سرویس: اجتماعی 07:59 - چهارشنبه 29 مرداد 1399

حاجی میرزایی خبر داد

اتصال تمام مدارس به سامانه ملی اطلاعات تا ابتدای شهریور

وزیر آموزش و پرورش گفت: تمام مدارس ما طبق قانون و برنامه تا ابتدای شهریور به سامانه ملی اطلاعات متصل خواهند شد.

به گزارش اصفهان شرق؛ محسن حاجی میرزایی در برنامه تلویزیونی که شامگاه گذشته روی آنتن رفت، بابیان اینکه آموزش‌وپرورش به‌عنوان یک‌نهاد فرهنگ‌ساز و آینده‌ساز است، اظهار کرد: آموزش‌وپرورش مهم‌ترین سرمایه جامعه را به‌عنوان امانت در اختیار گرفته است و آینده مردم در آموزش‌وپرورش شکل می‌گیرد. کشور و نظام نیز آینده خود را در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌دهد لذا نهادی است که باید مأموریت‌ها و وظایف خود را انجام دهد.

حاجی میرزایی افزود: مهم‌ترین دستاورد آموزش‌وپرورش دسترسی همگان به آموزش است توزیع نابرابر فرصت‌های آموزشی نقطه عزیمت تمام نابرابری‌هاست، اگر فرصت‌های یادگیری در جامعه به‌درستی توسعه یابد جامعه می‌تواند در مسیر عدالت حرکت کند تا افراد استعدادهای خود را شکوفا کنند.

وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: اکنون می‌توانیم بگوییم در تمام کشور دسترسی به آموزش میسر است در بررسی تعداد کودکان بازمانده از تحصیل، تعداد ۱۴۰ هزار کودک در دوره ابتدایی داریم که بازمانده از تحصیل هستند و کمتر از یک و نیم درصد به دلیل عدم آموزش بازمانده از تحصیل شده‌اند.

وی بیان کرد: این موضوع نشان می‌دهد چتر آموزش‌وپرورش در سراسر کشور گسترش پیداکرده و فاصله‌های بین مناطق مختلف به‌سرعت در حال کاهش است و فاصله بین جنسیت‌های مختلف در حال کاهش و گذر تحصیلی در حال افزایش است. این موضوع نویدبخش این است که جامعه ما به فرصت‌های مناسبی از آموزش دسترسی دارد.

حاجی میرزایی بابیان اینکه باید آموزش باکیفیت ارائه شود، گفت: این موضوع جز دغدغه‌های ماست و فرصت‌های برابر باید ازنظر کیفیت همسان باشد. تلاش داریم با تمرکز بر محروم‌ترین مناطق و مدارس دولتی این فاصله را طی و کیفیت مناسب‌تری را برای دانش‌آموزان سراسر کشور مهیا کنیم.

وزیر آموزش‌وپرورش افزود: آموزش‌وپرورش مسئولیت تربیت و آماده کردن افراد برای زندگی کردن، ایفای نقش و پذیرفتن مسئولیت را بر عهده دارد در این زمینه تلاش‌های گسترده‌ای در حال انجام است و مجموعه معاونت پرورشی در حوزه تقویت دانش‌آموزان و مجهز کردن آنان برای قابلیت ایفای نقش اجتماعی و تقویت باورهای دینی و ارزش‌ها و هویت‌های ملی و انسجام ملی تلاش می‌کند.

وی افزود: موضوع دیگر مصونیت دانش‌آموزان از آسیب‌های اجتماعی است باید جامعه دانش‌آموزان را مصون بداریم. در دو بخش پیشگیرانه و مقابله طرح‌های زیادی برای غربالگری روانی و رفتاری دانش‌آموزان انجام می‌شود تا از این حیث نیز مورد سنجش قرار گیرند و مداخلات به‌موقع انجام می‌شود تا دانش‌آموزان آسیبی نبینند.

۱۵ شهریور قطعاً آغاز سال تحصیلی است

وی درباره زمان دقیق بازگشایی مدارس گفت: ۱۵ شهریور قطعاً آغاز سال تحصیلی است با اطمینان می‌گویم که از این تاریخ فعالیت آموزشی در سراسر کشور آغاز می‌شود. ما حقی به‌عنوان حق دسترسی به آموزش داریم این موضوع جز تکالیف دولت‌ها است حق سلامت و ایمنی دانش‌آموزان را نیز به‌عنوان مأموریت داریم. ما درصدد ایجاد تعادل بین این دو حق هستیم. بنابراین تمام تلاش ما این است تا کسی از آموزش محروم نشود و سلامت کسی نیز در معرض خطر قرار نگیرد.

