سرویس: غیر تولیدی 10:14 - سه شنبه 18 شهریور 1399

کاهش 80 درصدی فروش لوازم‌التحریر در سایه کرونا و افزایش قیمت‌ها

در روزهای مشابه سال‌های گذشته مغازه‌ها و فروشگاه‌های لوازم‌التحریر و نوشت‌افزارها مملو از جمعیتی بود که خانواده‌ها و دانشجویان برای سال تحصیلی جدید خرید می‌کردند، اما امسال به دلیل شیوع کرونا شرایط به گونه ی دیگری رقم خورد.

به گزارش اصفهان شرق؛ در روزهای مشابه سال‌های گذشته مغازه‌ها و فروشگاه‌های لوازم‌التحریر و نوشت‌افزارها مملو از جمعیتی بود که خانواده‌ها و دانشجویان برای سال تحصیلی جدید خرید می‌کردند، اما امسال به دلیل شیوع کرونا شرایط به گونه ی دیگری رقم خورد.

ویروس کرونا تقریباً به همه اصناف آسیب جدی وارد کرد و  بعد شیوع این ویروس بازار هنوز به شرایط عادی خود باز نگشته‌اند و با هر صنف و مغازه‌داری که هم‌کلام می‌شوید، از کسادی بازار و فروش پایین خبر می‌دهد.

قربانی جدید کرونا در بازار کاشان صنف فروشندگان لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار هستند؛ در سال‌های گذشته در این موقع از سال، روزهای خرید لوازم‌التحریر بود و اغلب خانواده‌ها و دانش آموزان خود را مهیای سال تحصیلی جدید می‌کردند اما امسال نسبت به سال گذشته هیچ خبری از دانش آموزان و خانواده‌هایی که خود را تجهیز و آماده برای سال تحصیلی می‌کردند نیست.

یکی از فروشندگان لوازم‌التحریر بابیان اینکه هرسال در این موقع تقریباً روزی ۲ الی ۳ میلیون تومان فروش می‌کردم اظهار کرد: سال گذشته همین موقع از سال روزانه فروش بسیار خوبی داشتیم و مغازه ما مملو از جمعیت بود اما امسال تقریباً حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ هزار تومان فروش داریم.

مدیر این فروشگاه از کاهش ۸۰ درصدی مشتری نسبت به سال گذشته می‌گوید: یکی از علت‌هایی که فروش ما کاهش داشته است مجازی شدن دروس آموزشی است و وقتی آموزش مجازی به میان می‌آید، طبیعتاً کسی به مدرسه نمی‌رود که نیازمند کیف، جامدادی و  سایر لوازم‌التحریر باشد.

وی می‌گوید: در طول سال فروش چندانی نداریم و همه چشم و امید ما به شهریور و باز شدن مدارس است تا با شروع سال تحصیلی جدید کاسبی ما هم رونق بگیرد، اما امسال شرایط به‌گونه‌ای رقم خورد که فروش ما تقریباً به صفر رسیده است.

قیمت‌ها بالا رفته و نیاز کمتری به لوازم‌التحریر داریم

چند مغازه و فروشگاه دیگر نیز درباره وضعیت فروش تقریباً پاسخ یکسان دادند و اغلب مدیران فروشگاه و فروشندگان لوازم‌التحریر دلیل این اتفاق را ویروس کرونا و آموزش مجازی دانستند.

یکی از والدین درباره علت کاهش خرید لوازم‌التحریر اظهار داشت: بالا رفتن قیمت‌ها و آموزش مجازی نیاز فرزندانمان به مداد، دفتر، خودکار و… کمتر کرده است و در این شرایط نیازی به خرید نمی‌بینم.

این شهروند کاشانی ادامه داد: شرایط زندگی در کاشان یکسان نیست؛ در یک نقطه از شهر خانواده‌های پولداری زندگی می‌کنند که به مناطق سبز معروف هستند، اما در مناطق پایین‌شهر شرایط به گونه ایست که اکثر خانواده‌ها فقط می‌توانند شکم خود را سیر کنند و برای خرید دیگر اقلام مثل لوازم‌التحریر و. با مشکلات اساسی رو به هستند.

وی افزود: شرایط همه خانواده‌ها یکسان نیست و ممکن است خانواده‌ای در کاشان باشد باو جود اینکه کیف کفش و لوازم‌التحریر سال گذشته‌اش هنوز شرایط مطلوب برای استفاده را دارد، بازهم برای شروع سال تحصیلی خرید کند، اما اکثر خانواده‌هایی که در منطقه با ثدرت مالی پایین زندگی می‌کنند، از کیف و کفش‌های سال‌های گذشته خود برای آغاز سال تحصیلی استفاده می‌کنند.

شهرستان کاشان خیریه‌ها زیادی وجود دارد که این روزها مشغول رصد کردن افراد بی‌بضاعت هستند تا خانواده‌هایی که فرزندانشان با چنین مشکلاتی رو به هستند با خرید لوازم‌التحریر کیف کفش و دیگر اقلام به کمک آن‌ها بیایند

حمید یزدان خواه با بیان اینکه از اوایل هفته گذشته، شرایط بازار لوازم‌تحریر مقداری بهتر شده است، اما در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد کاهش ۸۰ درصدی فروش در بازار هستیم اظهار کرد:فروش امسال به‌هیچ‌عنوان قابل‌مقایسه با سال‌های گذشته نیست شرایط فروش با سال گذشته کاملاً متفاوت است.

رئیس صنف لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار کاشان با بیان اینکه از وقتی آموزش پرورش بازگشایی کلاس‌های آموزشی را اعلام کرد شرایط بازار مقداری تغییر کرد افزود: در این چند روز شرایط بهتر شده است اما در سال‌های گذشته از اول شهریور بازار ما خوب بود و همه مغازه‌های نوشت‌افزار مشتری‌های خود را داشتند.

وی بابیان اینکه اجناس ایرانی ۱۰ و جنس‌های خارجی ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته است، گفت: لوازم‌التحریرهای ایرانی کیفیت خوبی دارد و قیمت‌های آن‌ها هم متعارف است، اما لوازم‌التحریر خارجی موجود در بازار در برخی اقلام به دلیل اینکه ارتباط مستقیمی باقیمت دلار دارد، افزایش داشته است.

یزدان خواه با اشاره به اینکه حدود ۷۰ مغازه نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر فعال در کاشان داریم، تصریح کرد: فروش لوازم‌التحریر در واحدهای صنفی این رسته امسال نسبت به سال گذشته ۸۰ درصد کاهش داشته است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌التحریر و کتاب کاشان مهم‌ترین دلیل کاهش چشمگیر فروش در واحدهای صنفی فروش لوازم‌التحریر را برگزاری کلاس‌ها به‌صورت مجازی دانست و خاطرنشان کرد: بسیاری از خانواده‌ها به دلیل برگزاری کلاس‌های به‌صورت مجازی از خرید لوازم‌التحریر منصرف و سعی می‌کنند از لوازم سال گذشته استفاده کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.