سرویس: غیر تولیدی » نقلی 08:27 - چهارشنبه 12 شهریور 1399

وقتی نگاه مسؤولان زندگی عشایر را تغییر می‌دهد

در عشایر تغییر سبک زندگی را می‌بینیم، روستایی زندگی شهری و عشایر زندگی روستایی می‌خواهد، مقصران این نگاه مسؤولان هستند، عشایر و روستایی را باید عشایر و روستایی نگه داریم.

به گزارش اصفهان شرق؛ عشایر، مردمی کوچنده‎اند که از اوایل اردیبهشت ماه راهی ییلاق می‌شوند و تا پایان فصل گرما در دامنه‌های کوهستان می‎مانند، عشایر از گروه های مولد جامعه هستند که با کمترین هزینه‌ای که برای دولت دارند بیشترین تولید را انجام می‌دهند و در تأمین گوشت قرمز و دام نقش اساسی دارند.

کوچ، ذات زندگی عشایر است، آن‌ها مدام در حال ییلاق و قشلاق هستند و زندگی‌شان پیوسته در گردش می‌گذرد؛ از این روست که آن‌ها ارتباط نزدیکی با طبیعت دارند و از زیر و بم آن بسیار آگاهند؛ تغییرات آب‌ و هوایی اگر به تغییر اقلیم منجر نشود، نمی‌تواند عشایر را نگران کند؛ آن‌ها به خوبی فراگرفته‌اند که چه زمانی ایل را حرکت دهند و چه زمانی را برای اطراق در یک منطقه اختصاص دهند.

حدود ۱.۶ درصد از جمعیت کل کشور را با حدود ۲۱۳ هزار خانوار عشایر تشکیل می‌دهند، تولیدات در این جامعه بسیار موثر و شاخص بوده و حدود ۱۹۰ هزار تن گوشت در سال با عرضه ۹.۵ میلیون واحد دامی به بازار مصرف می‌رسد.

در واقع عشایر با در اختیار داشتن بیش از ۲۴ میلیون واحد دامی و ۳۸ درصد مراتع کشور توانسته‌اند، افزون بر ۲۰ درصد گوشت قرمز، ۵ درصد محصولات کشاورزی و ۳۵ درصد صنایع دستی کشور را تولید کنند که همین امر نشان می‌دهد این گروه افزون بر حفظ مرزهای کشور، نقش بارزی در تولیدات دامی و لبنی کشور ایفا می‌کنند.

عشایر نقش پررنگی در تأمین مواد پروتئینی به‌ ویژه گوشت قرمز و سایر فرآورده‌های دامی و محصولات صنایع دستی دارند، اما با وجود این ظرفیت‌ها با مشکلات بسیاری به‌ ویژه در زمینه تأمین آب مواجه هستند. به دلیل این‌که زیرساخت‌های جامعه عشایری ضعیف است.

نحوه معیشت و زیست، الگوی سکونت و باورداشت‌ها، سنت‌ها و آداب و رسوم، طبیعت منحصر به فرد و سرانجام ویژگی راه‌های ایلی از جمله جاذبه‌های دیدنی شیوه زندگی عشایر است.

ضرورت ایجاد اشتغال پایدار و ثابت متناسب با اقلیم و فرهنگ عشایر

ناصر اسدی، فرماندار شهرضا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با تأکید بر این‌که در زمان کوچ عشایر باید جلسه هماهنگی استانی بین استانداران استان‌های عشایری کشور برگزار شود، اظهار داشت: نظام اجتماعی عشایر و ایل‌راه‌ها از بین رفته است، اما زندگی عشایر هنوز پابرجا است.

وی با بیان این‌که به خاطر مشکلات حوزه اقتصادی و اشتغال بسیاری از فرزندان عشایر هنوز دامداری و رمه‌گردانی می‌کنند، افزود: وقتی عشایر تقویم کوچ را رعایت نمی‌کنند، در درجه اول خودشان دچار آسیب می‌شوند، امسال مراتع شهرستان شهرضا هنوز مناسب کوچ نبود که عشایر ورود پیدا کردند و به خاطر تعلیف زودرس خساراتی به مراتع شهرستان شهرضا وارد شد.

اسدی با بیان این‌که با توجه به ویروس کرونا دامپزشکی، شبکه بهداشت، امور عشایر، نیروی انتظامی، امور آب و منابع طبیعی خدمات بسیار خوبی را به عشایر ارائه کردند، گفت: با وجود کرونا کمک‌های مومنانه بین عشایر توزیع شد.

