سرویس: غیر تولیدی 08:33 - سه شنبه 25 شهریور 1399

چرا سوخت و ساز بدنمان پایین است؟

یک متخصص تغذیه درباره عوامل موثر در کاهش سوخت و ساز بدن و راهکارهای افزایش آن نظراتی را ارائه کرد.

به گزارش اصفهان شرق؛ شهاب اولیایی، رژیم شناس و متخصص تغذیهاظهار کرد: متابولیسم از دیدگاه علمی، واکنش‌های شیمیایی و فعل و انفعالاتی است که به طور روزانه در بدن انجام می‌شود. در واقع تمام این واکنش‌های شیمیایی و بیوشیمیایی برای ادامه زندگی است و طی این فرآیند از ذخایر بدن برای انجام کار‌های روزانه، انرژی تولید می‌شود.

او افزود: سیستم‌های مختلف بدن مانند عصبی، هورمونی و گوارش درگیر بحث متابولیسم هستند که تاثیر متقابلی نسبت به یکدیگر دارند. در واقع با خوب بودن متابولیسم، عملکرد بدن بهتر می‌شود و قدرت بیشتری برای مقابله با بیماری‌ها دارد. همچنین توده عضلات بدن، انرژی، سیستم عصبی و مغز با افزایش عملکرد بهتر رو به رو می‌شوند.

عوامل موثر در کاهش متابولیسم بدن چیست؟

اولیایی در خصوص عوامل موثر در کاهش سوخت و ساز بدن بیان کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل در تغییر سوخت و ساز بدن، کاهش توده عضلات بدن است. اگر بدن ما عضله بیشتری داشته باشد، متابولیسم بدن افزایش پیدا خواهد کرد و در صورت کاهش عضله؛ متابولیسم هم پایین خواهد آمد. از دیگر عوامل موثر در کاهش سوخت و ساز بدن می‌توان به سن افراد اشاره کرد که با افزایش سن، میزان متابولیسم بدن کاهش پیدا می‌کند.

اولیایی گفت: بی تحرکی یکی از عوامل مهمی است که می‌تواند متابولیسم بدن را کاهش دهد. در واقع به هر میزان که افراد تحرک منظم و مستمر داشته باشند، سطح متابولیسم بدن آن‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

این رژیم شناس و متخصص تغذیه مطرح کرد: برخی از بیماری‌ها و اختلال‌های هورمونی بدن مانند کم کاری تیروئید در کاهش سوخت و ساز بدن نقش دارند. بسیاری از افراد که در حال انجام رژیم غذایی برای کاهش وزن هستند، بعد از مدتی کاهش وزن را مشاهده نمی‌کنند و دلیل آن را می‌توان؛ کاهش متابولیسم بدن را می‌توان ناشی از رژیم‌های طولانی یا سخت دانست که بدن با واکنش رو به رو خواهد شد و از این طریق متابولیسم را کاهش می‌دهد تا ذخایر بدن را حفظ کند.

اولیایی گفت: گرسنگی، کم آبی و مصرف مایعات کم برای مدت طولانی، می‌تواند منجر به کاهش متابولیسم بدن شود. از دیگر عوامل موثر می‌توان به حذف وعده‌های غذایی اشاره کرد. در واقع به هر میزان که وعده‌های غذایی کاهش پیدا کند، سوخت و ساز بدن هم با اختلال رو به رو خواهد شد.

او افزود: در بعضی از مورد افزایش میزان استرس، می تواند تاثیر بسیار منفی بر سرعت سوخت و ساز بدن داشته باشد؛ بنابراین کسانی که در معرض استرس زیاد یا تحریک پذیر هستند، با اختلال در روند متابولیسم رو به رو خواهند شد. کسانی که به مدت زیاد و بیش از مقدار استاندارد ۶ تا ۸ ساعت می‌خوابند، به اختلال در سیستم متابولیسم دچار می‌شوند.

چه اقداماتی برای افزایش متابولیسم بدن انجام دهیم؟

این متخصص تغذیه افزود: در مرحله اول اگر زندگی بی تحرکی دارید، سعی کنید ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید. در واقع یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش متابولیسم بدن انجام ورزش‌های هوازی و بی هوازی به صورت منظم و روزانه است. توصیه می‌شود حداقل ۳۰ دقیقه در هر نوبت و ۵ روز در هفته ورزش هوازی و بی هوازی را انجام دهید. همچنین ورزش از طریق افزایش توده عضلات می‌تواند در روند سوخت و ساز بدن تاثیر مثبتی داشته باشد.متابوایسم

او بیان کرد: اگر به سلامت تیروئید خود مشکوک هستید، حتما با یک آزمایش ساده و مراجعه به پزشک متخصص از سلامت آن اطمینان حاصل کنید. در صورت بروز مشکل در تیروئید، حتما روند درمانی برای بهبود وضعیت آن و بهتر شدن عملکرد سوخت و ساز بدن را پیگیری کنید.

اولیایی مطرح کرد: اگر وعده‌های غذایی خود را کاهش داده اید، سعی کنید با افزایش این وعده‌ها و کاهش حجم آن ها؛ عملکرد مثبت متابولیسم را به بدن خود برگردانید. در صورتی که رژیم‌های سخت و طولانی مدت گرفته اید، حتما از متخصص تغذیه کمک بگیرید تا روند را به سمت افزایش سوخت و ساز بدن تغییر بدهند.

او افزود: سعی کنید مصرف شیرینی، قند، شکر، نوشابه، ژله‌ و کیک‌ را که در کاهش متابولیسم بدن نقش دارند، کنار بگذارید. توصیه می‌شود مصرف این موارد را تا حد امکان محدود کنید. همچنین سعی کنید آب را تا حد کافی مصرف کنید تا بدن به طور کامل هیدراته و پر آب باشد. مصرف حداقل ۸ لیوان آب می‌تواند نیاز بدن را برای روند سوخت و ساز تامین کند.

اولیایی در پایان تصریح کرد: منظم بودن وعده و میان وعده‌های غذایی در تنظیم متابولیسم بدن بسیار حائز اهمیت است. همچنین مصرف بعضی از مواد غذایی مانند چای سبز، فلفل، دارچین، زیره و زنجبیل به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می‌کند.

شهرخبر

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.