اصفهان شرق

زوجی که شرافت را متعهدانه سرود و غنچه‌ای که جاودانه شد

کدخبر: 201822
1399/06/04 در ساعت 14:45

به گزارش اصفهان شرق؛ مدیریت بحران، ایثار و مجاهدت واژه‌هایی درهم تنیده‌ای هستند که برای بررسی جلوه‌های تداعی آن در فرهنگ ایرانی، اسلامی نمونه‌های بی‌شماری را می‌توان برشمرد. از گذشته‌های دور تا عصر حاضر، اما آنچه می‌توان به عنوان یک نقطه عطف در تاریخ مجاهدت و ایثار در تاریخ این مرز و بوم از آن یاد کرد دوران دفاع مقدس و میدان‌داری اقشار مختلف مردم در پاسداری از کیان ایران اسلامی است که با اهدای خون ده‌ها هزار شهید گلگون کفن و هزاران هزار جانباز و آزاده و رزمنده برای همیشه ایام به عنوان جلوه‌ای از فرهنگ و معرفت مردان و زنان این کهن مرز و بوم در تاریخ بشریت به ثبت رسید.

در حقیقت دوران طلایی دفاع مقدس همانند مکتبی بود که شاگردان معاصر و آینده را برای خدمت به دیگر همنوعان در ایران و اقصی نقاط جهان تربیت کرد و انسانیت و مجاهدت را در میدان عمل به نمایش گذاشت.

ریشه کاربرد بسیاری از استعاره‌های جنگی در میدان مدیریت بحران‌های بزرگ در کشور ما به این موضوع باز می‌گردد که در حقیقت دوران دفاع مقدس به عنوان دانشگاهی تمام عیار برای پندآموزی در ابعاد مختلف تصمیم‌سازی و هدایت مسیر جامعه در بستر تعالی و سلامت مطرح است.

در این بین طی چند دهه گذشته ده‌ها بحران خرد و کلان طبیعی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در گوشه گوشه این مملکت با وجود تحریم‌ها و جبهه‌گیری‌ها و بی‌عدالتی‌های مستکبران عالم مدیریت و حل و فصل شده و در بسیاری موارد به فرصتی برای تحقق توسعه پایدار مبدل شده است. در این بین شاید از بحران شیوع ویروس منحوس کرونا در نقاط مختلف جهان و کشورمان بتوان به عنوان آخرین بستر تحقق مدیریت بحران با بکارگیری تمامی ابزارهای خدماتی و حمایتی نام برد.

جهاد پزشکان و پرستاران در خط مقدم مبارزه با کرونا

 در کارزار مبارزه با ویروس کرونا به لحاظ این‌که این ویروس سلامت بشر را تحت شعاع قرار داده است کادر درمانی و پزشکی در خط مقدم مبارزه با این دشمن خبیث و صد چهره قرار دارند و از نخستین روزهای اسفند ماه سال گذشته با انتشار اخبار مشاهده نخستین فرد مبتلا به این ویروس در کشورمان تمامی نیروهای خدماتی و کادر درمانی با بسیج امکانات و زیرساخت‌های موجود در نقاط مختلف کشور یکپارچه و هماهنگ در سطح بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی به غربالگری و درمان بیماران کرونایی پرداختند و در این بین ده‌ها پرستار و پزشک همچون مبارزی مجاهد و دلباخته‌ای عاشق جان خود را در کف گرفته و در خط مقدم مبارزه با این ویروس به جهاد پرداختند.

در حقیقت پزشکان و پرستاران همچون بندگانی که بی‌ریا و خالصانه و به دور از تعلقات پست دنیوی به طواف کعبه می‌روند و با پوشیدن کاورهایی که به لحاظ قداست و صداقت همچون احرام می‌ماند به طواف بیماران می‌شتابند و این  تعبیر زیبایی بود که در روز پزشک وزیر بهداشت و درمان در خصوص مجاهدت‌های کادر پزشکی و درمانی بیان کرد. در این بین اما جلوه‌هایی از ایثار و مجاهدت کادر درمانی  و پزشکی گاه به گاه در رسانه‌های جمعی منتشر می‌شود که هر کدام می‌تواند جلوه‌ای از اصالت‌های فرهنگی مردم ایران اسلامی باشد.

