سرویس: غیر تولیدی 17:51 - یکشنبه 09 شهریور 1399

تخت‌های بیمارستانی اصفهان در ۷ سال اخیر ۲۵ درصد افزایش یافت

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تعداد تخت‌های بستری بیمارستانی در این استان در دولت یازدهم و دوازدهم ۲۵ درصد افزایش یافت.

به گزارش اصفهان شرق؛ طاهره چنگیز با اشاره به مهمترین دستاوردهای دولت در بخش بهداشت و درمان استان افزود: یکهزار و ۳۰۰ تخت از ابتدای اجرای طرح تحول نظام سلامت از سال ۹۳ به ظرفیت تخت‌های استان اضافه شد به طوری که تعداد تخت‌های بستری با افزایش ۲۵ درصدی اکنون به بیش از ۶ هزار تخت رسیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه تخت‌های بستری جدید در همه شهرستان‌های استان با هدف عدالت در دسترسی به خدمات درمانی توزیع شد، افزود: همچنین در این مدت حدود ۲۴۰ تخت مراقبت‌های ویژه (ICU) و ۵۶ اتاق انفرادی زایمان به مجموعه ظرفیت‌های درمانی استان اصفهان اضافه شد.

به گفته وی اتاق‌های انفرادی زایمان مطابق با استانداردهای روز و با هدف ترویج زایمان طبیعی، تکریم هرچه بیشتر مادران و امکان حضور پدر ایجاد می‌شود.

چنگیز، توسعه تخت‌های مراقبت‌های ویژه (ICU) در همه شهرستانها را از دیگر دستاوردهای مهم دولت یازدهم و دوازدهم  برشمرد و اظهار داشت: اثر مثبت این کار را در شیوع بیماری کرونا به وضوح دیدیم زیرا اعزام بیماران از شهرستانها به مرکز استان بسیار کاهش یافت.

وی همچنین به اضافه شدن ۶۴ تخت دیالیز، ۲۲۰ تخت اورژانس، ۲۴ اتاق عمل، ۱۵ سی تی اسکن، پنج ام آر آی و بهسازی ۱۷ مرکز استریل‌سازی در استان اصفهان اشاره و اضافه کرد: توسعه این ظرفیت‌ها منجر به ارتقای کیفیت خدمات درمانی شده است.

چنگیز، ایجاد بخش پیوند سلول‌های بنیادی در بیمارستان‌های الزهرا(س) و سیدالشهدا(ع) اصفهان را از دیگر دستاوردهای هفت سال اخیر بخش درمان خواند و گفت: ۲ خدمت جدید در قالب طرح تحول نظام سلامت ارایه می‌شود که شامل خدمت ۲۴۷ به معنی خدمات‌رسانی فوری به سکته‌های حاد قلبی و خدمت ۷۲۴ برای خدمات‌رسانی فوری به سکته های حاد مغزی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: خدمت ۲۴۷ در چهار مرکز و خدمت ۷۲۴ در ۱۴ مرکز در اصفهان ارایه می‌شود و تا کنون نقش بسزایی در پیشگیری از عوارض این سکته‌ها در بین بیماران داشتند.

طرح تحول نظام سلامت، مهمترین دستاوردهای دولت

وی یکی از مهمترین دستاوردهای دولت یازدهم و دوازدهم در بخش بهداشت و درمان را اجرای طرح تحول نظام سلامت برشمرد و گفت: بهبود و ارتقای زیرساخت‌ها یکی از اهداف اصلی اجرای این طرح بود به طوری که استان‌ها به کارگاه عمرانی بخش بهداشت و درمان تبدیل شدند.

چنگیز با بیان اینکه پیش از اجرای این طرح، بسیاری از مراکز بهداشتی و درمانی استان فرسوده بودند، افزود: با توجه ویژه دولت و در قالب اجرای طرح تحول نظام سلامت، این مراکز بازسازی شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، کاهش پرداختی از جیب مردم در هزینه‌های درمانی را یکی دیگر از دستاوردهای دولت یازدهم و دوازدهم خواند و تاکید کرد: قشرهای ضعیف و متوسط جامعه با هزینه‌های سنگین درمانی دچار مشکلات زیادی بودند اما پس از اجرای طرح تحول سلامت، از بسته حمایتی کاهش میزان پرداختی بهره‌مند شدند.

چنگیز تامین نیروی انسانی مورد نیاز برای بخش بهداشت و درمان را از اتفاق‌های خوب چند سال اخیر دانست و افزود: افزایش دانش‌آموختگان دانشگاهی و رشته‌های تحصیلی مرتبط، همچنین افزایش ماندگاری متخصصان در مناطق مختلف و پزشکان مقیم به تامین این نیرو در شهرستان‌های مختلف استان منجر شد.

وی ادامه داد: تامین نیروی انسانی کمک بسیاری به خدمات‌رسانی هرچه بهتر و بیشتر به مردم در دوران همه‌گیری بیماری کرونا کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به مهمترین دستاوردهای دولت یازدهم و دوازدهم در بخش بهداشت نیز اشاره کرد و گفت: در سه سال گذشته برنامه وسیع مبارزه با سالک در ۵۲۰ هزار هکتار از اراضی آلوده به ناقل این بیماری اجرا شد که شامل مواردی مانند لانه کوبی، جونده کُشی، آموزش مردم و توزیع امکانات بود.

