سرویس: غیر تولیدی » نقلی 18:48 - شنبه 10 خرداد 1393

مشکل آب شرب اصفهان تا بهره برداری تونل گلاب دو ادامه می یابد

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: تا زمانی که تونل «گلاب دو» به عنوان یک سامانه جدید وارد شبکه توزیع آب نشود، شرایط سخت تامین آب شرب اصفهان همچنان ادامه خواهد داشت.

به گزارش اصفهان شرق، هاشم امینی روز شنبه در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: حدود ۱۱ و نیم متر مکعب آب در ثانیه توسط تصفیه خانه « بابا شیخ علی» تامین می شود که با جمع آورد آب چاه های فلمن در سالهای گذشته این میزان به ۱۴ ونیم متر مکعب در ثانیه می رسید.

وی افزود: با توجه به خشک بودن رودخانه زاینده رود در سال جاری، سه متر مکعب آبی که از محل چاه های فلمن تامین می شد از چرخه آبرسانی حذف شده است.

وی تصریح کرد: مباحث پدافند غیر عامل، زیست محیطی و میزان کمیت و کیفیت آب با استفاده از تنها یک سامانه آبرسانی به جمعیت چهار میلیون نفری استان اصفهان، ضرورت راه اندازی هر چه زودتر تونل گلاب دو را تایید می کند.

وی افزود: در خوشبینانه ترین وضعیت و با فرض راه اندازی عملیات اجرایی این تونل با حداکثر سرعت، آب آورد تونل گلاب دو در شش سال آینده به شبکه توزیع آب اصفهان تزریق خواهد شد.

وی از انجام اقداماتی برای مدیریت منابع در شرایط حاضر خبر داد و افزود: افزایش ظرفیت آب آورد تونل «اشترجان» به میزان یک متر مکعب در ثانیه، حفر چاه هایی در استان اصفهان برای بهره برداری در مواقع لزوم، استفاده از پساب فاضلاب به عنوان آب جایگزین در صنعت از جمله این اقدامات به شمار می آید.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان تصریح کرد: وضع کمی و کیفی آب چاه های فلمن رو به تنزل است و برای جبران کمبود آب نیاز به صرفه جویی ۲۵ تا ۳۰ درصدی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از توسعه بیش از حد شهر اصفهان و تراکم جمعیت در برخی نقاط انتقاد کرد و گفت: تراکم جمعیت در مکان هایی آنقدر زیاد است که این شرکت توان تامین آب و دفع فاضلاب آنان را ندارد.

امینی خواستار همکاری شهرداری با این شرکت درباره بارگذاری های جمعیتی در شهر شد.

وی همچنین در باره کیفیت آب مصرفی مردم اصفهان گفت: سلامت آب مورد مصرف مردم در شبکه های آب به تایید مسوولان امر در دانشگاه علوم پزشکی رسیده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در باره میزان پوشش شبکه فاضلاب استان اصفهان اظهار کرد: ۶۶ درصد مردم استان اصفهان از خدمات شبکه فاضلاب برخوردارند که این رقم در شهر اصفهان ۸۶ درصد است.

وی میانگین برخورداری مردم از خدمات شبکه فاضلاب در کشور را ۳۵ درصد عنوان کرد.

امینی سهم آب بدون درآمد استان که معمولا از محل انشعابات غیر مجاز یا پرت آب یا قرائت اشتباه ناشی می شود را ۱۸٫۹ درصد اعلام کرد و گفت: بر اساس استانداردها باید این میزان به ۱۵ درصد برسد.

تونل گلاب دو به طول حدود ۱۷هزار متر برای انتقال آب شرب از زاینده رود به یک تصفیه خانه جدید در اطراف اصفهان طراحی شده و مدتی است عملیات اجرایی آن متوقف شده است.

وزیر نیرو در سفر قبلی به استان اصفهان قول داد که عملیات اجرایی این تونل از پاییز امسال از سرگرفته شود.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.