سرویس: غیر تولیدی 09:36 - پنجشنبه 20 شهریور 1399

یک استاد دانشگاه مطرح کرد؛

والدین چگونه با اضطراب دانش آموزان برخورد کنند

یک روان شناس و استاد دانشگاه با اشاره به تفاوت سال تحصیلی پیش رو گفت: والدین باید با حفظ آرامش، ایجاد روابط قوی با فرزندان و ثبات در خانه، دانش آموزان را در این مسیر یاری کنند.

به گزارش اصفهان شرق؛ فاطمه ربیع پور، اظهار داشت: آغاز سال تحصیلی و برنامه ریزی درسی امسال با توجه به تداوم ویروس کرونا متفاوت از سال‌های گذشته خواهد بود و بیش از گذشته نیازمند همکاری مدارس و خانواده‌ها است.

وی افزود: مدارس ناچارند تغییراتی در سیاست‌ها و عملکردهای خود ایجاد کنند تا بتوانند اهداف آموزشی اعم از یادگیری، ارائه خدمات مهم، فعالیت‌های فوق برنامه، هماهنگی با معلمان و کارکنان در نحوه تدریس، آموزش و تشویق رفتارهای پیشگیرانه و…، را با کیفیت هر چه بیشتر اجرا کنند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: خانواده‌ها به ویژه مادران شاغل در مورد برهم خوردن روال منظم همیشگی فرزندانشان، انزوا و عدم تعامل، وضعیت درسی و آموزشی آنها و مواردی دیگر از این قبیل نگرانی‌هایی دارند که این موارد باید مورد توجه قرار گیرد.

ربیع پور تصریح کرد: ابهام و ناتوانی در پیش بینی اوضاع به خودی خود در هر موقعیتی اضطراب زا است، در این میان نامشخص بودن برنامه ریزی سال جدید با توجه به گروه بندی مناطق به دسته‌های مختلف، امکان تغییر وضعیت و متعاقب آن نحوه حضور یا عدم حضور دانش آموزان در مدارس موجب احساس بلاتکلیفی و اضطراب در والدین، دانش آموزان و پرسنل مدارس شده است و هر شخص با توجه به تجارب، دانش و راهکارهای مقابله‌ای که در سبد رفتاری خود دارد، عکس العملی متفاوت نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: بعضی والدین یا مدارس با سرکوبی نگرانی، به سمت روال سابق همیشگی تمایل دارند، برخی نیز تحت تأثیر پیام‌های فضای مجازی، یکسال تعطیلی مدرسه و عدم آموزش را مسئله چندان مهمی ندانسته و گاه شعار «لیسانسه ها بیکارند» را سر می‌دهند، حال آنکه از پیامدهای جبران ناپذیر دور ماندن از آموزش بی خبرند. در این بین تعدادی از والدین راه میانه را در پیش گرفته و با تاکید بر ایمنی و سلامت فرزندان خویش، ضرورت تداوم آموزش را مورد توجه قرار می‌دهند.

این روانشناس افزود: آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، شناخت و تعریف دقیق مساله و مشکل کنونی و مهم‌تر از آن آگاهی به این مهم است که استراتژی‌های حل مسئله قدیمی برای مسئله فعلی ناکارآمد محسوب می‌شود و نباید به علت ویژگی‌هایی چون عدم انعطاف، عدم توان سازگاری، عدم توان پیش بینی و ضعف در توانایی تغییر عادات، امواج، ما را به هر کجا که می‌خواهد بکشاند، چراکه در نهایت قربانیان اصلی این ماجرا فرزندانمان خواهند بود.

وی تاکید کرد: از جمله نکات و توصیه‌هایی که برای رفع اضطراب دانش آموزان باید در نظر گرفته شود این است که خانواده‌ها و مدارس رفتارهای سالم را مورد تاکید و الگو قرار دهند و با دانش آموزان در مورد تغییراتی که انتظار می‌رود در این سال تحصیلی داشته باشند، صحبت کنند، این فرصت مناسبی است که والدین الگوی تاب آوری و تبدیل کننده تهدید به فرصت برای فرزندان شناخته شوند.

ربیع پور گفت: والدین باید سعی کنند بیش از گذشته در فعالیت‌ها و جلسات مدرسه شرکت کنند و در جبهه‌ای مشترک برای حل معضلات و نگرانیهای موجود چاره‌ای بیاندیشند. همچنین دانش آموزان را به منظور کاهش اضطراب و برنامه ریزی درسی، به تعامل با مشاوران مدرسه ترغیب کنند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: والدین باید از خواندن پیام‌های چالشی و تنش زای انتقادی در فضای مجازی و همچنین مکالمات در مورد مدرسه با والدین دیگر که هیجان محور و فاقد راهکار مناسب است، در حضور کودکان پرهیز کنند.

وی تصریح کرد: والدین با فرزندان خود یک برنامه تهیه کنند و تعهد دهند که به آن پایبند باشند، بهترین زمان‌های یادگیری و آموزش و همچنین فعالیت‌های بدنی خانوادگی مانند پیاده روی در بیرون را مشخص کنند، همچنین تهیه تقویم تصویری می‌تواند برای پیگیری مهلت‌ها و تعیین تکالیف برای کودکان مفید باشد.

ربیع پور تاکید کرد: والدین باید سعی کنند فضایی مناسب را برای یادگیری و انجام تکالیف فرزندان ایجاد کنند. همچنین باید فرصت‌های کودک و نوجوان را برای برقراری ارتباط با همسالان و اجتماعی بودن به صورت مجازی یا حضوری، با حفظ فاصله فیزیکی، شناسایی کنند. یادمان نرود قدرت سازگاری و حل مسئله از ویژگی‌های انسان هوشمند برای حفظ بقا است.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.