سرویس: غیر تولیدی 22:20 - شنبه 15 شهریور 1399

وزیر نیرو، مقصر اصلی مسأله آب است/ تعطیلی پروژه‌های قانونی با شانتاژ رسانه‌ای

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: شخص وزیر نیرو مقصر اصلی در مسأله آب است , به جای آنکه با مدیریت دقیق و جدی این موضوع را پیگیری کند، نسبت به پروژه‌هایی که دستور قانونی و مصوبه اجرایی دارند با یک اقدام و شانتاژ رسانه‌ای این پروژه ها را تعطیل می‌کند.

به گزارش اصفهان شرق؛ حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: امروز وضعیت معیشتی مردم شدیداً دچار مشکل است؛ مطالبات به حق مردم مستمراً به ما منتقل می‌شود، امید است بتوانیم به آن پاسخ بدهیم.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سازوکارهای اداری یکی دیگر از مشکلات موجود است، همیشه تصور می‌کنیم که مشکلات ناشی از بودجه است اما در بسیاری از عرصه‌ها مشکل بودجه نیست.

وی افزود: برای صدور یک مجوز، سازوکار مختصر اداری و گرفتن یک نامه‌ای که ممکن است از کار مهمی گره‌گشایی کند، یک نامه باید از شهرستان به مرکز استان و سپس به مرکز کشور و بعضاً تا هیأت وزرا نیز برود آن هم مثلاً برای یک کار کوچکی که باید در روستا انجام گیرد.

نقدعلی تصریح کرد: اگر سازمان‌های استانی از نظر قانونی دستشان بازتر بود بسیار بهتر می‌توانستند این روند را مدیریت کنند؛ این مسأله برعهده مجلس است که در دستور کار برخی از کمیسیون‌ها نیز قرار گرفته است و برخی در صحن علنی نیز مطرح خواهد شد.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس شورای اسلامی هم در برطرف کردن گره‌های اداری و هم در قانونگذاری‌های مورد نیاز و نظارت نقش مهمی برعهده دارد.

وی عنوان کرد: عمدتاً در کشور خلأ قانونی کمتری داریم و حتی در برخی از عرصه‌ها تراکم قانون داریم و باید به جای مقررات‌زایی، مقررات‌زدایی داشته باشیم.

نقدعلی با بیان اینکه امروز در عرصه اجرا و نظارت نیازمند کار جهادی هستیم، افزود: امروز بسیاری از دستگاه‌های اجرایی از کار جهادی تهی است، قانون موجود است ولی مدیران رده‌های مختلفی دچار سستی مدیریتی هستند؛ یک مدیریت تراز و صحیح آن هم در یک کشور گسترده و پرظرفیتی مانند ایران نیازمند کار شبانه‌روزی است.

اقرار رئیس‌جمهور به کوتاهی در مسأله مسکن

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در این دولت مشکل کمبود کار جهادی داشتیم که مسأله مسکن نیز یکی از این موارد کم‌کاری شده است که ریاست‌جمهور نیز اقرار کرد که در آن کوتاهی شده است.

وی تصریح کرد: این مسأله ضربه سنگینی را به نرخ مسکن و اجاره‌بها وارد کرد، می‌شد که در ادامه طرح مسکن مهر، عیوب آن برطرف بشود تا قضیه مسکن را به جایی می‌رساندیم که امروز مسکن‌دار شدن برای افراد آرزو نشود.

نقدعلی بیان داشت: به دلیل آن‌که وزیر مربوطه نخواست خودش را به زحمت اندازد، امروز وضعیت مسکن دچار مشکل شده است، امید است که مجلس در بحث قانون‌گذاری و نظارت در این مسأله وظیفه خود را تمام و کمال انجام دهد.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در جریان مشکلات مسکن، کشاورزی و … هستیم، افزود: امروز اولویت اول کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، بحث امنیت غذایی است.

وی تصریح کرد: الگوی کشت نیز از مهم‌ترین مسائلی است که کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی مجلس در حال اقدام دقیق بر روی آن است و طرحی در این زمینه در حال نوشتن است که تا حدودی کار جلو رفته است.