حاجی میرزایی ادامه داد: با وضعیت غیرمطمئنی روبه‌رو هستیم و نمی‌دانیم روزهای آینده چه وضعیتی داریم زیرا سه شرایط را برای بازگشایی مدارس در نظر گرفتیم؛ اگر روال عادی باشد کار آموزش انجام می‌گیرد. در وضعیتی که بچه‌ها می‌توانند به مدرسه بروند، باید طبق پروتکل‌های وزارت بهداشت و بر اساس تعداد دانش‌آموزان و مساحت کلاس‌ها دانش‌آموزان را سر کلاس بفرستیم. اگر تعداد دانش‌آموزان از ظرفیت مدرسه و کلاس با رعایت پروتکل‌ها بیشتر شود، دانش‌آموزان را به دو دسته تقسیم می‌کنیم عده‌ای در روزهای زوج و عده‌ای در روزهای فرد به مدرسه می‌رود.

حاجی میرزایی گفت: در دوره ابتدایی متوسط دانش‌آموزانی که در کلاس درس هستند در مقایسه با دوره متوسطه بالاتر است، اگر تعداد دانش آموزان بالا باشد و نتوانیم با رعایت پروتکل‌ها در دو نوبت آنان را آموزش دهیم در سه نوبت این آموزش را خواهیم داد. هدف این است تا جایی که امکان دارد دانش‌آموزان را از حضور در کلاس‌های درس محروم نکنیم.

وی گفت: سال گذشته در شرایطی به سمت فعالیت‌های مجازی رفتیم که دوسوم کلاس درس را پشت سر گذاشته بودیم. در هر حال به‌سلامت دانش‌آموزان توجه می‌کنیم. ما در شرایطی هستیم که تصویری از آینده نداریم با این شرایط تمام تلاش را می‌کنیم که واکنش مناسبی مطابق با شرایط داشته باشیم تا از سلامت دانش‌آموزان و آموزش آنان مراقبت کنیم.

الزامی برای پیوستن دانش آموزان به شبکه شاد وجود ندارد

حاجی میرزایی بابیان اینکه ۳.۵ میلیون نفر از دانش‌آموزان عضو شبکه شاد نیستند، گفت: این تعداد از ۱۴ میلیون دانش‌آموز است بنابراین ما این موضوع را درک می‌کنیم که برای خانواده‌ها امکان تهیه ابزار هوشمند میسر نباشد یا در مناطقی زندگی می‌کنند که دسترسی به اینترنت نداشته باشند لذا الزامی برای پیوستن به شبکه شاد وجود ندارد هر فردی که این امکان را ندارد می‌تواند به شبکه متصل نشود.

وی اضافه کرد: در این صورت بسته خودآموز آموزشی برای آنان تهیه می‌کنیم تا آموزش آن‌ها متوقف نشود. این موضوع را نیز به تمام مدیران مدارس در سراسر کشور ابلاغ کردیم. لازم است برای تک‌تک دانش‌آموزان طرح آموزشی لازم را داشته باشیم.

وزیر آموزش‌وپرورش درباره زیرساخت شبکه شاد گفت: شبکه شاد مشکلات فنی داشت که تلاش کردیم این مشکلات را برطرف کنیم ما در سال گذشته ناگزیر بودیم در فاصله کمتر از یک ماه شبکه شاد را فعال کنیم تا بتوانیم آن را در جمع محدودی تست کنیم اما امسال ظرفیت‌های شاد را توسعه دادیم یعنی قبلاً چهار سرویس از طریق این شبکه در دسترس معلم و دانش‌آموز قرار می‌گرفت که اکنون به ۱۱ سرویس افزایش پیداکرده است.

وی اضافه کرد: امکان آزمون گرفتن، تکلیف دادن و تکلیف گرفتن، برگزاری کلاس زنده بین معلم و دانش‌آموز و اختصاص صفحه ویژه به معلم برای بارگذاری درس‌های مختلف در شبکه شاد میسر شده است. برخی از معلمان می‌گفتند کار در فضای مجازی وقت زیادی را از ما می‌گیرد لذا برای تمام پایه‌ها از صفحه اول هر کتاب تا پایان هر کتاب تمام دروس را تولید محتوا و روی شبکه شاد بارگذاری کردیم.

وزارت ارتباطات قبول کرده میزان ترافیک موردنیاز شبکه شاد را تأمین کند

حاجی میرزایی گفت: یک امتیاز ویژه شبکه شاد این است که محتوا بر روی آن بارگذاری شده است اما بخش مشکلات دیگر شاد مانند پهنای باند خارج از فعالیت و مأموریت آموزش‌وپرورش است لذا وزارت ارتباطات قبول کرده میزان ترافیک شبکه شاد را که موردنیاز است تأمین کند. تمام مدارس ما طبق قانون و برنامه تا ابتدای شهریور به سامانه ملی اطلاعات متصل خواهند شد.