روزهای اولی که کرونا وارد کشورمان شد، هیچکس فکرش را نمی‌کرد که قرار است چه عزیزانی از دست بروند، پزشکان و پرستاران به صحنه آمدند، با وجود کمبود امکانات و تجهیزات حفاظتی ایستادند، اما هرگز تصور نمی‌کردند که این بیماری اینچنین بتازد و برخی هم‌قطاران‌شان در برابر آن بر خاک اُفتند، اما تنها طی چند هفته کرونا یکی یکی جان مردم را گرفت، جان پزشک، پرستار و بهیار.

 پزشکان، پرستاران و کادر بهداشت و درمانی که حتی بدون خداحافظی از خانواده‌هایشان، بدون آخرین حرف، آخرین نگاه، آخرین دیدار با عزیزان‌شان جان باختند؛ دلتنگی‌هایشان را به خاک سپردند تا کرونا پشت مردم را به خاک نسپارد، تا کرونا پیروز نشود.

زوج پزشکی که تقدس و شرافت حرفه‌ای را به منصه ظهور رساندند 

خبری که طی روزهای گذشته مبنی بر درگذشت تنها فرزند دو تن از پزشکان فعال در حوزه درمان بیماران کرونایی منتشر شد و سپس بررسی ابعاد مختلف آن نشان داد هر دو پزشک با درخواست خود در بخش درمانی بیماران کرونایی مشغول به کار شده‌اند و این خبر به خوبی برای رزمندگان دوران دفاع مقدس یادآور پدران و مادرانی بود که دوشادوش یکدیگر در خط مقدم مبارزه با دشمن مبارزه کردند اما یک وجب از خاک وطن‌شان را در سلطه دشمن تا دندان مسلح قرار نداند.

دکتر کیوان محمدی و دکتر فهیمه ثابت زوج پزشک مدافع سلامت هستند، این زوج همزمان با شیوع کرونا به صورت داوطلبانه به تیم مقابله با کرونا می‌پیوندند. به گفته مدافعان سلامت دیار نصف‌جهان، مادر ویانا هر بیماری را که در اصفهان بدحال بود و کمتری کسی زیربار پذیرش آن‌ها می‌رفت را پذیرش می‌کرد و تا آنجا که از دستش برمی‌آمد، بدون چشم‌داشت کمک می‌کرد.

زوج پزشکی که بیش از هر زمان دیگری تقدس و شرافت حرفه‌ای را به منصه ظهور رساندند و روزانه شاهد صحنه‌های فراموش نشدنی از نمایش قهرمانانه ایثار و فداکاری آن‌ها بر بالین بیماران هستیم و مثل هر زمان دیگری درمان بیماران را بر جان خود مقدم شمرده‌اند.

این روزها تجلی واقعی مفهوم سوگندی که این زوج پزشک با جان و دل یاد کرده بودند که «خود را نسبت به حفظ قداست حرفه پزشکی متعهد می‌نماییم،» بیشتر آشکار می‌شود.

نام «ویانا» فرزند زوج مدافع سلامت جاودان ماند

کادر بهداشت و درمان روی سوگندشان برای نجات جان مردم ایستادند، از خانواده‌هایشان، عشق‌هایشان، زندگی‌شان و جان‌شان گذشتند، ماندند تا کرونا نتواند مردم را به زانو درآورد و حالا نام «ویانا» فرزند زوج مدافع سلامت جاودان ماند، نام و جانفشانی این زوج پزشک که برای حفظ جان همنوعان خود به صورت داوطلبانه به تیم مقابله با کرونا پیوستند و در این راه فرزندشان به دیار حق شتافت، در حافظه تاریخی مردم چنان حک شده‌ است که هیچ گاه از یاد و خاطره‌ها پاک نخواهد شد.

در جبران این همه ایثار کمترین کاری که مردم ما می‌توانند داشته باشند رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی است که باید به کار گرفت تا خطر ابتلا و چرخه ویروس را کم کرد و کمتر شاهد از دست دادن عزیزانی باشیم که بخشی از سرمایه‌های ارزشمند جامعه هستند.

انتهای پیام/فارس