سرویس: اخبار شهرستان » جرقویه سفلی 06:12 - شنبه 10 خرداد 1393

بمناسبت روز جهانی بدون دخانیات

بازدید مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور بانوان از شهر نصر آباد جرقویه

آموزش خانواده ها و ارزش های دینی و خدا محوری عوامل اصلی در پیشگیری از معتاد شدن می باشد .

به گزارش  اصفهان شرق:
زهرا بنیانیان، مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور بانوان وزارت کشور که در پی دعوت امام جمعه محترم شهر نصرآباد بخش جرقویه از توابع شهرستان اصفهان روز جمعه 9 خرداد ماه 1393 به این شهر سفر کرده بود، ابتدا در جلسه ای که با حضور امام جمعه محترم ، اعضای شورای اسلامی و شهرداراین شهر در محل شهرداری نصرآباد برگزار شد ، حضور یافته و پیرامون مسائل و مشکلات و همچنین ظرفیت ها و پتانسیل های این شهر به مذاکره پرداخت و تصمیماتی برای رفع مشکلات و فراهم کردن امکانات اتخاذ و پس از بازدید از چند خانه و مکان بافت فرش دست بافت ، در جمع خیل نماز گزاران فریضه عبادی سیاسی نماز جمعه این شهر حاضر شد و به عنوان سخنران پیش از خطبه ها به ایراد سخن پرداخت .

دکتر بنیا نیان ابتدا به اهمیت خانواده و سپس به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات به بحث اعتیاد پرداخت .

خانواده نکته اساسی هر اتفاقی در هر جامعه و در هر کشوری است، و در خانواده دو نفر و دو رکن، اصلی ترین عنصر نهاد خانواده هستند: زن ، مرد. شما وقتی می خواهید یک خانه بسازید، اولین کاری که می کنید، این است که زیرساخت های خانه را محکم می کنید؛چون می خواهید در آن خانه سال های دراز یک محلی برای آسایش شما و امنیت شما باشد و داخل آن خانه خطر به شما آسیب نرساند.به عبارت دیگر دنبال یک خانه امن می روید.خوب ما وقتی برای خانه ای که دو انسان می خواهند درون آن قرار بگیرند و بعد ان شاءالله فرزندانشان هم به دنیا بیایند و درآن خانه باشند، این ایمن سازی را انجام می دهیم، این محکم کاری را انجام می دهیم؛آیا برای دو عضو کانون خانواده که قرار است ، درآن اصلی ترین اتفاق های جهان هستی رخ بدهد، نباید یک زیرساخت های محکم داشته باشیم؟ نباید یک اتفاق های اساسی تری را رقم بزنیم؟خصوصا که ما دینمان دین اسلام است و دین اسلام ویژگی اساسی اش را می گذارد روی انسان سازی ، پرورش انسان ها و خانم های عزیز می خواهم توجه تان را به این جلب کنم که قرآن کریم مسوولیت اصلی انسان سازی را در دست زن قرار می دهد. مرد جامعه را مسوول می کند تو تامین کن مسایل مالی خانواده را . امنیت خانواده را برقرار کن . برو بیرون و در فضای اجتماع بگرد، تلاش کن، عرق جبین بریز، لقمه حلال و پاک و طاهر بیاور به زن و بچه ات بده؛ به خانم هم می گوید : اولین رسالتی که تو داری پرورش نیروی انسانی خوب است.آماده کردن زمینه امنیت روحی ،روانی و جسمی همسرت است ، تا با اشتیاق به خانه بیاید، با اشتیاق تلاش بکند، کار بکند و بگوید کسانی منتظر من هستند و کسانی انتظار مرا دارند که می توانند برای آینده مملکتم ، برای خودم برای عاقبت بخیری ام موثر باشند. نگاه ما به خانواده این است.حالا ممکن است خدا به من زن فرصتی و شرایطی بدهد که بتوانم یک سری کارهای اجتماعی هم انجام بدهم ، این می شود برای من خانم فضل. من از باب فضل یک سری از فعالیت های اجتماعی را انجام می دهم. ولی روز قیامت اولین سوالی که از من در زمینه ارتباط با دیگران می پرسند، در رابطه با همسرم و فرزندانم است و بعد سایر اقرباء ، نزدیکان خانواده است که من می توانستم روی آنها موثر باشم.خوب، پس برای این من باید آموزش ببینم.هم من و هم کسی که به عنوان همسر کنار من قرار می گیرد، باید برای انجام این نقشش به درستی آموزش ببیند. اولین سوال و اولین مشکل؛ پدران، مادرانم !

