سرویس: اخبار شهرستان 11:05 - دوشنبه 10 شهریور 1399

همزمان با عاشورای حسینی؛

مراسم عزاداری سنتی «یاران عزا» در هرند برگزار شد/ تصاویر

مراسم عزاداری سنتی (یاران عزا) شب عاشورای حسینی در شهر هرند از توابع شرق اصفهان با حضور عشاق اباعبدالله و در اندوهی وصف نشدنی برپا شد.

به گزارش اصفهان شرق، یاران عزا عبارت است از خواندن هم آوای اشعار سوزناک و دردناک محتشم کاشانی در شب دهم محرم به منظور همدردی با مصائب سیدالشهدا(ع) و مردم به صورت جمعی در این مراسم شرکت می کنند.

عزاداران حسینی هرند، در شب دهم محرم هر سال در حالیکه چراغ های روشن در دست دارند در دو دسته منظم (زار و عموم) سازماندهی می شوند و پس از ترک بند محتشم که توسط زار جلو خوانده می شود، دسته دوم در حالیکه در دو ردیف منظم و موازی ایستاده اند این بیت را با حالت اندوه و چشمانی پر از اشک تکرار می کنند:

یاران عزای کیست که دردشت کربلا ماتم نشین محمد و صاحب عزا خداست

هنگام خواندن مصرع دوم این بیت، عزاداران می نشینند و کمی مکث کرده و دوباه می ایستند و با عبور از کوچه پس کوچه های شهر، وارد حسینیه می شوند.

در شب عاشورا بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء و پذیرایی از عزاداران هیئت مرکزی هرند، مردم به طرف حسینیه چهارده معصوم(ع) حرکت کرده و در آن حسینیه به عزاداری می پردازند و سپس هیئت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به طرف بیت الحسین(ع) حرکت خواهد کرد.

مراسم یاران عزا از مراسمات سنتی و بسیار سوزناک شهر هرند است و از نقاط مختلف کشور برای حضور در این مراسم بسیار باشکوه و سوزناک به بیت الحسین(ع) آمده و در مصائب امام حسین(ع) به عزاداری می پردازند.

 

انتهای پیام/ محمد حسن غضنفری هرندی

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.