نقدعلی گفت: دیدیم که در زمانی در بازار گوجه و پیاز آنقدر وفور پیش می‌آید که در خیابان‌ها ریخته است اما گاهی آنقدر کم می‌شود که قیمت نجومی پیدا می‌کند، یکی از مواردی که جلوی این مسائل را می‌گیرد الگوی کشت است.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در بحث چالش‌های اداری، طرح مدیریت جامع شهری وجود دارد که سالیان سال روی آن کار شده است و برخی نمایندگان استان اصفهان نیز پیگیر آن هستند.

وی اضافه کرد: در بحث مسکن، مجلس در اولین روزهای شروع به کار خود طرح مالیات بر مسکن خالی که البته در مجلس دهم تصویب شده بود را دستور کار قرار داد.

نقدعلی تصریح کرد: چهار سال است که قانون مالیات بر مسکن‌های خالی که طبق آمار رسمی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار الی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد خالی مسکن وجود دارد، بر زمین مانده است.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس یازدهم یکی از مواد این قانون که به جهت افزایش کارایی این قانون است را در مورد تجدید نظر قرار داد، چند مشکل کوچک شکلی داشت که شورای نگهبان برای تصحیح آن را عودت داد که سریعاً در هفته جاری یا هفته پیش‌رو اصلاح خواهد شد.

وی اظهار کرد: در بحث کرونا یکی از عیوب بزرگ این است که هیچ یک از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ستاد مقابله با کرونا حضور ندارند و تنها از قوه اجرایی و قضایی اعمال نظر می‌شود.

نقدعلی تأکید کرد: ما باید با کرونا زندگی کنیم که عواقب اقتصادی، آموزشی، اجتماعی و… دارد؛ تجربه نشان داده است این که تنها محدودیت ایجاد کنیم برای بلندمدت مؤثر نیست و نمی‌شود برای همیشه مراکز مختلف تعطیل بماند.

تاثیر کرونا بر صنایع دستی

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز صنایع دستی اصفهان دچار ورشکستگی شده است، با شیوع کرونا بیشترین ستم بر فعالان صنایع دستی وارد شده است.

وی بیان داشت: طبق جلسات متعددی که با معلمان و متخصصان آموزشی داشتم آموزش مجازی به تنهایی به هیچ وجه پاسخگو نیست و نه تنها از نظر علمی دانش آموزان رشد نمی کنند بلکه آفت‌های بسیاری در حاشیه نیز رخ می‌دهد.

نقدعلی عنوان کرد: ناهماهنگی های صورت گرفته در این مورد صحیح نیست، در بحث کنکور هم این موارد و ناهماهنگی‌ها رخ داد؛ باید از اتخاذ تصمیمات احساسی حذر کرد اما باید به این مورد توجه کرد که تعطیل کردن مراکز تا حدی جوابگو خواهد بود.

آموزش و پرورش باید تلفیقی از حضوری و مجازی باشد

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برای بحث آموزش معتقدم که آموزش باید تلفیقی از حضوری و مجازی باشد و سریعاً باید این تلفیق کلید بخورد.

وی تصریح کرد: می‌توان گفت که یکی از قوی‌ترین کمیسیون‌هایی که در ادوار گذشته در بحث آب و کشاورزی و منابع طبیعی تشکیل شده است، در این دوره است.

نقدعلی درخصوص برنامه‌های کمیسیون کشاورزی گفت: بحث آب و امنیت غذایی در اولیت این کمیسیون است و مستمراً وزرای نیرو، کشاورزی، صمت به کمیسیون دعوت شده‌اند و برنامه‌ها ارائه شده است؛ در بحث مدیریت جامع کشاورزی آنچه که برای حمایت از کشاورزی است را در دستور کار قرار دادیم زیرا کشور ما یک کشور فعال در زمینه کشاورزی و دامداری است و‌صنعت در رتبه بعدی است.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در زمینه گردشگری در سالهای اخیر اقدامات خوبی انجام شده است؛ در احیای بافت‌های قدیمی و تاریخی و ظرفیت‌های گردشگری مانند چشمه لادر و امامزاده سیدمحمد هم از جانب شهرداری و هم از فرمانداری اقدامات مناسبی انجام شد.

وی تصریح کرد: بحث نهادهای دامی و به طور خاص مرغداران و سویا که با یک قیمت نجومی مواجه شدند و همچنین بالا رفتن و هفت برابر شدن قیمت کودهای فسفاته را داشتیم که نشان می‌دهد در دولت نگاهی به این اصل که اساس کشور ما بر کشاورزی استوار است، وجود ندارد.