چند درصد ما وقتی فرزندانمان می خواهند ازدواج کنند، برایشان آموزش می گذاریم که وظایفت چیست؟نقش هایت چیست؟ یک مرد خوب که می خواهد از روش رسول اکرم صلی الله علیه و آله تبعیت بکند ، باید بداند توی خانه چه گونه باشد؟ چه مهارت هایی را داشته باشد ؟ چطور عمل بکند ؟ یک خانمی که می خواهد تاسی از حضرت زهرا سلام الله علیها بکند، از حضرت خدیجه کبرا سلام الله علیها تبعیت کند، او چگونه باید وظایفش را انجام بدهد؟آیا فقط یک زن ، من خواهش می کنم زنان و مردان ما خوب توجه بکنند،آیا فقط یک زن اگر هنر آشپزی را بلد باشد، بلد باشد خانه اش را جارو بزند کافی است؟ برای این که یک خانواده را اداره شود، اگر مردی بلد باشد، با قدرت بازو و عرق جبینش پول در بیاورد، آیا همین کافی است؟ برای این که خانواده رونق بگیرد.خیلی ها ممکن است بگویند: بله. همین جاست که می خواهم بگویم ما در گذشته یک چیزهایی را چون کنار پدر و مادرمان بودیم، یاد می گرفتیم ازشان.تجربه می بردیم تو زندگی هایمان و یک مقدار هم موفق می شدیم.

الان که دیگر آن فضاها نیست …الان می گویند بچه حتما باید برود آموزش انگلیسی را ببیند، حتماً در مدرسه فلان استاد، فلان مدرس،به او درس بدهد. یک سری کارهای این جوری را من یاد می گیرم، ولی آموزش نحوه زنگی مناسب را تقریبا هیچ جا به من یاد نمی دهند،و اولویت یک خانواده های ما هم نیست. پسرهای جوانی که می خواهند ازدواج کنند در بین جمع ما چند درصدشان قبل از ازدواج نشسته اند فکر کنند، هدف من از تشکیل خانواده چیست؟ خیلی سوال جدی است ! پسران من خیلی سوال جدی است!هدف از تشکیل خانواده چیست؟اگر در دین اسلام من مرد می شوم ولی ، و زن باید از من تبعیت داشته باشد، آیا ولی شدن به همین راحتی است؟!خیلی خوب دقت کنید! اینها سوالاتی است که خانم های شما دخترهای شما روز قیامت از شما می پرسند. من به همه خانم ها می گویم: خیلی خوشحال باشید که خدا مرد را برای شما ولی قرارداد.خیلی سوال ها از آن ولی می شود. من از آن سوال ها راحتم؛ از من در رابطه با تربیت بچه ام سوال می شود. وقتی شرایطش را داشته باشم.

از همسرداریم سوال می شود؛ باز اگر همه شرایط برایم مهیا باشد. می خواهم بگویم پس آقایان حساس باشید.یک مرد چگونه باید در خانه رفتار کند؟ مهربانی ، محبت ، احترام به همسر ، چقدر می تواند درگرمی خانواده موثر باشد؟! چقدر می تواند درجلوگیری از آسیب های آینده بچه های شما موثر باشد؟ رعایت حریم ها و حدود ها ، صله ارحام ، گزینش آدم های خوب برای ارتباط ، این ها همه دایره وظایف خانواده است. بچه من که دارد بزرگ می شود، اگر ببیند من با خانواده هایی مراوده دارم که این خانواده ها رزق حلال توی خانه می برند، کجروی ندارند، دروغ نمی گویند، روابطشان با هم گرم و صمیمی است؛ در خانه وقتی فرزند می بیند پدر و مادر چقدر به هم علاقه دارند، خانم های عزیز! دختر شما و پسر شما باید وقتی مرد خانه در را می زند، وارد می شود، متوجه بشود که مادر چقدر از آمدن پدرش خوشحال است ، بعضی چیزها را عوضی نگیریم، بگوییم وای خدا مرگم! پسر من بفهمد که به پدرش علاقمندم. بله؛ باید بفهمد. خانواده یعنی جایی گه محل مهر و عطوفت و مهربانی است. من نیاز به احترام دارم . نیاز به عشق دارم. دختر من باید ببیند این عشق را در حریمی که حق دارند دختر و پسر ببینند .

باید ببیند که این عشق و مودت در نگاه و در کلام توسط پدر به مادر ابراز می شود و مادر به پدر همچنین. ولی اینها حریم و حدود دارد. یعنی یک سری مسایل ، مسایل خصوصی زندگی زناشویی است، فقط و فقط حریمش درآنجاست. دختر باید علاقمند شود، من می خواهم ازدواج کنم. من هم می خواهم یک مرد خوبی مثل بابایم سایه اش بالای سرم باشد. پسر هم باید بگوید من هم می خواهم مثل مامانم و خواهرم یک همسر خوبی داشته باشم. برای همین سریع تر ازدواج می کنند. اگر ما از این اولی ترین مساله ای که کانون خانواده به آن نیاز و احتیاج دارد ،جدا بشویم،مشکل ایجاد می شود.آسیب جدی و مهمی که امروز خیلی پسرها و دخترهای ما به آن مبتلا می شوند، وقتی که ریشه یابی می کنیم، می گویند : کمبود محبت ، کمبود ارتباط با پدر و مادر، کنارش مساله مالی هم می آید،ولی مساله مالی به تبع اینها خودش را نشان می دهد.پشت سر اینها خودش را نشان می دهد.این یک نکته ؛ نکته دیگر خانم ها! آقایان! من به عنوان کسی که در پایتخت کشور یک سری از مسایل را دارم کشوری نگاه می کنم، یکی از چیزهایی که آسیب پذیری جوان های ما را خیلی خیلی زیاد کرده است ، متاسفانه دوری از تفکر دینی در شکل صحیح خودش است.

