سرویس: غیر تولیدی 10:17 - سه شنبه 18 شهریور 1399

روایتی از گروه جهادی که از «غدیر» تا «عاشورا» یک روستا را متحول کردند

گروه جهادی محیا که برای برگزاری امور فرهنگی به روستای دزج دهاقان سفر کرده بود، با مشاهده اشتیاق اهالی روستا به فعالیت فرهنگی و مذهبی تصمیم گرفت تا پایان دهه اول محرم مشغول امور فرهنگی و مذهبی در این روستا باشد و این فعالیت‌ها به مرور زمان با مشارکت اهالی توسعه بیشتری پیدا کرد.

به گزارش اصفهان شرق؛ ماه محرم امسال با سال‌های گذشته خیلی متفاوت بود آن هم به خاطر شیوع ویروسی منحوس به نام کرونا که عزاداری‌ها را با محدودیت مواجه کرد؛ اما بچه‌های گروه فرهنگی، جهادی محیا دست روی دست نگذاشتند و این بار برای اجرای مراسمات مذهبی به روستا‌های محروم استان اصفهان رفتند.

محمدباقر مؤمن‌زاده، مدیر گروه فرهنگی جهادی محیا اظهار داشت: اوایل مرداد ماه گروه فرهنگی جهادی محیا با هدف کار جهادی برای مناطق کمتر برخوردار کشور راه‌اندازی شد، با توجه به این‌که چندین بار بسته‌های معیشتی خیران را در روستای دزج از توابع بخش مرکزی دهاقان بین محرومان شناسایی شده، توزیع کرده بودیم، تصمیم بر این شد که نخستین فعالیت گروه در این روستا انجام شود.

وی افزود: اولین برنامه گروه، طرح اطعام روز عید غدیر بود که حدود ۲ هزار پرس غذا تهیه شد که حدود هزار پرس آن در روستای دزج توزیع شد و با عنایت خداوند کاروان شادی شامل پخش سیار صوت مداحی غدیر و توزیع بسته ‌ای بهداشتی شیرینی و اقلام جذاب برای کودکان هم راه‌اندازی شد.

مدیر گروه فرهنگی جهادی  محیا بیان کرد: در جریان برنامه اطعام غدیر به نظر می‌رسید که فضای روستا برای انجام کار فرهنگی خیلی آماده است و به همین خاطر تصمیم گرفته شد با توجه به شرایط حاکم شده بر کشور به خاطر شیوع بیماری منحوس کرونا، برنامه‌هایی برای دهه اول محرم در این روستا برگزار شود.

اجرای طرح «کوچه‌های حسینی» در روستای دزج

مؤمن‌زاده با بیان این‌که ابتدا بنا فقط بر سیاه‌پوش کردن روستا بود که ۲۰۰ پرچم و هزار ریسه در معابر روستا نصب شود، عنوان کرد: پس از آن تصمیم بر دعوت از چند روحانی مبلغ جهادی شد که مراسم مختصری در کوچه‌های روستا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود و شور حسینی با شعور و معرفت‌افزایی همراه شود که این طرح «کوچه‌های حسینی» نام گرفت و قرار شد که هر خانواده روی زیراندازی جلوی در خانه خودش بنشیند و در مراسم شرکت کند که این مستلزم آماده‌سازی سیستم صوتی و قراردادن در سرتاسر کوچه بود.

مدیر گروه فرهنگی جهادی محیا بیان کرد: شب اول محرم  با توجه به دریافت کمک‌هایی از طرف خیران، تصمیم گرفته شد برنامه تهیه و توزیع غذا هم در کوچه‌هایی که عزاداری برگزار می‌شود، اضافه شود و برای مشاهده فعالیت‌های گروه فرهنگی جهادی محیا با آن‌ها همراه شدیم تا از نزدیک شاهد فعالیت‌شان در روستای دزج دهاقان باشیم.

