اصفهان شرق

زنان باردار امسال واکسن آنفلوانزا دریافت می کنند

کدخبر: 203421
1399/06/24 در ساعت 13:41

به گزارش اصفهان شرق؛ محسن زهرایی، اظهار داشت: وزارت بهداشت برای اولین بار برنامه ریزی کرده است که واکسیناسیون خانم های باردار برای آنفلوانزا را امسال انجام دهد.

وی افزود: واکسن از مداخلات بهداشتی بسیار موفق و از بهترین و موثرترین مداخلات بهداشتی در حفظ سلامت جان انسان ها در جهان است.

زهرایی ادامه داد: واکسنِ بیماری ها با هم تفاوت می کند. هر واکسن برای یک بیماری خاص است و اثربخشی اش هم بر روی همان بیماری است. یعنی واکسن ها به صورت کاملا اختصاصی سیستم ایمنی بدن انسان ها را تحریک می کنند که بتوانند علیه همان بیماری در بدن آمادگی لازم را برای محافظت ایجاد کند.

رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن، گفت: واکسن بیماری های فلج اطفال، دیفتری، کزاز، سرخک برای بالا بردن سیستم دفاعی بدن اثربخشی ۹۵ درصدی دارند ولی واکسن آنفلوانزا اثربخشی حدود ۴۰ تا ۶۰ درصدی در پیشگیری از ابتلا به بیماری دارد. در گروه های سالمند و در افراد دارای ضعف سیستم ایمنی ممکن است این اثربخشی به کمتر از  ۵۰ درصد هم برسد.

زهرایی تصریح کرد: واکسن آنفلوانزا به عنوان یک سپر دفاعی قطعی محسوب نمی شود و اینکه فکر کنیم بعد از زدن واکسن فرد مبتلا به آنفلوانزا در پاییز و زمستان نمی شود، غلط است.

وی بیان کرد: اگر واکسن هم زده شود همچنان فرد باید اقدامات پیشگیرانه مثل شستن دست ها، پرهیز از تماس با افراد مبتلا به بیماری آنفلوانزا و ماسک زدن و رعایت فاصله گذاری های اجتماعی را انجام دهد.

رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفت: ولی واکسن می تواند در گروههای پرخطر موثر باشد. به همین خاطر به این افراد توصیه می کنیم واکسن بزنند.

زهرایی افزود: این افراد پرخطر دو دسته اند یک عده به دلیل شغل شان پرخطر محسوب می شوند. مثل کارکنان حرفه های مختلف پزشکی که با بیماران سر و کار دارند. این عده اگر آنفلوآنزا بگیرند هم به کادر درمانی دیگر منتقل می کنند هم چند روز از ارائه خدمت به سایر بیماران عقب می افتند لذا در همه کشورها این کادر جزو اولویت اول دریافت واکسن هستند.

وی ادامه داد: بعضی گروه های دیگر نیز هستند که اگر آنفلوانزا بگیرند چون ریسک عوارض درآنها به دلیل بیماری های زمینه ای بالا می رود، توصیه می شود واکسن دریافت کنند. مثل زنان باردار که سازمان جهانی بهداشت آنها را در اولویت قرار داده است.

زهرایی اضافه کرد: بعضی گروه ها نیز بیماری زمینه ای دارند. مثل افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند یا شیمی درمانی می شوند یا ایدز دارند یا بیماران قلبی، ریوی، کلیوی، کبدی مزمن دارند و ممکن است فرم شدید تری از آنفلوانزا را بگیرند. در مجموع افرادی از گروه های خاص هستند باید واکسن بزنند.

وی تصریح کرد: واکسن آنفلوانزا اختصاصی عمل می کند و از کرونا که اکنون تبدیل به پاندمی جهانی شده است، جلوگیری نمی کند. این واکسن می تواند نهایتا حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد روی بیماری آنفلوآنزا موثر باشد. ولی در مهار کرونا به هیچ وجه نقشی ندارد.

زهرایی خاطرنشان کرد: بنابراین این گمان که با دریافت واکسن آنفلوانزا فرد در برابر کرونا بیمه می شود حرف کاملا اشتباه و غیر علمی است.

وی افزود: ممکن است این نگرانی در جامعه باشد که به دلیل وجود کرونا و همزمانی آن با آنفلوانزا در فصول سرد سال خیلی از افراد که در گروه های پرخطر هم نیستند فکر کنند باید واکسن آنفلوانزا بزنند. در حالی که اینطور نیست و بسیاری از صاحبنظران عقیده دارند همین اقدامات پیشگیرانه برای کرونا مثل ماسک زدن، رعایت فاصله گذاری های اجتماعی و شستشوی مرتب دست ها از ابتلا به آنفلوانزا هم تا حد بسیار زیادی جلوگیری می کند.

رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن گفت: در نتیجه خیلی از صاحبنظران علوم پزشکی معتقدند احتمالا با رعایت این مسایل امکان شیوع آنفلوآنزا امسال نسبت به سال های پیش کاهش پیدا کند. اما گروه های پرخطر حتما باید واکسن آنفلوآنزا بزنند.

وی ادامه داد: برای امسال تدارک حجم بالایی از واکسن دیده شده که در زمان مقرر گروه های پرخطر می توانند مراجعه و دریافت کنند. سایر افراد غیرپرخطر نیازی به دریافت واکسن ندارند.

زهرایی تصریح کرد: البته این واکسن منع دریافت بسیار محدودی دارد. یعنی فردی که بیماری زمینه ای ندارد هم می تواند واکسن بزنند اما اگر این کار را بخواهیم انجام دهیم آن گروه های پرخطر از دریافت واکسن محروم می مانند. چون ظرفیت تولید واکسن آنفلوانزا در دنیا سالانه حدود ۳۵۰ تا ۵۰۰ میلیون دوز است در صورتی که جمعیت دنیا بیش از ۷ میلیارد نفر است لذا در تمام دنیا گروه های پرخطر برای دریافت واکسن اولویت دارند.

وی در پایان تاکید کرد: برای همه  افراد چه پرخطر چه کم خطر همچنان توصیه ما رعایت اصول بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک است.