نقدعلی ادامه داد: آنچه کمیسیون مدنظر قرارداده است این است که به صرفه بودن برای کشاورز را اولویت خود بداند، یعنی ملاک کارشناسی‌ها کف میدان باشد.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: باید هنگامی‌که جایگزین را برای کشت تکلیف می‌کنیم، به صرفه بودن آن برای کشاورز را در نظر بگیریم یعنی دولت در بودجه ما به تفاوت دست برداشتن از کشت پرمصرف آب و پرداخت آن به کشت کم مصرف را تأمین کند و کمیسیون کشاورزی روی آن تأکید خواهد داشت.

واکنش نقدعلی به ساخت حوزه لاکچری

وی تصریح کرد: طی ۶ سال گذشته غالب مسؤولان اجرایی ما در نقاط لوکس سکونت دارند خبر جدیدی که اخیرا منتشر شده این است که دولت تأسیس یک حوزه لاکچری را نیز در دست دارد.

نقدعلی عنوان کرد: دولت گذشته نیز در اواخر کار خود میخواست دانشگاهی برای خود تهیه کند، امروز نیز دولت پیش از پایان یافتن کار خود می‌خواهد یک حوزه بسازد.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یک توصیه به دولت داریم، افزود: هزینه کردن پول و بودجه دولت با اهداف خاصی مانند ساختن حوزه لوکس خلاف سیاست عدالت و سیاست اسلام است.

وی تصریح کرد: حوزه علمیه‌ای که با مدیریت این دولت بخواهد اداره شود یعنی نسخه‌ای از دولت‌مردان اخیر را تربیت خواهد کرد که البته ما دل خوشی از این افراد نداشته‌ایم که بخواهند ده‌ها نسخه مشابه آن را تربیت کنند.

نقدعلی با اشاره به پروژه ساخت این حوزه لوکس اظهار داشت: اگر مانند مسجد ضرار، حوزه ضراری داشته باشیم، تنها تفرقه را به دنبال خواهد داشت، بنابراین به دولت توصیه می‌کنیم مسأله حوزه را به متخصصان خود بسپارد.

مجلس باید در ستاد مقابله با کرونا نماینده داشته باشد

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: اولین تذکر بنده در مجلس یازدهم این بود که بر اساس اصل ۷۹ قانون اساسی، اعمال هرگونه محدودیتی باید به تصویب مجلس برسد و امروز نیز تأکید می‌کنم که مجلس باید در ستاد مقابله با کرونا حضور داشته باشد؛ پیشنهاد این بود که معادل دیگر مسؤولان حاضر از کمیسیون‌های مجلس هم حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها باید واقعیت ساز و کار قانون‌گذاری را برای مردم تبیین کنند، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در ۴۰ سال گذشته داشتیم این است که ساز و کار قانون‌گذاری ما بسیار کند است، این روند بعضاً ممکن است دو سال طول بکشد که برای حل آن باید آیین‌نامه تصحیح شود.

نقدعلی عنوان کرد: به هیچ وجه سؤال از رئیس جمهور از دستور کار خارج نشده است ولی برای کیفیت و روند اجرای این تقاضا در حال مذاکره هستند و در دستور کار قرار دارد و دیر یا زود به صحن علنی مجلس کشیده خواهد شد.

گزارشی که رئیس‌جمهور از کشور می‌دهد مخصوص یک کشور مریخی است

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: بنده پیش از این موافق این طرح و حتی استیضاح رئیس‌جمهور بودم، رئیس‌جمهور گزارشی از کشور می‌دهد که گویی در کره مریخ قرار دارد و به این ترتیب می‌دانیم که پاسخ به سوالات نمایندگان چیست از الان هم با توجه به حقایق جامعه می‌دانیم که پاسخ‌های ایشان قانع‌کننده نیست.

