سرویس: اخبار شهرستان 13:24 - جمعه 31 مرداد 1399

در شهرداری حسن آباد مطرح شد؛

برگزاری آیین های عزاداری ماه محرم در شهر حسن آباد با هماهنگی ستاد مبارزه با بیماری کرونا

شهردار و فرماندهی کلانتری شهر حسن آباد در جلسه هماهنگی هیئت های مذهبی تاکید کردند:امسال مراسم عزاداری ماه محرم با تعامل و هماهنگی مناسب با ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا در شهر حسن آباد برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اصفهان شرق، با نزدیک شدن به ماه محرم جهت هماهنگی فعالیت های هیئت های مذهبی در وضعیت بیماری کرونا جلسه ای با حضور شهردار، اعضای شورای اسلامی، مسئولین و پیرغلامان حسینی، فرماندهی کلانتری در شهرداری شهر حسن آباد برگزار شد.

در این جلسه ابتدا شهردار شهر حسن آباد با اشاره به شیوع بیماری کرونا و تغییر در روش عزاداری مردم گفت: امسال متولیان مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) فقط مسئول برگزاری شکوهمند این مراسم‌ها نیستند، بلکه در ابتدا مسئول صیانت از سلامت و جان عاشقان و علاقمندان به خاندان پیامبر (ص)، امام حسین (ع) و یاران باوفایش هستند.و این افراد باید به این موضوع توجه کافی داشته باشند.

داود صادقی در ادامه افزود: همه هیئت ها باید فعالیت های خود را با برنامه ها و دستورالعمل های ستاد مبارزه با بیماری کرونا هماهنگ کنند و با مدیریت زمان از شیوع بیماری کرونا جلوگیری کنند و سلامت جامعه را تضمین کنند.

در ادامه فرماندهی کلانتری شهر حسن آباد با اشاره به آیین های متفاوتی که در سالهای گذشته انجام می شد امسال با شیوع بیماری کرونا باید مدیریت جدی و قوی در هیئت ها و دستجات عزاداری  حاکم باشد.

سروان براهیمی در ادامه افزود: انتظار از دستگاه‌های مرتبط با برگزاری مراسم سوگواری محرم این است تا فرصت باقیمانده، ابتکارات و نوآوری‌های‌شان را برای برگزاری آیین‌های عزاداری، در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی به اطلاع مردم برسانند تا این آیین‌ها با کمترین تجمع و عمدتا در فضای مجازی، به شکلی متفاوت که باعث عدم تجمع و احتمال سرایت بیماری می‌شود، برگزار شوند.

وی در ادامه دستورالعملی را جهت اطلاع مسئولین هیئت ها جهت برگزاری هر چه بهتر در جهت سلامتی جامعه در وضعیت کنونی بیان کرد و تاکید کرد این دستورالعمل ها پشتوانه قضایی داشته و تخطی از ان ها برخورد قانونی خواهد داشت.

1- بر اساس این دستورالعمل، مراسم عزاداری ماه محرم صرفا در اماکن و فضاهای باز با رعایت فاصله حداقل دو متر از هر طرف و تجمعات حداقلی برگزار می شود، زمان برگزاری مراسم نیز حداکثر باید دو ساعت باشد، جابه جایی هیئت ها، دسته‌روی و استفاده از طبل، سنج و وسایل مشابه ممنوع است،

2- همچنین استفاده مستمر از ماسک برای همه شرکت کنندگان در مراسم عزاداری ماه محرم و صفر ضروری است و فاصله گذاری حداقل دو متری در همه مراحل این مراسم باید رعایت شود.

3- هرگونه پذیرایی در حین برگزاری مراسم عزاداری، ممنوع است و نذورات صرفا باید در قالب مواد غذایی خشک یا خام توزیع شود و برپایی هر نوع ایستگاه صلواتی توزیع نذورات و  چای در سطح شهر ممنوع است .

4- طراحی و ترویج الگوهای جدید عزاداری از جمله هر خانه یک حسینیه با نصب پرچم جلوی در منازل ، مغازه ها و فروشگاهها، خیابانها و کوچه ها به شهر حال و هوای محرمی بدهیم.

5- در منازلی که روضه خوانی انجام می شود باید تمام نکات بهداشتی رعایت شود و با چیدن صندلی فاصله اجتماعی دو متری را رعایت نمایند و در فضای باز انجام شود.

6- هیئت‌های مذهبی، در فرآیند برگزاری مراسم، افرادی را به‌عنوان همیاران بهداشتی هیئت شناسایی، آموزش و به‌کارگیری کنند و با تعامل مناسب با مراکز بهداشتی و درمانی، آموزش‌های لازم را برای مراقبت از سلامت مراسم‌های عزاداری حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) انجام دهند.

7- در خصوص نحوه پارک وسایل نقلیه و موتور سیکلت ها نیز در هیئت ها افرادی را آموزش دهند تا در چیدمان این وسائل دقت شود و کلیه موارد بهداشتی نیز رعایت گردد.

8- سروان براهیمی تاکید کرد: نیروی انتظامی در جهت برگزار شدن هر چه با شکوه تر مراسمات محرم با رعایت دستورالعمل های بهداشتی با مسئولیت هیئت ها همکاری لازم را خواهد داشت.مسئولین هیئت ها در صورت مشاهده هرگونه تخلف می توانند به کلانتری شهر حسن آباد گزارش دهند .

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.