بیش از 20 نفر از جوانان فعال و اهل دل روستا از بدو شروع برنامه‌ها با گروه فرهنگی جهادی محیا همراه شدند و کل فعالیت گروه در روستا را به دوش کشیدند؛ از انتخاب کوچه‌ها برای اجرای مراسم تا نصب ریسه‌های مشکی و پرچم‌ها گرفته تا تهیه و راه‌اندازی سیستم صوتی و توزیع غذا در بین مردم توسط جوانان خود روستا انجام شد.

برنامه هر روز از ساعت ۵ عصر با ریسه‌بندی و سیاه‌پوش کردن کوچه و همزمان دعوت خانه به خانه از اهالی کوچه و آبپاشی کوچه شروع می‌شد و در ادامه، سخنرانی روحانی مجلس و ذکر اباعبدالله و مداحی مداحان خود روستا ادامه پیدا می‌کرد و با توزیع غذای بسته‌بندی بهداشتی به منازل و اذان ختم می‌شد و نماز مغرب و عشاء در مسجد روستا برگزار می‌شد.

 برنامه‌ها هر روز پر رونق‌تر و با شکوه‌تر برگزار می‌شد؛ از روز پنجم به بعد تصمیم گرفته شد در کنار مراسم عزاداری، برنامه‌هایی برای کودکان روستا هم اجرا شود و سه مربی جهادی اعلام آمادگی کردند و اقلامی برای تشویق بچه‌ها تهیه شد و در هر کوچه در کنار برنامه اصلی یک مهدکودک سیار راه‌اندازی شدکه شکر خدا خیلی هم استقبال شد.

برنامه تا شب عاشورا ادامه پیدا کرد  و قرار شد برنامه روز دهم و کوچه دهم حذف شود و به جای آن برنامه ظهر عاشورا برای همه اهالی روستا برگزار شود که ختم به نماز ظهر عاشورا و توزیع غذا بین عزاداری حسینی بشود، پس از برگزاری مراسم ظهر عاشورا معلوم بود که کوچه دهم چند روزی است که منتظر هستند، نوبت‌شان بشود و با وجود این‌که توزیع غذا در کوچه دهم مقدور نبود،  اهل محل اصرار به برگزاری روضه سید‌الشهدا داشتند و این شد که برنامه کوچه دهم هم در عصر عاشورا انجام شد و بسیار زیبا و باشکوه هم شد، خود اهالی روستا هم غذا و پذیرایی را به عهده گرفته بودند.

فعالیت جهادی بانوان، حضوری که در همه عرصه‌ها اعم از آشپزخانه، تدارکات و حتی فعالیت های فرهنگی و تربیتی در منطقه محروم دیده می‌شد؛ آن هم با تمام قوا، فعالیت‌های فرهنگی در روستاها شامل تشکیل کلاس‌هایی برای کودکان و نوجوانان بود که با برنامه‌های مختلف به آشنایی با ائمه اطهار به خصوص امام حسین(ع) پرداخته می‌شد.

اخلاص و عمل بی‌ریا، ویژگی بارز اعضای گروه فرهنگی جهادی محیا

 در این میان اخلاص و عمل بی‌ریای اعضای گروه فرهنگی جهادی محیا سبب می‌شد همیشه در کارها  کاری را انتخاب کنند که در چشم نیست، مثل بچه‌های آشپزخانه که در گرما، زحمت پخت و پز رو می‌کشند تا عزاداران امام حسین (ع) را سر سفره ارباب به یک طعام لذیذ مهمان کنند. اما این زحمت‌ها و خستگی‌ها در دفتر خدام ارباب ثبت می‌شود و چه چیزی قشنگ‌تر از این‌که اسم آدم در دفتر عشق باشد.

حدود ۶۰ نفر جهادگر از روحانی و آشپز گرفته تا عوامل تهیه و توزیع غذا و نصب سیاه‌پوش‌ها و مداح در این گروه جهادی مشارکت داشتند.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.