خانواده های ما به اندازه ای که معنا و مفهوم معنویت، ارزشها و گرایش های الهی را متاسفانه ازش فاصله می گیرند و فریب پاره ای از مسائل دنیایی که دشمن برایش نقشه کشیده، برنامه ریزی کرده، فریب آن را می خورند ، و خودشان توی عقایدشان و ارزش های دینی شان سست می شوند، از انجام اعمالی که فعل یک انسان مسلمان است در یک جامعه دینی، ازش دور می شوند، بچه هایشان هم به نسبت فاصله می گیرند، بچه ای که فاصله گرفت در مقابل مسایل و مشکلات پایداری نمی تواند بکند… به قول معروف تاب آوری ندارد، زود پشتش خالی می شود گذشته به ما یاد دادند که اگر مشکل پیدا کردیم ،خدا را داریم ، باور کن خدا دوستت دارد، وقتی من اعتقاد داشته باشم، خدا دوستم دارد، اگر مشکلی به من رسید، می گویم : خدا حکیم است،یک در را برایم بسته،ده تا در دیگر را باز می کند.باید ببینم آن درها کجاست. مشکل مرا از پا در نمی آورد. ولی اگر این تفکر درخانواده های ما ساری و جاری بشود و پدر و مادر بگویند: خدا ما را فراموش کرده است ، خدا مال یک عده آد م های خاص است، من با خدا قهرم، دراصل با خودش قهر کرده است ، خدا همیشه آغوشش برای ما باز است، این تفکر را جوان می گیرد، می رود توی اجتماع، محبت لازم را هم دریافت نکرده است، فریب می خورد.
مشاور مدیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات به بحث اعتیاد پرداخت و گفت :
یکی از مسوولیت های جدی ما بحث اعتیاد مواد است. پسرها با این تفکر، پسرها ! همه گوش کنید خواهش می کنم، افراد وقتی می خواهند به این خلاف رو آورند، به این مشکل رو آورند، در محفل دوستان معمولا قرار می گیرند یا خانواده، و وسوسه این که من با بقیه فرق دارم،من یک بار مصرف می کنم، دوبار مصرف می کنم، می توانم خودم را کنترل کنم ، بقیه عرضه نداشتند خودشان را کنترل کنند، من معتاد نمی شوم ،با همین جمله وارد می شوند و اعتیاد آن هم متاسفانه از نوع شیشه ، کراک و مواد صنعتی آن چنان ذهن و مغز را تخریب می کند، که دیگر شما دقیقا اسیر ید، غل و زنجیر به پای شما افتاده و قدرت هیچ نوع خروجی را ندارید، تا زمانی که اراده کنید به سختی .
بنیانیان افزود : یکی ازعواملی که می تواند در پیشگیری از این قضیه بسیار موثر باشد،آموزش خانواده هاست.
دومین عامل این این قضیه ٰدینداری ، ارزش های دینی و خدا محوری که همیشه پایه و اساس زندگی بوده ٰ می باشد . و اگر با این ارزش ها حرکت بکنید، ، می توانید دقیقا با تقویت نهاد خانواده در این شهری که هنوز همبستگی و ارزش های خانوادگی و قومی در حد مناسب ، مثبت و خوب است و جوان های خوب و سالمی که الحمدلله ما داریم، امیدواریم بتوانیم در پیشگیری حرف اول را در استان اصفهان انشاءالله بزنیم و به دیگران ثابت بکنیم که خدا انسان را توانمند آفریده و وقتی با تکیه به حول و قوه الهی اراده انجام کاری را داشته باشیم، هیچ احد الناسی نمی تواند جلویش را بگیرد؛ فقط لازمه این کار تقویت نهاد خانواده است.
انشاء الله خداوند به ما توفیق بدهد در سالی که رهبر معظم انقلاب آن را سال اقتصاد و فرهنگ ،عزم ملی که همّ شما مردم را می طلبد و مدیریت جهادی که همّ مسوولان را مانند روزهای آغازین انقلاب می طلبد ان شاءالله موفق بشویم ، یکی از این ارکان را که رکن خانواده است و اساس همه اتفاقات دیگر، با همدیگر به منصه ظهور برسانیم و موفقیت این امر را برای دیگران هم ارائه کنیم . ان شاءالله که امام زمان از اعمال شما و ما مرضی و راضی باشند و به امید این که ما از منتظران حقیقی ظهور ایشان باشیم .

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.