سرویس: غیر تولیدی 08:11 - سه شنبه 11 شهریور 1399

در هفت سال گذشته:

شمار شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور اصفهان ۸۲ درصد افزایش یافت

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: شمار شرکت‌های دانش بنیان و فناور این شهرک از ابتدای دولت یازدهم تاکنون با ۸۲ درصد افزایش به ۵۴۱ واحد رسیده است.

به گزارش اصفهان شرق؛ شرکت‌های دانش بنیان (Knowledge enterprise)، موسسه‌های خصوصی یا تعاونی هستند که به‌منظور افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی در راستای گسترش اختراع و نوآوری و در نهایت تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان تشکیل می‌شود؛ شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان نقش مهمی در رشد اقتصاد غیر نفتی، ایجاد اشتغال برای دانش‌آموختگان دانشگاهی و پیشرفت هر کشوری ایفا می‌کنند.

جعفر قیصری افزود: تعداد شرکت‌ها و موسسه‌های فناور در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در پایان سال ۹۱ معادل ۲۹۷ واحد بود که با رشد ۸۲ درصدی به ۵۴۱ واحد در سال جاری رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه در هفت سال گذشته برنامه‌ها و اقدام‌های بسیاری در دولت یازدهم و دوازدهم برای حمایت و توسعه شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور انجام شد، اظهار داشت: از بین واحدهای فناور مستقر در این شهرک تا کنون ۴۶۸ شرکت دارای مجوز دانش بنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستند که اصفهان در این زمینه، رتبه دوم کشوری را پس از تهران دارد.

قیصری به افزایش ۵۰ درصدی فناوران شاغل در شرکت‌ها و موسسه‌های فناور مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اشاره و خاطرنشان کرد: تعداد فناوران شاغل از چهار هزار و ۹۰۴ نفر در ابتدای سال ۹۲ به هفت هزار و ۳۶۱ نفر در مرداد امسال افزایش یافته است.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به افزایش ۱۳ برابری فروش محصولات و خدمات شرکت‌ها و موسسه‌های فناور مستقر در این شهرک در هفت سال گذشته اشاره کرد و گفت: میزان فروش محصولات و خدمات این واحدها در سال جاری به یکهزار و ۳۶ میلیارد تومان رسید.

قیصری با اشاره به افزایش ۱۲ برابری گردش مالی شرکت‌ها و موسسه‌های فناور مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در دولت یازدهم و دوازدهم اشاره و اضافه کرد: گردش مالی این واحدها در هفت سال گذشته از ۱۷۵ به ۲ هزار و ۵۳ میلیارد تومان در سال جاری افزایش یافت.

وی با بیان اینکه ارزش سرمایه‌گذاری شرکت‌ها و موسسه‌های فناور در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان (بخش خصوصی) در هفت سال گذشته ۲۰ برابر شد و به یکهزار و ۸۹ میلیارد تومان رسید، تصریح کرد: شهرک (بخش دولتی) تا کنون ۲۵۰ میلیارد تومان برای توسعه فناوری در این مجموعه سرمایه‌گذاری کرده است.

قیصری خاطرنشان کرد: در این شهرک تا کنون از یکهزار و ۶۲۰ طرح پژوهشی و فناوری حمایت شده که بیشتر آنها در زمینه رفع نیاز صنایع و سازمان‌ها، طرح‌های ایده محوری، رفع نیاز فولاد مبارکه و تجاری‌سازی محصولات بوده است.

وی با تاکید بر اینکه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان پیشرو در توسعه مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در کشور است، خاطرنشان کرد: در زمان حاضر این شهرک دارای سه پارک علم و فناوری، هشت مرکز رشد فناوری، پنج مرکز نوآوری و شکوفایی و مرکز علم و فناوری کودکان و نوجوانان است.

وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان اصفهان در دوران شیوع بیماری کرونا ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود را برای مقابله با این بیماری به خوبی ارایه کردند، گفت: ۳۰ شرکت فناور و دانش بنیان شهرک در حال تولید محصولات مقابله با کرونا هستند.

شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور از دهه ۸۰ در کشورمان و از جمله در استان اصفهان کلید خورد و امروز بر اساس آخرین آمار بیش از ۹ هزار شرکت فناور و دانش بنیان در سراسر کشور فعال است که پنج هزار و ۲۰۰ واحد از میان آنها بطور رسمی بعنوان شرکت دانش بنیان ثبت شده‌اند.

اصفهان به عنوان استان پیشرو در راه‌اندازی مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری که نخستین زمینه‌های رسمی شکل‌گیری شرکت‌های دانش بنیان را به وجود آورد حدود ۱۰ درصد از واحدهای فناور و دانش‌بنیان کشور را در خود دارد و دومین استان کشور در این زمینه است.

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به‌عنوان نخستین سازمان موسس مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در کشور با هدف حمایت از ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید ثروت از علم راه‌اندازی شده است؛ این شهرک فعالیت اجرایی خود را از سال ۱۳۸۰ به‌طور جدی با راه‌اندازی اولین مرکز رشد در کشور و با هدف حمایت و هدایت شرکت‌های کوچک و نوپا دانش‌بنیانی که ایده‌های نوآورانه و فناورانه داشتند، آغاز کرد و به عنوان حلقه‌ی واسط میان دولت، صنعت و دانشگاه به توسعه اقتصاد مبتنی بر دانش و تبدیل علم به ثروت در کشور ایفای نقش کرده است.

ایرنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.