فرماندار شهرضا با اشاره به تخصیص اعتبارات برای حوزه اشتغال عشایر بیان کرد: پروژه‌های عشایری باید پایدار باشد، در این راستا استخر ذخیره آب شرب انسان و دام باید در مناطق عشایری ایجاد شود، راه‌های عشایری، احداث سرویس های بهداشتی از دیگر پروژه‌های اولویت‌دار برای عشایر منطقه است.

وی با بیان این‌که در صورت موافقت دفتر روستایی استانداری اصفهان دفاتر تسهیل‌گری عشایر را ایجاد می‌کنیم تا زمینه‌های اشتغال عشایر را شناسایی کنیم، عنوان کرد: دغدغه جدی برای اشتغال عشایر داریم، باید اشتغال پایدار و ثابت متناسب با اقلیم و فرهنگ عشایر ایجاد شود؛ در این راستا در تخصیص اعتبارات به شهرضا باید نگاه و کمک ویژه‌ای شود.

‌جامعه عشایری زیان‌های جبران‌ناپذیری را به خود دیده است

یکی از محورهای تعیین‌کننده در ترسیم افق آینده جامعه عشایری کشور، نحوه و چگونگی نگرش دولتمردان، برنامه‌ریزان و مدیران مسوول جامعه عشایری کشور است. به دلیل نادیده گرفتن‌ این ‌جامعه‌ در برنامه‌ریزی‌های قبلی توسعه، اختصاص ندادن بودجه لازم برای برنامه‌های عمرانی و یکسان نبودن نظریه‌های دولتمردان درخصوص کوچ یا اسکان عشایر، این ‌جامعه زیان‌های جبران‌ناپذیری را به خود دیده است.

بنابراین‌ روشن بودن سیاست و نحوه برخورد دولتمردان با جامعه عشایری، می‌تواند در ساختن زیربنای جامعه بسیار مؤثر واقع شود. با رویکرد جدید دولت و مجلس شورای اسلامی در زمینه قوانین و مقررات، فرصت‌های خوبی برای تثبیت جامعه عشایری و ایجاد اشتغال آن‌ها ایجاد شد، به طوری که در قانون برنامه ۵ ساله پنجم یکبار از عشایر نامبرده شده بود اما در قانون ششم توسعه ۱۷ بار از عشایر نامبرده شده که این ظرفیتی است که مسؤولان برای ساماندهی، ارتقای معیشت عشایر و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در این جامعه که خود نماد اقتصاد مقاومتی هستند، اجرا کنند.

در مجلس یازدهم انتخاب فراکسیون عشایر مناسب نبود

سمیه محمودی، نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که در مجلس دهم در فراکسیون عشایری کارهای مهمی انجام شد، گفت: در استان اصفهان ۶ شهرستان عشایری داریم، بنابراین بیشتر نمایندگان استان اصفهان درگیر با عشایر نیستند و دغدغه‌ای در این راستا ندارند، کل کشور همه بیشتر نمایندگان دغدغه امور عشایر را ندارند.

وی با بیان این‌که در مجلس یازدهم انتخاب فراکسیون عشایر مناسب نبود، افزود: در عشایر تغییر سبک زندگی را می‌بینیم، روستایی زندگی شهری و عشایر زندگی روستایی می‌خواهد، مقصران این نگاه مسؤولان هستند، عشایر و روستایی را باید عشایر و روستایی نگه داریم.

محمودی با بیان این‌که وابستگی به دولت یکی از مشکلات اصلی کشورمان است و باید این وابستگی کمتر شود، بیان کرد: در گذشته روستایی و عشایر به دولت وابسته نبودند، اما عملکرد و نوع نگاه اشتباه مسؤولان سبب وابستگی این قشر به دولت شده است، نباید بگذاریم عشایر یکجانشین شوند و روستایی زندگی شهری به خود بگیرد، باید مدیریت را به دست خود عشایر و روستائیان دهیم، باید شکل دیگر به عشایر کمک کنیم.

نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید دو جلسه عشایری هنگام ورود و خروج عشایر با استانداران چند استان بوشهر، فارس و اصفهان برگزار کنیم و جلسات مشترکی در این زمینه داشته باشند، قرار نیست قانون در یک استان با استان دیگر متفاوت باشد.