وی با اشاره به نگاه ویژه کمیسیون فرهنگی به مشکلات جوانان در بخش های مختلف خانواده، اقتصاد، اشتغال و… گفت: اگر در قصه آب و کشاورزی موضوع الگو کشت و امنیت غذایی را پیگیری می‌کنیم، یقیناً این موضوع در بحث اشتغال‌زایی اثر مستقیم دارد، در کمیسیون فرهنگی به شکل خاص موضوع جمعیت به طور جدی در حال پیگیری است به گونه‌ای که اولویت نخست این کمیسیون بحث جمعیت است و تهدیدی که امروز از جانب جمعیت به ما وارد می شود، خطرش از تهدید بم اتم، جنگ و… بالاتر است چرا که یک روند خزنده و فرسایشی دارد ما را از درون نابود می‌کند.

نقدعلی مسأله اب را یک مسأله ملی دانست و تأکید کرد: موضوع آب هم در کمیسیون مربوطه در حال پیگیری است و همچنین مسؤولان استانی طی یک ماه گذشته جلسات مهم و کلانی در استانداری تشکل داده‌اند، امروز در برخی از رده‌های مسؤولیتی، مسأله آب که یک مسأله ملی است، در حال تبدیل شدن به یک مسأله منطقه‌ای است.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در حالی که استان اصفهان به بسیاری از شهرها و استان‌های هم‌جوار آب منتقل می‌کند، بنابراین آیا می‌شود مردم اصفهان بگویند که ما دیگر نمی‌خواهیم آب زاینده رود به فلان استان منتقل شود؟

وی ادامه داد: یقینا خیر و یا آیا می‌شود بگوییم می‌خواهیم مانع انتقال آب از فلان شهرستان ما که سالانه نزدیک به ۲ میلیارد متر مکعب آب به سمت برخی استان های دیگر می‌رود، بشویم؟ باز هم پاسخ خیر است.

مسأله آب، یک تصمیم ملی که به میان مردم افتاده است

نقدعلی متذکر شد: امروز برخی از استان‌ها موضوع آب را وارد کف جامعه کرده‌اند، یعنی یک امری که باید تصمیم‌گیری ملی شود در بین مردم افتاده و برخی از رسانه‌های بی‌توجه به طبل این قصه می‌کوبند.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح داشت: امروز ۲ میلیون متر مکعب آب در حوزه کارون به خلیج ریخته می‌شود که اگر این آب مدیریت شود و حدود ۲۰۰ یا ۳۰۰میلیون متر مکعب آن به حوزه اصفهان منتقل بشود هم البته این آب پیشخور می‌شود و جلوتر به استان‌های دیگر داده می‌شود و تنها مصرف اصفهان نمی‌شود.

وی با اشاره به برداشت‌های غیرقانونی انجام شده در حوزه زاینده‌رود، افزود: در دولت‌های گذشته برداشت‌ها و پیش‌خورهایی در حوزه زاینده‌رود با قول‌وقرارهایی مبنی بر آن که در آینده جبران می‌شود، داده شده است و امروز که روز جبران رسیده است، وزارت نیرو با مدیریت بسیار ضعیف طرح‌های ملی که برای دومین بار دستور مستقیم وزارتی است، تعطیل کرده است.

نقدعلی اذعان داشت: اگر قصه آب به شکل ملی مدیریت نشود، اول آفت و بهم‌ریختگی‌ها و مشکلات اجتماعی خواهد بود یعنی مسأله آب یک مسأله ملی است و سیاست‌گذاری ها باید با اقتدار توسط شخص وزیر نیرو انجام شود.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: شخص وزیر نیرو مقصر اصلی در مسأله آب است و او به جای آنکه مدیریت دقیق و جدی این موضوع را پیگیری کند، نسبت به پروژه‌هایی که دستور قانونی و مصوبه اجرایی دارند با یک اقدام و شانتاژ رسانه‌ای این پروژه ها را تعطیل می کند.

وی خاطرنشان کرد: اینکه در رسانه‌ها شایع می‌شود انتقال بین حوزه‌ای ضرررسان است، کاملا اشتباه است و ما با ادله قوی کارشناسی شده ثابت می‌کنیم که انتقالات بین حوزه‌ای به هیچ‌وجه به حوزه‌هایی که از آن انتقال صورت می‌گیرد، ضرر وارد نمی‌کند و وزارتخانه موظف است با همدلی و نشست‌های کارشناسی‌شده مسؤولان و نمایندگان مجلس را نسبت به این موضوع توجیه کند و آن زمان خواهیم دید که همه رضایت خواهند داد تا این موضوع مهم به صورت ملی پیگیری شود.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.