سرویس: غیر تولیدی ۰۷:۳۱ - سه شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۹

چرا نباید رژیم سخت بگیریم؟

یک مشاور تغذیه و رژیم درمانی گفت: گرفتن رژیم غذایی سخت، خطرات جبران ناپذیری برای سلامتی افراد دارد.

به گزارش اصفهان شرق؛ نرگس جوزانی، مشاور تغذیه و رژیم درمانی، درباره انواع رژیم‌های سخت کوتاه مدت و تاثیری که این رژیم‌ها در روند کاهش وزن دارد، اظهار کرد: معمولاً نزدیک ایام نوروز و یا نزدیک مراسم خاص، بانوان تمایل به کاهش وزن پیدا می‌کنند که در چنین شرایطی به سرچ کردن در اینترنت و یا جستجو در میان دوستان و آشنایان به دنبال یافتن رژیمی هستند که با آن وزنشان را کاهش دهند و اندام مناسب تری داشته باشند.

او بیان کرد: همه رژیم‌ها برای همه افراد مناسب نیستند، یعنی رژیم خاصی وجود ندارد که مناسب برای همه افراد باشد.

این مشاور تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: در رژیم‌هایی که به افراد داده می‌شود نسبت دریافت انرژی که هر فرد باید دریافت کند با فرد دیگر کاملا متفاوت است. برای مثال اگر فردی ۲۰ کیلو اضافه وزن داشته باشد با فردی که ۵ کیلو اضافه وزن دارد، دریافت مواد مغذی روزانه او از مواد غذایی کاملاً متفاوت خواهد بود بنابراین نمی‌توان رژیم یکسانی برای هر دوی این افراد پیشنهاد کرد.

جوزانی افزود: اما برخی از افراد برای لاغری هرچه سریع‌تر دست به رژیم‌های سخت و کوتاه مدت می‌زنند که به مرور زمان می تواند عوارض جبران ناپذیری برای سلامت آنها داشته باشد.

رژیم سوپ سبزیجات

این مشاور تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: رژیم سوپ سبزیجات یکی از متداول‌ترین رژیم‌های کوتاه مدت است، برای مثال فرد در تمام طول روز فقط سوپ کلم را در برنامه غذایی خود قرار می‌دهد.

او بیان کرد: سوپ‌کلم به تنهایی اگر در کنار یک غذایی دیگر به عنوان پیش غذا مصرف شود برای کاهش وزن بسیار مناسب خواهد بود اما استفاده از این سوپ به تنهایی پاسخگوی نیاز بدن نبوده و زمانی که فرد فقط از سوپ سبزیجات در وعده‌های غذایی خود استفاده می‌کند، بسیاری از ریز مغذی‌هایی که برای بدن لازم است را دریافت نخواهد کرد.

جوزانی ادامه داد: استفاده از رژیم سوپ سبزیجات ممکن است بتواند به کاهش وزن سریع شما کمک کند اما عوارضی را هم برای شما به دنبال خواهد داشت. در چنین شرایطی بدن از کربوهیدرات‌های موجود و ذخیره شده در بدن به عنوان منبع انرژی استفاده می‌کند و از میزان کربوهیدرات‌های ذخیره شده در بدن کم می‌شود، همچنین پروتئین و آب بدنتان را نیز از دست می‌دهید و با کمبود ذخایر آب و پروتئین، روبرو خواهید شد.

به گفته او زمانی که شما این رژیم سخت را کنار می‌گذارید، متابولیسم بدن شما کندتر می‌شود و شاهد اضافه وزنتان خواهید بود.

چرا نباید رژِیم سخت بگیریم؟

رژیم مایعات

این مشاور تغذیه و رژیم درمانی گفت: در این رژیم فرد مجاز است در تمام طول روز فقط از مایعاتی مانند آب، شیر و آب میوه استفاده کند. این رژیم هم ممکن است کاهش وزن کاملاً چشمگیری را برای شما به همراه داشته باشد، اما سبب می‌شود بافت ماهیچه‌ای فرد از دست برود و در نهایت متابولیسم بدن نیز مختل شود.

او ادامه داد: در این حالت نگه‌داشت چربی در بدن افزایش می‌یابد و شما بعد از کنار گذاشتن این رژیم‌ها، وزنتان نسبت به قبل بیشتر می‌شود. پس در انواع رژیم‌های سخت مانند رژیم کانادایی، رژیم شوک یا رژیم GM هر چند در ابتدا شما کاهش وزن بسیار زیادی را مشاهده می‌کنید، زیرا میزان زیادی از آب و کربوهیدرات ذخیره شده در بدنتان را از دست می‌دهید و بافت ماهیچه‌ای شما از بین می‌رود اما در نهایت زمانی که شما دوباره به رژیم معمولی تان برمی‌گردید، سبب می‌شود اضافه وزن و ذخیره چربی در بدن شما افزایش بیشتری داشته باشد.

چرا نباید رژِیم سخت بگیریم؟

به گفته این مشاور تغذیه و رژیم درمانی، رژیم‌های غذایی سخت این بلا‌ها را بر سرتان می‌آورد:

خستگی مفرط : گرسنگی‌های بیش از حد در رژیم‌های سخت سبب می‌شود تا افراد به شدت احساس خستگی و بی حوصلگی داشته باشند.

کم آبی: معمولاً در چنین رژیم‌هایی میزان مشخصی از آب ذخیره شده در بدن به شدت کاهش می‌یابد و بر اثر کم شدن مایعات، فرد دچار سردرد و سرگیجه می‌شود.

اضافه وزن : بر اثر مکانیسم دفاعی طبیعی بدن، زمانی که شما این رژیم‌های سخت را کنار می‌گذارید، بدنتان تمایل بیشتری برای دریافت غذا‌ پیدا می‌کند تا مواد معدنی، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌هایی را که از دست داده است، دوباره جایگزین شود.

سنگ کیسه صفرا: سنگ کیسه صفرا برای کسانی که از رژیم‌های سخت استفاده می‌کنند نسبت به دیگر افراد ۵ تا ۲۵ درصد افزایش می‌یابد. زمانی که رژیم سخت می‌گیرد و به شدت خود را از لحاظ دریافت مواد غذایی محدود می‌کنید، سنگ کیسه صفرا رشد می‌کند.

کبد چرب: احتمال ایجاد کبد چرب و پایداری آن در افرادی که رژیم‌های سخت می‌گیرند، افزایش می‌یابد. به افرادی که کبد چرب دارند توصیه می‌شود، به تدریج و به طور مستمر وزن خود را کاهش دهند زیرا اگر این روند سریع باشد، سبب تجمع چربی در کبد می‌شود و در نهایت وضعیت کبد چرب بدتر می‌شود.

یبوست شدید: به هنگام داشتن رژیم‌های سخت ممکن است یبوست در بدن افراد پایدار باقی بماند و بعد‌ها همچنان با این مشکل مواجه باشند.

اختلال در خواب: زمانی که افراد گرسنه به خواب می‌روند ممکن است نتواند یک خواب کافی و مناسب داشته باشد. این امر می‌تواند اضطراب و خستگی را در طول روز برای فرد ایجاد کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.