سرویس: غیر تولیدی 15:15 - پنجشنبه 20 شهریور 1399

توصیه‌های طب سنتی؛

باید و نبایدهای فصل پاییز/ افراد خشک مزاج در معرض بیماری

یک متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه افراد خشک مزاج در فصل پاییز در معرض بیماری هستند، گفت: ورزش کردن، رژیم غذایی و پرهیز غذایی مناسب می تواند از بیماری های این فصل در این افراد جلوگیری کند.

به گزارش اصفهان شرق؛ الهام اختری در خصوص بایدها و نبایدهای فصل پاییز گفت: از نیمه‌های شهریور به بعد و گاهی هم از اول شهریور بادهای پاییزی شروع می‌شوند، تغییر دما و تغییر فصل خودش را نشان می‌دهد.

وی گفت: در فصل پاییز دو عامل باعث بروز بیماری می‌شوند، یکی خشکی فصل پاییز است که در افرادی که مزاج خشک دارند خودش را نشان می‌دهد و دیگری اختلاف درجه حرارتی که در طی روز ایجاد می‌شود. سرمای شبانگاهی با میانه روز اختلاف دما دارد و ایجاد باد پاییزی نیز عاملی است که به آن کمک می‌کند تا در افراد خشک مزاج بیماری ایجاد شود.

این متخصص طب سنتی افزود: اگر به این دو عامل در فصل پاییز توجه داشته باشیم، می‌توانیم از رخداد بیماری‌هایی مانند وسواس، افسردگی، اگزما، حساسیت، سینوس، خشکی چشم، یبوست، شکنندگی پوست و ناخن جلوگیری و آنها را کنترل کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا افرادی که مزاج تر دارند نیز در معرض بیماری‌های فصل پاییز هستند یا خیر، گفت: معمولاً خشکی پاییز و اختلاف درجه حرارت در افرادی که مزاج گرم و تر یا سرد و تر دارند ایجاد مشکل نمی‌کند.

اختری در خصوص علائم مزاج خشک در فصل پاییز گفت: شکنندگی ناخن و پوست، ترک خوردن لب‌ها، خون دماغ شدن، یبوست، خشکی چشم، به سختی به خواب رفتن و چند بار تا صبح بیدار شدن و … مشخص کننده این است که فرد مزاج خشک دارد.

وی همچنین در مورد اقداماتی که باید انجام دهیم تا در معرض بیماری قرار نگیریم، گفت: وقتی فصل در حال تغییر است، باید افراد تحرک و ورزش بیشتری نسبت به فصل تابستان داشته باشند، بنابراین ورزش کردن یکی از مواردی است که از رخداد بیماری در فصل پاییز جلوگیری می‌کند.

به گفته اختری، همچنین باید لباس مناسب برای هوای سرد همراه داشته باشیم و در رژیم غذایی‌مان نیز یکسری نبایدهای اصلی وجود دارد که باید آنها را رعایت کنیم.

این متخصص طب سنتی تأکید کرد: پرهیز از مصرف بسیاری از تُندی ها مانند زنجبیل، سیر و پیاز و ادویه تند، پرهیز از مصرف بسیاری از ترشی‌ها (سرکه)، پرهیز از مصرف شوری‌ها مانند پنیر لیقوان، از جمله مواردی است که باید رعایت شود.

وی گفت: از سوی دیگر یکسری بایدهای مواد غذایی نیز باید برای افرادی که در معرض خشکی مزاج هستند وجود دارد که انتخاب‌های اصلح محسوب می‌شوند، چرا که این دسته از مواد غذایی، رطوبت رسان های خوبی برای بدن هستند. در میوه‌ها، مصرف انار شیرین، انگور، سیب، گلابی، انجیر تازه، در تنقلات برگه زردآلو، برگه هلو، انجیر خشک یا خیس خورده در گلاب، در آب میوه‌ها نیز آب سیب طبیعی، آب هویج تازه، آب انار شیرین توصیه می‌شود که مرطوب کننده‌های خوبی محسوب می‌شوند.

این متخصص طب سنتی در مورد مصرف غذاهای مناسب برای مزاج خشک نیز گفت: مصرف انواع شوربا، کشک و مرغ، ماءالشعیر، انواع سوپ جو، خورشت خلال، فسنجان بادام، شله زرد، فرنی، شیربرنج، مرسع پلو و شیر بادام، هویج پلو، خورشت هویج، تاس کباب به، خورشت به و آلوبخارا نیز در فصل پاییز برای افرادی که مزاج خشک دارند، توصیه می‌شود.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.