران یا بخواب.

وی در انتها در توصیه‌ای به اهالی سینمای استان گفت: سینماگران استان اصفهان لازم است تعاونی داشته باشند و مسائل مالی خود را از این طریق حل کنید و با همفکری با هم تلاش کنید با آموزش، هنرمند خوب و متعهد در اصفهان پرورش دهید.

ایجاد شهرک سینمایی، دغدغه فیلمسازان اصفهان

حجت‌الاسلام رمضانعلی معتمدی نیز در این دیدار با تشکر بابت فرصتی که در اختیار سینماگران استان قرار داده شد، گفت: تولیدات سینمایی می‌تواند هدایت‌گری با خود به همراه داشته باشد و سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی تولیدات بسیار خوبی در حوزه خانواده، دفاع مقدس، ایثار و شهادت و… داشته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه در سطح استان ۲۸ سینما، ۵۴ سالن و ۱۳ هزار صندلی برای نمایش فیلم‌های سینمایی در اختیار داریم، خاطرنشان کرد: ۴۰ فیلم کوتاه در حوزه دفاع مقدس با همکاری انجمن سینمای جوانان در دست ساخت است و در شهرستان‌هایی مانند نجف‌آباد در حال ساخت و توسعه پردیس‌های سینمایی بوده و تلاش می‌کنیم با کمک بخش خصوصی زیرساخت‌های این حوزه را تقویت نماییم.

وی با اشاره به شرایطی که پس از حضور ویروس کرونا در کشور به خصوص در حوزه سینماها به وجود آمده تصریح کرد: استقبال از سینماها پس از کرونا کم شده در حالی که از نظر پروتکل‌های بهداشتی، سینماها مکان‌هایی امن و بهداشتی محسوب می‌شوند و این اطمینان را به مردم می‌دهیم که با خیال آسوده در سینماها حضور پیدا کنند.

حمعتمدی با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی در حوزه فیلم‌سازی در اصفهان وجود دارد، گفت: یکی از دغدغه‌ها ایجاد شهرک سینمایی دفاع مقدس بوده که ادوات و زیرساخت‌های آن فراهم بوده و نیازمند هماهنگی با دیگر ارگان‌ها در این خصوص هستیم.

گفتنی است، در این جلسه همچنین سینماگران و مسؤولان حوزه سینمایی استان مسائل و دغدغه‌های خود را بیان کردند.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.