طرح ارائه سیم‌کارت‌های دانش‌آموزی در ستاد ملی کرونا

وزیر آموزش‌وپرورش درباره رایگان شدن اینترنت شبکه شاد گفت: یکی از نگرانی‌هایی که برخی از خانواده‌ها داشتند این است که ارتباط دانش‌آموزان به اینترنت دچار مشکل است، لذا تلاش اپراتورها این است که سیم‌کارت مخصوص دانش‌آموزی در اختیار آنان قرار گیرد و این موضوع را در ستاد ملی کرونا مطرح کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه شروع سال تحصیلی با یک ارزیابی از دانش‌آموزان آغاز می‌شود به‌خصوص که در سال گذشته شرایط متفاوتی داشتیم، درباره فعالیت مدارس غیردولتی گفت: در این شرایط اگر بنا است آموزش مجازی ارائه شود توصیه ما به مؤسسین مدارس غیردولتی این است که برای کاستن از هزینه‌ها تعداد افرادی که آموزش می‌دهند را باید افزایش دهند اما شهریه مدارس غیردولتی تابع قوانین است.

حاجی میرزایی بابیان اینکه شهریه مدارس غیرانتفاعی مشخص شده است افزود: اگر مجموعه‌ای از رقم اعلام‌شده هزینه‌ای را بالاتر بگیرد هیأت نظارت به این موضوع رسیدگی می‌کند و افرادی که تخلف کرده باشند باید پول را برگردانند.

تمام معلمانی که به‌طور تمام‌وقت در مدارس غیردولتی کار می‌کنند، باید بیمه شوند

وزیر آموزش‌وپرورش درباره بیمه معلمان گفت: تمام معلمانی که به‌طور تمام‌وقت در مدارس غیردولتی کار می‌کنند باید بیمه شوند اگر از این موضوع تخطی شود باید مورد بازخواست قرار بگیرند. معلمی یک شغل نیست اگر آرامش کافی وجود نداشته باشد نمی‌تواند کار کند و این موضوع تأثیر منفی بر روی روحیه دانش‌آموزان و معلمان می‌گذارد.

وی درباره به‌کارگیری معلمان بازنشسته گفت: ۱۰۰ هزار نیروی حق‌التدریس داریم که شروع کارشان قبل از سال ۹۱ بوده است. متعهد هستیم این افراد را به کار بگیریم در برخی از مناطق که نیاز به نیروی کارآمد داریم و نمی‌توانیم نیروها را تأمین کنیم ممکن است از نیروی بازنشسته استفاده کنیم تا کمبود نیروی خود را جبران کنیم.

حاجی میرزایی درباره رتبه‌بندی معلمان نیز عنوان کرد: معلمان باید در رتبه‌های متفاوتی متناسب با صلاحیت‌های تخصصی، حرفه‌ای و عمومی قرار بگیرند این کار انجام شده و دولت نیز بر این اساس معلمان را در ۵ رتبه تقسیم کرده است.

وی اضافه کرد: «برای پررنگ شدن فاصله و امتیازات بین رتبه‌ها، اگر امکانش باشد در سال آینده بودجه بیشتری به آن اختصاص می‌دهیم که این موضوع توجه مجلس را می‌طلبد، تمام معلمان بر اساس صلاحیت از رتبه یک تا پنج رتبه‌بندی شدند و متناسب با این رتبه حقوق آنان متفاوت است.

وی درباره اجرایی شدن سند تحول بنیادین گفت: اجرایی شدن سند تحول نیازمند تحولاتی در آموزش‌وپرورش است تا دانش آموزان را از حافظه محوری به سمت مهارت محوری و تربیت محوری ببرد و آنان را در ۶ ساحت تربیتی رشد دهد.

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: برای این منظور نیازمند هستیم برنامه درسی را متناسب با این اهداف تدوین کنیم درگذشته اقداماتی انجام شده که پیش‌نیاز ورود به این مرحله بوده است امسال تا پایان سال راهنمای تولید برنامه درسی برای تمام پایه‌ها تدوین و تصویب می‌شود و براساس آن محتوای آموزشی و بسته‌های یادگیری تغییر پیدا می‌کند.

حاجی میرزایی بابیان اینکه امسال ۲۵ بسته تحولی را استخراج کردیم که ویژگی‌هایی ازجمله شورانگیز مبتنی برتقاضای اجتماعی، نتیجه بخشی در مدرسه و در سطح دانش‌آموز دارد، گفت: ۲۵ بسته تدوین و در دستور کار قرارگرفته است. تلاش داریم تا پایان سال تحصیلی جاری بتوانیم تصویری از اجرایی شدن واقعی سند را داشته باشیم.

وی در بحث جذب نیرو گفت: «امسال ۲۰ هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان و ۲۸ هزار نفر از طریق ماده ۲۸، ۲۵ هزار نفر نیز از طریق تبدیل وضعیت جذب آموزش‌وپرورش خواهند شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.