سرویس: غیر تولیدی » نقلی 13:31 - چهارشنبه 12 شهریور 1399

شرکت دارویی شهید مدرس غیرفعال، اما خواستار دو هزار هکتار زمین دیگر

شرکت صنایع دارویی و شیمیایی و غذایی شهید مدرس با وجود وعده راه‌اندازی مجدد از سوی رئیس جهاد دانشگاهی در سال 94 هنوز فعال نشده اما جهاد دانشگاهی خواستار واگذاری 2 هزار هکتار زمین به این کارخانه شده است.

به گزارش اصفهان شرق؛ صنعت داروسازی یکی از مهم‌ترین صنایع دانش‌بنیان در کشور است که با توجه به سهم بالای هزینه‌های دارویی در بخش مراقبت سلامت و مراقبت‌های سرپایی خدمات بهداشتی و درمانی اهمیتی مضاعف پیدا می‌کند.

در استان اصفهان صنایع دارویی مختلفی مشغول به فعالیت هستند که یکی از آن‌ها شرکت صنایع دارویی و شیمیایی و غذایی شهید مدرس واقع در شهرستان تیران و کرون است که مدت‌هاست وضعیت مناسبی ندارد.

این کارخانه با ظرفیت تولید سالانه ۳۰ تن استارات کلسیم، ۶۰ تن استارات منیزیم و ۱۱۰ تن استارات روی در سال ۱۳۶۴ تأسیس شده و یکی از شرکت‌های ریزمجموعه جهاد دانشگاهی است.

حمیدرضا طیبی پیش از این در سفری به استان اصفهان در سال ۹۴ از راه‌اندازی مجدد این کارخانه خبر داد اما ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون نظر دیگری دارد، او در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: کارخانه دارویی شهید مدرس بیست سال است که فعالیتی ندارد اما جهاد دانشگاهی خواستار ۲ هزار هکتار از اراضی اطراف کارخانه شده و آن را از طریق هیأت وزیران پیگیری می‌کند.

ابوترابی: جهاد دانشگاهی زمینه‌ساز زمین‌خواری خواهد شد

نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون ادامه داد: در داخل استان همه مسؤولان از استانداری تا دادستانی مخالف این واگذاری هستند چرا که جهاد دانشگاهی در ۱۵ سال گذشته نتوانسته ۱۵۰ هکتار اراضی فعلی را آباد کند و در حقوق کارگران خودش درمانده است.

وی با بیان این که در چنین شرایطی بدون شک مسأله زمین‌خواری مطرح است، گفت: در درخواست به هیأت وزیران کاربری داروسازی و صنایع تبدیلی عنوان شده اما جهاد دانشگاهی نمی‌تواند این زمین‌ها را آباد کند و در نهایت زمین‌ها را به دیگران خواهد فروخت تا بار دیگر شاهد تکرار زمین خواری شرکت مادر تخصصی وزارت صنایع و معادن باشیم.

ابوترابی خاطرنشان کرد: ۲۰ سال قبل ۴ هزار و ۸۵۰ هکتار زمین توسط این شرکت دولتی به یک زمین‌خوار به قیمت ۱۴ میلیارد تومان در قالب ۱۴ قسط فروخته شد در حالی که قیمت اصلی آن ۲۵۰ میلیارد تومان بود و امروز نیز همان مسیر در حال طی شدن است.

نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون تصریح کرد: کارخانه هیچ کار خاصی انجام نمی‌دهد و سالانه میلیاردها تومان از جیب بیت‌المال و از طریق جهاد دانشگاهی و بانک سپه به عنوان سهام‌دار عمده صرف نگهداری فضای سبز و نگهبانی از کارخانه می‌شود.

وی در تشریح راهکار فعال شدن این واحد تولیدی عنوان کرد: تصمیم‌گیری درباره این شرکت باید به شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان واگذار شود و استاندار نیز در نامه‌ای به هیأت وزیران به خوبی این موضوع را تشریح کرده است و علاوه بر آن مردمی که چراگاه‌های آن‌ها در زمین‌های این طرح قرار می‌گیرد باید در این پروژه مشارکت داده شوند.

 فعال کردن ظرفیت‌های تولیدی در سالی که به نام جهش تولید نام‌گذاری شده بدون برنامه‌ریزی منسجم ممکن نیست و کارگروه صنعت و معدن شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان  اصفهان باید با بررسی دلایل فعال نبودن این کارخانه نسبت به رفع موانع تولید اقدام کند.

با توجه به نقش مؤثر جهاد دانشگاهی در شرکت صنایع دارویی و شیمیایی شهید مدرس این سازمان باید پاسخگوی دلایل عدم فعالیت این شرکت باشد، پیگیری‌های خبرنگار فارس برای ارتباط با مدیران این شرکت تا زمان انتشار این گزارش بی‌نتیجه بوده و خبرگزاری این آمادگی را دارد تا دلایل عدم فعالیت این شرکت و موانع پیش روی مدیران کارخانه را منشتر کند.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.