چنگیز، غربالگری یک میلیون نوزاد در هفت سال اخیر را یکی از مهمترین دستاوردهای بهداشتی استان اصفهان در هفت سال اخیر خواند و افزود: در این غربالگری حدود سه هزار و ۱۵۰ نوزاد مبتلا به کم کاری تیرویید شناسایی شدند و مورد درمان قرار گرفتند و از معلولیت آنها جلوگیری شد.

وی همچنین به خطرسنجی حدود یک میلیون و ۱۳۳ هزار نفر افراد بالای ۳۰ سال در استان اصفهان اشاره و تصریح کرد: در بین این افراد ۲۳۰ هزار بیمار مبتلا به فشار خون، ۱۳۵ هزار بیمار مبتلا به دیابت و ۲۰۰ هزار نفر بیمار مبتلا به چربی خون شناسایی و اقدامات پیشگیرانه برای آنها انجام شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر را یکی از مهمترین اقدامات بخش بهداشت خواند و گفت: در طرح غربالگری انواع سرطان مواردی شناسایی شدند و تحت مراقبت‌های اولیه قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه در هفت سال اخیر توجه خوبی به موضوع سلامت روان نیز شد، اظهار داشت: یکی موضوع در بخش بیماری های غیر واگیر قرار می گیرد که نیاز به غربالگری و شناسایی به موقع دارد.

چنگیز، اضافه شدن خدمات سلامت روان به مجموعه خدمات بهداشتی در طرح تحول نظام سلامت را یکی از دستاوردهای ارزشمند دانست و افزود: کارشناسان سلامت روان در مراکز بهداشتی به غربالگری افراد در این زمینه می‌پردازند تا مانع از بروز آسیب‌هایی مانند خشونت خانگی و سوء رفتار در خانواده‌ها شوند.

وی به دستاوردهای بخش غذا و دارو نیز اشاره و خاطرنشان کرد: جهش خوبی در استان اصفهان در تولیدات دارو و تجهیزات پزشکی در هفت سال اخیر اتفاق افتاد و در زمان حاضر ۹۷ درصد از اقلام دارویی مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود.

وی با اشاره به صدور مجوز تولید چند داروی گرانقیمت در داخل کشور در یک سال اخیر، افزود: اصفهان دارای کارخانه‌های مهم داروسازی است که نقش بسزایی در تامین نیاز دارویی کشور و صادرات آن دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه این استان یکی از قطب‌های تولید تجهیزات پزشکی است، تصریح کرد: اصفهان جزو استان‌هایی است که سهم بسزایی در مدیریت بحران کرونا از خود نشان داد و تولید منسوجات پزشکی مانند ماسک، کاور، باند و لباس پزشکی در آن چند برابر شد.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت حرکت‌هایی در جهت ساخت ماشین‌های تولید ماسک با استفاده از دانش فنی شرکت‌های دانش بنیان صورت گرفت.

چنگیز به دستاوردهای بخش آموزش و پژوهش بهداشت و درمان استان اصفهان نیز در هفت سال اخیر اشاره کرد و گفت: با گسترش تخت ها و مراکز درمانی نیاز به نیروی انسانی متخصص و کارشناس نیز افزایش می یابد بهمین دلیل تغییراتی در سیستم آموزشی بویژه دانشجویان پرستاری اعمال شد تا نیروی متخصص و ماهر بیشتری در اختیار داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تغییراتی نیز در آموزش رشته‌های پزشکی داده شد، اضافه کرد: بخشی از نیروهای انسانی کار در مراکز جامع سلامت برای آمادگی جهت ارایه خدمت در طرح‌هایی مانند پزشک خانواده فرا می‌گیرند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به رویکرد بین‌المللی‌سازی نیز اشاره و تاکید کرد: در سه سال گذشته اقدام‌های خوبی در این زمینه بویژه پذیرش دانشجویان خارجی صورت گرفت و این دانشگاه دانشجویانی از کشورهای استرالیا، کویت، تانزانیا، عراق، پاکستان و سوریه دارد که همه آنها بعنوان سفیران فرهنگی نقش مهمی در تعاملات بین‌المللی دارند.

وی به ارتقای جایگاه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی در دولت یازدهم و دوازدهم اشاره کرد و افزود: در دوران همه‌گیری بیماری کرونا نیز آموزش مجازی در این دانشگاه گسترش یافت و ۲ هزار و ۵۰۰ درس بصورت الکترونیکی به دانشجویان ارایه شد.

وی به رویکرد سلامت‌نگر در بخش پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز اشاره و تاکید کرد: اگر علم به فناوری تبدیل نشود، راه پژوهش نیمه کاره می‌ماند بهمین دلیل توسعه فناوری‌های سلامت محور در دستور کار این دانشگاه قرار گرفت.

چنگیز با بیان اینکه نخستین پارک فناوری سلامت کشور در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در دولت دوازدهم راه‌اندازی شد، خاطرنشان کرد: در زمان حاضر حدود ۴۰ واحد فناور در این مجموعه فعالیت دارند و عملیات واگذاری زمین به شرکت‌های دانش بنیان در حال پیگیری است.

در استان اصفهان امور بهداشتی و درمانی ۲۲ شهرستان با حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و ۲ شهرستان کاشان و آران و بیدگل با حدود ۵۰۰ هزار نفر جمعیت زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی کاشان است.

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دارای حدود ۱۰ هزار دانشجو و ۸۰۰ عضو هیات علمی است که با ۱۱ دانشکده و ۴۷ مرکز تحقیقاتی و پژوهشکده، یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی برتر کشور بشمار می‌آید.

ایرنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.