سرویس: غیر تولیدی 17:33 - شنبه 22 شهریور 1399

شناسایی 23 جهش ویروس کرونا در ایران / تغییرات ژنتیکی یکی از دلایل خطای کیت‌های تشخیص

مدیر کارگروه مطالعات ژنتیکی کرونا ویروس در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری گفت: تاکنون ۲۳ جهش ویروس کرونا را در کشور پیدا کردیم که ۴جهش مختص ایران بوده و در کشورهای دیگر نبوده است.

به گزارش اصفهان شرق؛  «محمدعلی»، ملبوبی عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک در گفتگو با  مهر اظهار کرد: یکی از طرح‌هایی که در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری تصویب شد، «ردیابی ژنتیکی ویروس کرونا در ایران» بود که ۴ نفر در این طرح مشغول بودند.

مدیر کارگروه مطالعات ژنتیکی کرونا ویروس در پژوهشگاه با بیان اینکه این پروژه در دو بخش انجام شد با اشاره به بخش اول گفت: در بخش اول نمونه‌های ایرانی را اخذ و ۴ ژن از آنها تکثیر کردیم که در آنها توالی‌های جهش یافته را معین کنیم.

ملبوبی با اشاره به هدف بخش اول گفت: هدف این بود که با استفاده از نتایج جداسازی جهش‌های ویروس کرونا اطلاعات پایه‌ای ایجاد کنیم تا کیت‌های تشخیصی در کشور و منطقه دقیق‌تر باشند چون جهش‌های این ویروس در تشخیص مولکولی اخلال ایجاد می‌کند.

جهش‌های ویروس یکی از دلایل خطای کیت‌ها

به گفته عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک، در حال حاضر هم ۳۰-۴۰ درصد در تشخیص‌های مولکولی خطا وجود دارد که می‌تواند یکی از دلایل آن جهش‌های ویروس کرونا باشند.

ملبوبی خاطر نشان کرد: اگر ژنوتیپ ویروس را بدانیم بهتر می‌توانیم درمان و دسته‌های دارویی را برای مبتلایان مشخص کنیم به همین دلیل کارگروه مطالعات ژنتیکی کرونا ویروس در پژوهشگاه تشکیل و تحقیقات روی ویروس آغاز شد.

شناسایی 23 جهش ویروس کرونا در ایران

وی با بیان اینکه رابطه جهش با میزان بیماری زایی و سرایت آن، سن، قومیت و …با استفاده از نتایج این پروژه مشخص می‌شود، بیان کرد: در این پروژه، نمونه‌های موجود در کلینیک پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک را با نمونه‌های مرجع خارجی مقایسه کردیم و به نتیجه رسیدیم که تاکنون ۲۳ جهش در ویروس ایرانی وجود داشته است.

ملبوبی با اشاره به قسمت دوم پروژه ادامه داد: ما توانستیم اطلاعات موجود در جهان را مورد بررسی قرار دهیم و با طراحی پایپ لاین‌های نرم افزاری جهش‌های ویروس‌های جهان و ایران را استخراج و در نهایت آنها را با یکدیگر مقایسه کنیم.

چهار جهش ژنتیکی مختص ایران

وی افزود: در این بررسی‌ها دیدیم که از این ۲۳ جهش ۴ جهش خاص ایران است که در کشورهای دیگر دیده نشده است. هیچکدام از این ۴ جهش در ۸۰ هزار جهش ویروس کرونا وجود نداشته و تنها در ایرانی‌ها دیده شده است.

به گفته ملبوبی، همچنین ۵ جهش در اکثر بیماران ایرانی و در ۳۳ کشور دیگر دیده شدند. جهش در ویروس‌ها تجمیع پیدا می‌کنند و این یعنی همان ویروس در بدن فرد دیگری جهش دیگری خواهد داشت؛ این جهش در بدن فرد سوم جهش سومی خواهد داشت و به ترتیب با گذشت زمان ویروس تغییرات زیادتری خواهد داشت.

جهش‌های منجر به بیماری زایی بیشتر

وی افزود: اخیراً جهشی در اروپا شایع شده که در ایران هم آن را دیدیم؛ در اثر این جهش، ویروس در بدن فرد تکثیر بیشتری پیدا می‌کند.

مدیر کارگروه مطالعات ژنتیکی کرونا ویروس در این خصوص توضیح داد: این بدان معناست که این نوع جهش‌یافته تعداد بیشتری از افراد را مبتلا می‌کند و یک نفر شاید ۳۴۰ نفر را آلوده کند که این نوع از ویروس در ایران هم دیده شده است.

ملبوبی در پایان گفت: در بیشتر اوقات یک جهش شاید بی تأثیر باشد اما وقتی در بدن فرد دیگری تکثیر و جهش جدید پیدا می‌کنند آنوقت می‌تواند مؤثر واقع شود؛ این نشان می‌دهد همواره روند پیگیری ویروس باید مداوم باشد.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.