سرویس: غیر تولیدی 13:27 - سه شنبه 11 شهریور 1399

نیاز به 6 میلیون تست کرونا تا پایان سال/پایین بودن هزینه تست کرونا در کشور نسبت به قیمت های جهانی

مدیر توسعه کسب و کار شرکت دانش بنیان پیشتاز طب گفت: از طریق نهادهای سیاست گذار، وزرات بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد نیازهای استراتژیک کشور تخمین زده‌ایم که تا پایان سال به 6 میلیون تست کرونا نیاز داریم.

به گزارش اصفهان شرق؛ وحید یونسی مدیر توسعه کسب و کار شرکت دانش بنیان پیشتاز طب از روند تولید کیت‌های تشخیص مولکولی کرونا ۲۰۱۹ که توسط این شرکت‌ ساخته و بومی‌سازی شده است، گفت: با پیشروی ویروس کرونا نرخ ابتلا و آلوده شدن افراد در جامعه  بالا رفته، به طوری که نیاز به انجام تست نیز در کشور بیشتر شده است.

وی افزود: در روزها و هفته‌های ابتدایی شاید ظرف ۷۲ ساعت یا بیشتر زمان می‌برد تا نتیجه تست کرونا به طور میانگین در کشور مشخص شود که چنین موضوعی در کنترل بیماری مساله بود چرا که باید هرچه سریع‌تر مشخص می‌شد که فرد ناقل است یا خیر.

* فعالیت ۲۰۰ شبکه آزمایشگاهی کرونا در سطح کشور

مدیر توسعه کسب و کار شرکت دانش‌بنیان پیشتاز طب در ادامه گفت: به تدریج شبکه‌ آزمایشگاهی کرونای کشور زیرساخت‌ها را گسترش داد و در حال حاضر شاید قریب به ۲۰۰ آزمایشگاه در سطح کشور خدمات را به صورت کاملا مشخص با مجوز‌های لازم انجام می‌دهند.

یونسی با بیان اینکه در آزمایشگا‌‌ه‌های دولتی و آزمایشگاه‌های مجوزدار کیت‌های تشخیصی خارجی استفاده نمی‌شود، گفت: تامین عمده کیت‌های تشخیص کرونا در شرکت پیشتاز طب تولید می‌شود. بالغ بر ۳-۲ ماه است که فقط تامین داخل را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و از طریق نهادهای سیاست‌گذار که وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا است درمورد نیازهای استراتژیک تخمین زده‌ایم که تا پایان سال به ۶ میلیون تست کرونا نیاز داریم.

* با توجه به ذخایر استراتژیک ماه آینده می‌توانیم شاهد صادرات کیت‌های تشخیصی کرونا باشیم

وی اضافه کرد: با توجه به اقداماتی که از جانب پیشتاز طب و ستاد ملی مقابله با کرونا صورت گرفته؛ همچنین زیرساخت‌هایی که تولیدکنندگان فراهم کردند ذخایر استراتژیک کیت‌های مولکولی کرونا را داریم و با قرار گرفتن آزمایشگاه‌های دولتی و دارای مجوز وزارت بهداشت در کنار یکدیگر باعث شده زمان گزارش‌ دهی از زمانی که نمونه‌‌گیری انجام می‌شود تا ارائه جواب آزمایش فرد حدود ۲۴ تا ۴۸ ساعت به طول بینجامد که چنین امری از ابتدا پیشرفت خوبی داشته و در حال حاضر دغدغه‌‌ای نداریم.

مدیر توسعه کسب و کار شرکت دانش‌بنیان پیشتاز طب در ادامه افزود: برای فصل زمستان نیز تمهیداتی اندیشیده‌ایم که بتوانیم بین آنفلوانزا و کرونا به دلیل علائم مشترکی که دارند تشخیص تفریغ داشته باشیم؛ همچنین تمام زیرساخت‌ها از طرف شرکت پیشتاز طب، نهاد سیاست‌گذار و ستاد ملی مقابله با کرونا تا پایان سال پیش‌بینی شده است.

یونسی اضافه کرد: اصلی‌ترین مرکز توجه‌مان تامین نیاز داخلی و ایجاد ذخایر استراتژیک بوده، از کشورهای مختلف همچون شرق آسیا تا آمریکای جنوبی، ونزوئلا و برزیل درخواست صادرات داشته‌‌ایم که از هند تاییدیه‌ها را گرفته‌ایم.

وی افزود: با توجه به ذخایر استراتژیکی که کنار گذاشته‌ایم ماه آینده می‌توانیم شاهد صادرات کیت‌های تشخیصی کرونا به کشورهای دیگر باشیم و با خیال راحت بازارهای جهانی را رصد کنیم.

مدیر توسعه کسب و کار شرکت دانش‌بنیان پیشتاز طب گفت: زمانی که مجوزها را دریافت کردیم و وارد فاز صنعتی شدیم هفته‌ای ۸۰ هزار تست تولید می‌کردیم اما اکنون توان تولید ۲ میلیون تست در ماه برای نیاز داخل و ذخایر استراتژیک در کشور را داریم  و یک میلیون تست برای صادرات که البته مازاد محصول نیز بسته به این است که چه میزان درخواست صادراتی به کشورها داشته باشیم. البته فکر می‌کنم در ماه دسامبر با توجه به شروع فصل سرد درخواست‌ها مجددا بیشتر و شانس صادرات بالاتر می‌رود.

یونسی در پایان گفت: هزینه تست‌ها نسبت به قیمت‌های جهانی یک دوم تا یک سوم پایین‌تر است و در حال حاضر شرایط در حوزه تشخیص استیبل است.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.