سرویس: غیر تولیدی 09:34 - سه شنبه 25 شهریور 1399

درمان‌های خانگی گرفتگی صدا

یک متخصص طب سنتی درباره دلایل گرفتگی صدا و درمان‌های خانگی آن توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش اصفهان شرق؛ ژاله علی اصل ممقانی متخصص طب سنتی ایرانی ، درباره گرفتگی صدا و راه‌های درمان آن، گفت: گرفتگی صدا (لارنژیت) در اثر التهاب تار‌های صوتی ایجاد می‌شود که در واقع یک علامت است و بیماری محسوب نمی‌شود.

او ادامه داد: گرفتگی صدا در اثر عوامل مختلفی مانند: عفونت ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی یا سرماخوردگی، سوء استفاده از صدا یعنی هنگامی که از صدای خود در مدت زمان طولانی بیش از حد استفاده می‌کنید یا خیلی بلند صحبت می‌کنید و رفلاکس معده (زمانی که اسید معده بالا می‌آید و چین‌های صوتی را تحریک می‌کند) ایجاد می‌شود.

شایع‌ترین علت گرفتگی صدا

این متخصص طب سنتی ایرانی افزود: سیگار کشیدن، آلرژی، مشکلات تیروئید، اختلالات عصبی، آرتریت روماتوئید، ضربه به حنجره و ندول‌های صوتی، پولیپ‌ها و کیست‌ها از عواملی هستند که باعث ایجاد گرفتگی صدا می‌شوند.

علی اصل ممقانی بیان کرد: شایع‌ترین علت گرفتگی صدا را می‌توان سرماخوردگی، عفونت‌های ویروسی و استفاده بیش از حد از صدا (فریاد زدن یا با صدای بلند صحبت کردن) دانست.

او با اشاره به اینکه درمان گرفتگی صدا بسته به شرایطی که باعث آن می‌شود متفاوت است، اظهار کرد: خشونت صدا را می‌توان با استراحت دادن به صدا یا اصلاح نحوه استفاده از آن درمان کرد. همچنین  توصیه می‌شود افراد از استعمال دخانیات یا قرار گرفتن در معرض دود اجتناب کرده و با صدای بلند صحبت نکنند.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: مرطوب کردن هوای اتاق، عدم استفاده از غذا‌های پرادویه، تند، ترش و شور وخودداری از مصرف الکل نیز از دیگر راهکارهای درمانی گرفتگی صدا هستند.

او گفت: در صورتی که گرفتگی صدا با سرماخوردگی همراه باشد باید از خوردن سرخ کردنی ها، ترشی ها، و مایعات سرد خودداری کرد. خوردن آب داغ و عسل نیز برای درمان گرفتگی صدا مفید است.

علی اصل ممقانی افزود: از دیگر غذا‌ها و مواد غذایی مفید برای درمان گرفتگی صدا می‌توان به سوپ جو، آش گشنیز، زرده تخم مرغ عسلی، شیر برنج، فرنى بادام، شیر تازه گرم با کمی شکر، حریره با سبوس گندم و شیر، روغن بادام شیرین و نبات اشاره کرد.

گرفتگی صدا

او ادامه داد: آش اسفیدباج (شوربای کدو و اسفناج) یکی از انواع آش‌های ساده و مفید برای گرفتگی صدا است. در این غذا از گوشت‌هایی مانند گوشت جوجه، مرغ، بره و سایر گوشت‌های لطیف و سبزیجات و حبوباتی مانند اسفناج، کدو، ماش پوست گرفته و جو بدون پوست، برنج و ادویه گرم استفاده می‌شود. برای تهیه این آش مفید باید گوشت را تکه تکه کرده و همراه با آب پخت، سپس سبزی و حبوبات را افزوده و پس از پخته شدن این مواد ادویه گرم مانند دارچین، زنجبیل و کمی گشنیز را به آن اضافه کنید. این غذا در مواقع سرماخوردگی و زکام مناسب است و بهتر است گرم مصرف شود به نحوی که بخار آن به سر و گردن برسد. البته می‌توان این غذا را بدون گوشت هم تهیه کرد.

این متخصص طب سنتی تاکید کرد: برای درمان گرفتگی صدا می‌توان کمى کره‌‏ى تازه خالص گاو را با شکر ساییده شده مخلوط کرده و میل کرد. همچنین می‌توان یک عدد انار شیرین بزرگ را در فر، تنور یا در خاکستر گرم پخته و پس از باز کردن سر آن مقدارى روغن بادام شیرین یا مقدارى روغن بنفشه داخل آن ریخته و آن را نیمه گرم و جرعه‏‌جرعه نوشید. خوردن نشاسته گرم با شیر  نیز پیشنهاد می‌شود.

او گفت: اگر گرفتگی صدا در اثر صحبت کردن زیاد باشد می‌توان با روش‌های زیر آن را درمان کرد:

با استفاده از دستگاه بخور هوای اتاق را مرطوب کنید.

حریره حاوی شیر تازه، نشاسته، روغن بادام و شکر سفید میل کنید.

شیر برنج و فرنى بادام بخورید.

آرد گندم و آرد باقلا را پخته و پس از افزودن مغز بادام و شکرآن را میل کنید.

با آب ولرم استحمام کنید.

۲ تا ۳ عدد سپستان را ابتدا در آبگرم بخیسانید و سپس در دهان نگه دارید و لعاب آن را قورت دهید و یا روزی ۲ تا ۳ بار ۱۰ عدد سپستان و ۱۰ عدد عناب را با ۲ لیوان آب روی حرارت بگذارید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه، سپس ۲ قاشق غذاخوری نشاسته را در آب سرد حل کرده و به آن اضافه کنید و ترکیب به دست آمده سه قسمت کرده در وعده‌های صبح، ظهر و شب آن را گرم کرده و میل کنید. توجه داشته باشید که مصرف طولانی لعاب‌ها موجب ضعف معده می‌شود.

علی اصل ممقانی افزود: اگر گرفتگی صدا ناشی از رفلاکس معده باشد، بهتر است جهت تقویت معده از مربای به استفاده شود. جویدن سقز باعث بهبود رفلاکس معده خواهد شد.

این متخصص یادآوری کرد: در صورتی گرفتگی صدا بیش از دو هفته ادامه داشته باشد، حتما باید به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه شود.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.