وی با تأکید بر این‌که سر موعد مقرر جهاد کشاورزی و استانداران در زمینه‌های مختلف کمک‌هایی به جامعه عشایری باید داشته باشند، بیان کرد: محصولات عشایر باید بیشتر در معرض فروش قرار بگیرد و برندسازی شود.

محمودی با اشاره به مشکل عشایر در تأمین سیلندر گاز عنوان کرد: در سال گذشته اضافه بر سهمیه برای عشایر سیلندر گاز گرفتیم، باید در شهرضا واحدهای کشاورزی و عشایری در اولویت قرار بگیرند.

نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر قانونی برای عشایر مشکلی ایجاد کند باید از سوی اداره کل امور عشایر عنوان شود تا اگر نیاز باشد قانون جدیدی وضع و تسهیل‌گری انجام شود، در حال حاضر در ابتدای آغاز مجلس هستیم و می‌توان در این راستا اقدامات موثری انجام داد.

عشایر باید در مجلس دیده شوند

مختار اسفندیاری، مدیرکل امور عشایر استان اصفهان با بیان این‌که در حال حاضر کشور با جنگ اقتصادی دشمن روبه رو است و تلاش می‌کند کشور را ساقط کند، اظهار داشت: باید به تولید داخلی کشور اتکا کنیم و راه موفقیت در اقتصاد توجه به جامعه عشایری و روستایی است.

وی با بیان این‌که جامعه عشایری استان اصفهان مشتمل بر ۲۴ هزار نفر از ایل بختیاری و ۲۷ هزار نفر هم از ایل قشقایی است که با گرم شدن هوا و خشک شدن علف‌ها قشلاق خود را ترک کرده و رو به ییلاق کوچ می‌کنند، افزود: ۳۰ درصد پروتئین گوشت قرمز مربوط به عشایر است، هر خانواده عشایری حداقل گوشت قرمز ۲۰ خانوار را تامین می‌کند.

اسفندیاری با بیان این‌که همه باید تلاش کنیم تا خدمتی به جامعه عشایری شود، بیان کرد: عشایر باید راه، آب شرب و بهداشت و درمان مناسبی داشته باشند، در جامعه عشایری امور عشایر به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد، همه باید کمک کنند و هر دستگاهی باید برای عشایر برنامه و پروژه‌ای داشته باشد.

 مدیر کل امور عشایر استان اصفهان با تأکید بر این‌که شکل و هویت زندگی عشایری باید حفظ شود، عنوان کرد: عشایر در استان اصفهان با تولید 12 هزار تن گوشت قرمز، یک سوم گوشت استان را تأمین می‌کنند، ۴۰ هزار متر مربع صنایع دستی و ۴۰۰ تن عسل، ۶ هزار تن مواد لبنی و کشت گیاهان دارویی و کشاورزی و باغداری توسط عشایر در استان اصفهان تولید می‌شود.

وی با بیان این‌که در کشور ۱۰۰ هزار تن گوشت قرمز کسری داریم که نزدیک ۳۰ هزار تن با دادن تسهیلات به عشایر جبران شد، خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم در برنامه هفتم به خودکفایی گوشت قرمز برسیم.

اسفندیاری با اشاره به این‌که در برنامه ششم ۱۷ ماده و تبصره به کمک جامعه عشایر آمده است، اضافه کرد: در فراکسیون عشایر باید عشایر را فرا استانی دید، اگر دفترچه بیمه سلامت برای عشایر صادر می‌شود این بیمه باید در تمام کشور پذیرفته باشد نه این‌که تنها استانی باشد، باید برنامه‌ریزی برای عشایر فرا استانی شود.

مدیرکل امور عشایر استان اصفهان با بیان این‌که جایگاهی که در اعتبارات عشایر باید داشته باشند را ندارند، بیان کرد: وقتی یک سوم تولیدات پروتئینی کشور مربوط به عشایر است، باید در مجلس بیشتر دیده شوند؛ تا چه زمانی جامعه عشایری شاخص بهداشت و درمان آن‌ها باید زیر ۵۰ درصد باشد.

وی با اشاره به مجتمع‌های آبرسانی گفت: در هر جایی از استان برای تأمین آب شرب برنامه داشته باشیم و منبع آب مشخص شود، اعتبارات تخصیص می‌دهیم، در برنامه هفتم باید تانکرهای آب تعطیل شود و به آب پایدار تخصیص داده شود.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.