اصفهان شرق

افزایش واردات واکسن آنفلوآنزا/ثبت نام برای واکسن صحت ندارد

کدخبر: 201912
1399/06/06 در ساعت 08:36

به گزارش اصفهان شرق؛ محمدرضا شانه ساز در نشست خبری گفت: طی ماه‌های گذشته پزشکان و داروسازان تمامی تلاش خود را برای ارائه خدمات به بیماران کرونایی انجام دادند و هر دارویی که به عنوان کمک به درمان آنها معرفی می‌شد، داروسازان در یک بازده زمانی کوتاه تولید آن را آغاز می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از این اقلام دارویی مواد اولیه شأن در کشور تولید شد، اظهار داشت: کمتر کشوری می‌تواند ادعا کند که تولید دارو را در زمان کوتاهی می‌تواند انجام دهد.

رئیس سازمان غذا و دارو به دستاوردهای انقلاب در صنعت داروسازی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز ما تولید داخل است و بسیاری از اقلام دارویی در کشور تولید می‌شود.

شانه ساز با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش بنیان زیادی در حوزه دارو فعال هستند، خاطرنشان کرد: هم اکنون می‌توانیم ادعا کنیم که داروهای جدیدی که در دنیا تولید می‌شود، داروسازان ما می‌توانند طی دو سال آن را در کشور تولید کنند. حتی می‌توانیم مواد اولیه آن را نیز تولید کنیم.

وی با تأکید بر اینکه ۲۵ دانشکده داروسازی در کشور فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: دانشمندان و محققان ایرانی نقش مهمی در مقالات و نشریات معتبر علمی دارند و توانسته‌ایم رتبه علمی خود را در دنیا ارتقا دهیم.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه ۶۵ درصد مواد اولیه دارو در کشور تولید می‌شود، گفت: طی ۱۰ سال گذشته بیش از هزار قلم داروی گیاهی در کشور تولید شده است.

افزایش چند برابری واردات واکسن آنفلوآنزا در سال جاری

وی در خصوص واردات واکسن آنفلوآنزا در سال جاری گفت: سال قبل کمتر از دو میلیون دوز واردات واکسن آنفلوآنزا داشتیم؛ این رقم امسال ۱۱ تا ۱۲ میلیون افزایش خواهد یافت. همکاران ما در حوزه بهداشت سال قبل ۲۵۰ هزار دوز واکسن دریافت کردند که امسال با دریافت دو میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن در زمینه واکسیناسیون خانم‌های باردار و بیماران خاص می‌توانند فعالیت کنند که این افراد بدون پرداخت وجه واکسینه خواهند شد. همچنین برای سایر افراد نیز بالغ بر ۸.۵ میلیون دوز واکسن آنلفوآنزا در نظر گرفته‌ایم. این که اعلام می‌شود باید برای دریافت واکسن، ثبت نام در داروخانه‌ها صورت گیرد ،صحت ندارد و هدف خیرخواهانه ندارد و به نظر من این یک کلاهبرداری است.

شانه ساز ادامه داد: مشکلات ارزی ما همانگونه که اطلاع دارید زیاد است. بنابراین نباید برای تامین واکسن آنفلوآنزا هزینه بیجا کنیم. از مردم می‌خواهم تنها با توصیه و تجویز از واکسن آنفلوآنزا استفاده کنند. برآورد ما این است که امسال نسبت به سال گذشته در مورد آنفلوآنزا مشکلات کمتری داشته باشیم؛ زیرا مردم نکات بهداشتی را بیشتر رعایت می‌کنند، کمتر در مکان‌های عمومی و پر تجمع حاضر می‌شوند، از  ماسک استفاده می‌کنند و غیره.

وی گفت:خوشبختانه امسال تامین واکسن آنفلوآنزا برای بیماران خاص ۱۰ برابر سال قبل است در حالی که تامین واکسن برای مردم عادی ۵ یا ۶ برابر سال گذشته است. واکسن آنفلوآنزا را از منابع معتبر و اروپایی که مورد تایید سازمان بهداشت جهانی هستند، تهیه می‌کنیم و دقت نظر کافی برای تهیه آن صورت گرفته است.

وی درباره تامین واکسن مننژیت اظهار کرد: ۳۱ مرداد ماه اولین محموله این واکسن وارد کشور شد و تا ۱۵ شهریور نیز کل محموله مورد استفاده و در دسترس خواهد بود.

شانه ساز  در باره فرآیند نسخه پیچی الکترونیک داروها نیز گفت: نسخه نویسی الکترونیک زمانی معنا پیدا می‌کند که از ابتدا از طریق سامانه نوشته شود نه این که قرار باشد نسخه کاغذی توسط داروساز ابتدا وارد سیستم شده و سپس نسخه پیچی شود. شرایط منطقی این است که نسخه نویسی از ابتدا به شکل الکترونیک صورت گیرد آن هم در شرایطی که بحث واردات دارویی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود دارد و ممکن است با شکل گیری نسخ سوری اقلام دارویی از داروخانه‌ها خارج شود.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: علیرغم این که داروخانه‌ها در ایام تعطیل نیز فعالیت خود را ادامه می دهند آن هم در شرایطی که مراجعه به آنها کاهش یافته است، اما متاسفانه از هیچ گونه مساعدتی برخوردار نشدند؛ در حالی که درآمد آنها تا حد زیادی کاهش یافته و این موضوع یکی از مشکلات فعلی همکاران ما در داروخانه‌ها هست.

ورود کورتن به پروتکل درمان کرونا

شانه ساز درخصوص ورود کورتن به پروتکل درمان کرونا گفت: ایران جزو اولین کشورهایی بود که کورتن را در پروتکل درمانی کرونا وارد کرد، برخی کشورها با نگاه سیاسی می گفتند، این دارو سیستم ایمنی بدن بیماران را تضعیف می کند اما بعد منابع بین المللی نیز به نتیجه ای که ایران گرفته بود، رسیدند، این دارو در انواع مختلف از جمله دگزامتازون به وفور در ایران تولید و مصرف می شود و بسیاری از کشورهای دیگر نیز اکنون این دارو و مشتقات کروتن دار را در پروتکل درمان کرونا وارد کرده اند.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: هفته آینده دو کارخانه دارویی جدید که یکی تولید کننده قلم انسولین و دیگری تولید کننده فرآورده‌های پلاسمایی است برای نخستین بار در کشور با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح می‌شود.

مهر