سرویس: غیر تولیدی » نقلی 13:55 - یکشنبه 11 خرداد 1393

آقای رئیس جمهور؛ باز هم زاینده‌رود از قلم افتاد!

روز گذشته رئیس جمهور در جمع فعالان محیط زیست کشور به خشکی دریاچه هامون و ارومیه و حتی هلیل رود اشاره کرد و باز در سخنانش از زاینده رود، این زخم عمیق اصفهان حرفی به میان نیاورد.

به گزارش اصفهان شرق: اصفهانی ها دل بسته بودند با روی کار آمدن دولتی که روحانی آن را تدبیر و امید نام گذاشت، مشکل زاینده رود حل شود، اما به نظر می‌رسد این روزها زاینده‌رود را امیدی به تدبیر نیست!

صحبت با رییس جمهور است که دیروز بار دیگر از مشکلات زیست محیطی مختلف ایران سخن گفت و در میان ناباوری صحبتی از زاینده‌رود نکرد. آقای رییس جمهوری ما یک سوال اساسی داریم.

چرا ذکر کلامتان این است که اگر دریاچه ارومیه احیا شود خطر بزرگ از منطقه رفته و اگر هامون زنده شود منطقه زنده می شود؟!

زنگ خطر درست در مرکز ایران است و اگر زاینده رود احیا نشود به گفته بسیاری از کارشناسان تا ۲۰ سال آینده منطقه فلات مرکزی ایران خالی از سکنه می شود چرا که حتی آبی برای شرب مردم وجود ندارد چه رسد به فعالیت صنایعی که اقتصاد کشور به آن وابسته است.

این روزها حرف دولت فقط حل بحران دریاچه ارومیه است آن قدر که معتقدید دریاچه ارومیه به یک مشکل بزرگ نه برای آذربایجان غربی یا شرقی یا منطقه غرب کشور، بلکه برای تمام ایران تبدیل شده و اگر به دریاچه ارومیه توجه نکنیم ۱۴ میلیون نفر زندگی‌شان به خطر می‌افتد. درست است و شکی در آن نیست ولی می‌شود بفرمایید زاینده‌رود باید به چه روزگاری دچار شود که نیم نگاهی به حال این رود مرده کنید.

بی آبی ۳۰۰ نفر از کشاورزان شرق اصفهان را خانه‌نشین کرده است، بحران هر روز بیشتر می شود. تالاب گاوخونی به نمک زاری تبدیل شده و مدتهاست تشنه قطره‌ای آب است، کویر در حال پیش روی به سمت اصفهان است. بحران آن قدر جدی شده که نشست زمین شهر دامنه را تهدید کرده و احتمال خالی شدن سکنه آن وجود دارد.

آقای رئیس جمهور؛ بحران زاینده رود مشکل محلی و مربوط به اصفهان نیست بلکه معضلی ملی است چرا که آب شرب ۵ میلیون نفر جمعیت ساکن در حوضه زاینده‌رود و یزد و کاشان و نائین و اردستان، ۶۸ درصد تولید فولاد کشور، ۵/۸ درصد تولید برق کشور و ۲۶ درصد تولید فرآورده های نفتی کشور و البته معاش کشاورزان محدوده مرکزی ایران به جریان دائم و مطمئن آب در زاینده‌رود وابسته است.

این روزها بحران زاینده رود آن قدر جدی شده که هر گردشگری با دیدن این رود خشک، اظهار تاسف می کنند. تاسف آنها از بی‌توجهی به حدی است که ژرمنها را به صورت خودجوش به فکر انداخته است. حتماً خبر دارید که محققان آلمانی در صدد تدابیری برای احیای این مرده رود هستند و معتقدند احیای این رودخانه برای وزارت علوم و تحقیقات آلمان اهمیت زیادی دارد.

به هر حال سوال اینجاست؛ زاینده رود چقدر برای رجال سیاسی کشور اهمیت دارد و قرار است بحران تا کجا پیش رود که هیات دولت و در صدر آن رئیس جمهور به آن توجهی ویژه کنند و لااقل در جمع کارشناسان محیط زیست وقتی صحبت از دریاچه ارومیه، هامون و سایر مناطق می‌شود، اشاره‌ای هم به زاینده‌رود داشته باشند.

به قول دوستی شاید ناراحتی از بحث استیضاح وزیر نیرو است که همان نگاه ناچیز و حداقلی
به زاینده‌رود نیز از میان رفت…!

ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.