اصفهان شرق

پیاده‌سازی «طب ایرانی» در راستای شعار پیشگیری مهم‌تر از درمان است

کدخبر: 201492
1399/05/27 در ساعت 10:45

به گزارش اصفهان شرق؛ زهرا شیخی درخصوص ایجاد کمیته تخصصی طب ایرانی در کمیسیون بهداشت و درمان با بیان اینکه اولویت امروز ما این است که پیشگیری مهم‌تر از درمان است، اظهار داشت: در راستای این اولویت برای رسیدن به ایده‌آلی که در آن پیشگیری رکن اصلی باشد، بهترین راهکار به سرانجام رساندن و پیاده‌سازی رویکردهای طب ایرانی است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در طب ایرانی ۶ اصل ضروری برای فراهم‌سازی سلامت داریم و به دلیل اینکه سلامت جزو پایه‌های اصلی جامعه است، باید اهمیت ویژه‌ای برای ما داشته باشد؛ تا فردی سلامتی نداشته باشد، نمی‌تواند به دنبال آن ارتقای اقتصادی، معیشتی، فرهنگی و اجتماعی ایجاد کند.

وی تصریح کرد: درست است که امروز با مشکلات زیادی به‌ویژه در زمینه اقتصاد و معیشت سروکار داریم اما باید بدانیم که باید ابتدا موجبات سلامت افراد فراهم باشد تا دیگر مسائل دیگر را به دنبال آن ارتقا بخشیم.

شیخی عنوان کرد: یکی از این ۶ اصل ضروری آب و هوای سالم است، امروز می‌بینیم که در بسیاری از مناطق کشور، مشکلات آب و هوایی وجود دارد و در ادامه باعث می‌شود سلامتی تحت تأثیر قرار گیرد و به دنبال آن بیماری‌های مختلف را داریم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی دیگر از این اصول شش‌گانه، ورزش است که اگر مقدمات ورزش صحیح در اجتماع فراهم نشود، بیماری را به دنبال خواهد داشت.

وی بیان داشت: اصل خواب و بیداری از اصول دیگر طب ایرانی است که برای داشتن یک خواب سالم، به عدم استرس و شرایط مناسب در زمان بیداری نیاز داریم که همه این موارد نیاز به آموزش و فرهنگ‌سازی دارد.

شیخی گفت: از دیگر مسائل، اعراض نفسانی است که شامل خشم، غضب، شادی و… می‌شود؛ همچنین یکی دیگر از مهمترین اصول، تغذیه است که بر همه اصول می‌تواند تأثیرگذار باشد و پیشگیرانه عمل کند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به جهت اینکه بتوانیم چنین فرهنگی را در جامعه گسترش دهیم، نیازمند آن هستیم که کمیسیون بهداشت و درمان که داعیه‌دار و مطالبه‌گر سلامت جامعه است، خود بتواند در حوزه علمی ورود کند.

وی عنوان کرد: برای اولین بار کمیته تخصصی طب ایرانی در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تشکیل شد و با توجه به اینکه بنده تخصص این رشته را دارم، به عنوان رئیس کمیته انتخاب شدم.

شیخی تصریح کرد: امید است با برنامه‌ریزی که در این زمینه انجام می‌شود، بتوانیم کاری کنیم تا پیشگیری اولویت بهداشت و درمان کشور باشد زیرا اگر با بحث پیشگیری جلو برویم، بسیاری از مشکلات مانند تحریم‌های دارویی که به دنبال بیماری رخ می‌دهد، حل خواهد شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این فرهنگ‌سازی نیاز به همت همگانی دارد، هموطنان ما مردمی هستند که وقتی این آموزش‌ها را دریافت کنند و موضوعات علمی برای آن‌ها شفاف‌سازی شود، خودشان را مسؤول می‌دانند و اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

انتهای پیام/

فارس