سرویس: اخبار شهرستان 11:16 - سه شنبه 28 مرداد 1399

در جلسه هماهنگی هیئت های مذهبی جرقویه علیا مطرح شد؛

عزاداری محرم امسال متفاوت با سال های قبل/ کرونا مراسم تعزیه خوانی و آیین شیرخوارگان حسینی را تعطیل کرد

در آستانه ماه محرم جهت هماهنگی و ایجاد مدیریت قوی در عزاداری ماه محرم جلسه ای با حضور بخشدار، شفیعی قاضی دادگاه نیک آباد، دهیاران، مدیریت هیات های مذهبی منطقه جرقویه علیا در بخشداری برگزار شد.

به گزارش اصفهان شرق؛ در ابتدا بخشدار جرقویه علیا ضمن تبریک  و گرامیداشت روز ورود آزادگان به میهن اسلامی با اشاره به روش های عزاداری در زمان کرونا گفت: امسال باید روش عزاداری را نسبت به سال های قبل تغییر دهیم و با همفکری راهکاری های جدیدی ارائه دهیم به شرط آنکه هم به سلامت افراد و جامعه  توجه شود و هم عزاداری سید الشهدا به نحو احسن انجام شود.

احمد صادقی در ادامه افزود: هر سال در آستانه ماه محرم مراسم عزاداری روستا ها ی منطقه و شهر حسن آباد رونق می‌گیرد و این شهر رنگ و بوی حسینی گرفته و به استقبال محرم می‌رود اما امسال با وجود ویروس کرونا حال و هوای این منطقه جلوه دیگری یافته و شعور حسینی با چهره دیگری در آن خودنمایی می‌کند.

صادقی با بیان اینکه همه هیئت‌ها باید بازدید شوند و فضای باز برای عزاداری داشته باشند، بیان کرد: باید ابتلا به بیماری را در هیئت‌های مذهبی به حداقل برسانیم، مدیریت زمان را باید انجام دهیم و حداکثر زمان عزاداری  با رعایت کلیه اصول بهداشتی باید 1 ساعت باشد.

در ادامه شفیعی قاضی دادگاه نیک آباد نیز با اشاره به اهداف قیام امام حسین (ع) گفت:امام حسین و یارانش برای دو هدف یکی اقامه نماز و دیگری فریضه امر به معروف و نهی از منکر قیام کرد و ما باید کاری کنیم که به این دو هدف نزدیکتر شویم.

وی در ادامه افزود: با به راه انداختن دستجات سینه زنی و طبل کوبی و … نمی توان گفت ما به اهداف قیام عاشورا نزدیک شده ایم بعضی افراد محرم را به نذر دادن و خوردن و آشامیدن خلاصه کردند، یا افرادی تا ساعاتی از شب با به راه انداختن دستجات عزاداری  مزاحم مردم می شوند و به دنبال آن نماز خود را قضا می کند و بعد از عزاداری به برادر دینی خود خیانت می کند این گونه عزاداری ها هیچگاه مورد قبول امام حسین نیست ما وقتی می توانیم در این وضعیت بگوییم دنبال رو امام حسین (ع) و ائمه هستیم که کلانتری ها و دادگاه های ما که شلوغ ترین مکان ها هستند خلوت شوند چرا که امروز اگر به زندان ها و دادگاه ها سری بزنیم علت مشکلات مردم فاصله گرفتن از دین و قرآن و دستورات ائمه است.

حضار بعد از بحث و تبادل نظر موارد ذیل را تصویب کردند.

برپایی ایستگاه های صلواتی ممنوع می باشد و ایستگاه های صلواتی تبدیل به ایستگاه های صوتی شود و مدیریت ایستگاه باید از تجمع افراد جدا خودداری کند.

مراسم تعزیه خوانی و شیرخوارگان حسینی امسال برگزار نخواهد شد مراسم عزاداری باید در فضای باز برگزار شود و مدیریت زمان نیز رعایت گردد ( حداکثر 1 ساعت) و پذیرایی به کل ممنوع می باشد.

مراسم عزاداری و حرکت دستجات سینه زنی و زنجیر  زنی در روزهای تاسوعا و عاشورا  در خیابان ها و گلستان شهدا ممنوع می باشد.

هر هئیت به تنهایی عزاداری کند و دعوت از هیات های دیگر و ایجاد تجمع ممنوع می باشد.

حضور ناظر در مراسمات و تهیه گزارش از روند عزاداری و رعایت پروتکل های بهداشتی ( در صورت گزارش مبنی بر رعایت نکردن اصول بهداشتی از طرف کلانتری و دادگاه از ادامه فعالیت هیات جلوگیری خواهد شد)

مراسم عزاداری و روضه خوانی باید در فضای باز با رعایت کلیه پروتکل های بهداشتی انجام شود.

اگر افرادی در مسجد یا حسینیه نمی توانند بر هیات خود مدیریت کنند از برگزاری مراسم عزاداری خودداری نمایند.

سر در منازل، ادارات و خیابان ها و کوچه ها با پارچه یا بنر سیاهپوش شود تا شهر و روستا حال و هوای محرم به خود بگیرد.

حرکت دستجات عزاداری در کوچه و خیابان های شهر مطلقا ممنوع است.

بومی‌های جرقویه ای  در شهر سکونت خود عزاداری کنند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.