سرویس: غیر تولیدی 13:45 - شنبه 25 مرداد 1399

رئیس قوه قضائیه؛

پیوند امارات و اسرائیل را پیوند مردم امارات نمی دانیم

رئیس قوه قضائیه گفت:پیوند امارات و اسرائیل را پیوند مردم امارات نمی‌دانیم، این پیوند حاکمان بی خبر این کشور است.

به گزارش اصفهان شرق؛ آیت الله سید ابراهیم رئیسی در آئین بزرگداشت روز جهانی حقوق بشر اسلامی و کرامت اسلامی، اظهار کرد: حقوق بشر از نگاه ما مبتنی بر دین و ارزش‌های دینی است و خداوند به تمام انسان‌ها کرامت ذاتی اعطا کرده است و هیچکس حق ضایع کردن حقوق افراد را ندارد.

وی افزود: اعلامیه حقوق بشری که بین کشورهای اسلامی قطعی شد باید ضمانت اجرایی پیدا کند.

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: از جمله ضمانت اجرایی حقوق بشر، تشکیل دادگاه بین‌المللی اسلامی است که ناقضان و ضایع کنندگان حقوق بشر را به محاکمه بکشاند.

آیت الله رئیسی بیان داشت: امروز کسانی که در تروریسم اقتصادی عرصه را بر زندگی بسیاری از مردم دنیا تنگ می‌کنند باید مورد مواخذه قرار گیرند که جز در یک دادگاه بین‌المللی صالح امکان پذیر نیست.

وی یادآور شد: کسی تصور نکند در شرایطی که استکبار جهانی و نظام سلطه با قدرتش بسیاری از کشورها را تحت سلطه قرار داده را نمی‌توان مواخذه کرد. ما توانستیم بر منطقه غرب آسیا مسلط شویم و امروز قدرت و توان نظام اسلامی در منطقه دشمن را عصبی کرده و امروز قدرت آمریکا از همه زمان‌ها ضعیف‌تر است.

رئیس قوه قضائیه یادآور شد: تبعیض نژادی موجود در آمریکا مقابل چشم همه عالم است. تبعیض در ذات نظام آمریکایی و نظام سلطه است، جریان تبعیض و بی عدالتی یک حادثه نیست و سیستمی است و اراده مردم در آمریکا، اروپا و عالم مبارزه با جریان بی عدالتی است تا این جرقه مشتعل شده و این نظام را به زیر بکشد.

وی افزود: یقین داریم پرچم عدالت خواهی و حفظ حقوق انسان جمهوری اسلامی در دنیا جلوه‌های بسیاری خواهد داشت و روز به روز وضعیت برتر و بهتر خواهد شد.

وی ادامه داد: اتفاقی در امارات افتاد و با آدمکش‌ها و کودک کش‌ها رابطه برقرار کردند چهره ارتجاع عرب را روشن کرد. پیوند امارات و اسرائیل را پیوند مردم امارات نمی‌دانیم، این پیوند حاکمان بی خبر این کشور است. با کاری که دولت امارات در یمن کرد چهره آن‌ها روشن شد، اما امروز با این توافق چهره آن‌ها برملاتر شد. نهضت دفاع از حقوق بشر و حقوق انسان با حرکت امارات روز به روز رونق بیشتری خواهد گرفت و نگاه به حقوق انسان و توجه به حقوق بشر روز به روز بیشتر می‌شود.

رئیس قوه قضائیه بیان داشت: کسانی که از حقوق عامه (حق آب، خاک و محیط زیست) دفاع می‌کنند مدافع حقوق انسان هستند. امروز کسانی که از عدالت، حق خواهی، ایمان و آزادی انسان دفاع می‌کنند طرفدار حقوق انسان هستند.

مبارزان علیه صهیونیست‌ها، بزرگترین مدافعان حقوق انسان هستند
وی با بیان اینکه امروز کسانی که از عدالت و حق خواهی و آزادی انسان دفاع می‌کنند، طرفداران حقوق انسان هستند، گفت: افرادی که امروز از خاک و امکاناتشان در برابر ظلم صهیونیست‌ها دفاع می‌کنند، بزرگترین مدافعان حقوق انسان و کسانی که با این افراد برخورد می‌کنند، تروریست واقعی هستند.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: اگرچه امروز رسانه‌ها و امپراطوری رسانه‌ای نمی‌خواهد حق روشن شود و حق را باطل و باطل را حق جلوه می‌دهد، اما در هر حال شعور و وجدان بیدار مردم عالم بین حق و باطل تمیز می‌دهد و وظیفه فعالان حقوق بشر است که در عرصه‌های تبیینی و تنویر افکار عمومی تلاش کرده و ظلمِ ظالمان و حقِ حق داران و ترفندهای دشمن و مظلومیتِ مظلومان را روشن نمایند.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: کسانی که اهل قلم و بیان و جایگاه و تریبون در عالم هستند، در موضوع حقوق بشر وظیفه دارند؛ به ویژه نخبگان سیاسی و اجتماعی و کسانی مثل قضات و حقوقدانان و مسئولان سیاست خارجی و مسئولان حقوق بشر که جایگاه اجتماعی حساس دارند، وظیفه دارند که تنویر افکار عمومی را به عهده داشته باشند و در برابر امپراطوری رسانه‌ای حتماً حرف حق می‌تواند جای خودش را در دل‌ها باز کند و تأثیر خودش را داشته باشد.

وی با درود بر روح شهدای دفاع از حقوق انسان به ویژه سردار شهید قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس، رمضان عبدالله و شهدای حماس و حزب الله و یمن و لبنان و ایران و شهدای دفاع از حریم و حرم، ابراز امیدواری کرد که بتوان در زمینه حقوق بشر گام‌های بلند برداشت.

پیش از سخنان رئیس قوه قضائیه، دکتر علی باقری معاون بین‌الملل قوه قضائیه با اشاره به ناکامی حقوق بشر غربی در حفظ حقوق و کرامت انسانی اظهار داشت: حرف اساسی غربی‌ها این بود که خدا و دین موانع اصلی استیفای حقوق انسان هستند، اما نتیجه عملکرد کسانی که پس از جنگ جهانی دوم با روش‌های غیر دموکراتیک بر امور کشورها تسلط یافتند، جنگ، خونریزی، قتل عام و ناامنی بوده است.

وی با بیان اینکه در طول ۷۵ سال گذشته، جهان و بشر کمتر از یک ماه را بدون جنگ و کشتار گذرانده، اضطراب و دلهره را بزرگ‌ترین هدیه تفکر لیبرالیسم به انسان و نتیجه حذف خدا و دین از صحنه زندگی بشر و حقوق بشر اسلامی را تنها ضامن واقعی حفظ حقوق انسان دانست.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با تأکید بر اینکه در حکومت دینی سیاست‌ها بر مبنای دین و با رویکرد حفظ حقوق انسان قرار دارد، اما حقوق بشر در نگاه غربی‌ها دستاویزی برای رسیدن به مطامع سیاسی و اقتصادی سردمداران نظام سلطه است، خاطر نشان کرد: نزاع آمریکا با ملت ایران بر سر آن است که اجازه ندهند ما از توانمندی خود در عرصه‌های مختلفی، چون هسته‌ای و نظامی بهره ببریم و ملت ما می‌خواهد از حقوق خود صیانت کند.

در این مراسم همچنین فائق زیدان رئیس شورای عالی قضائی عراق، عبدالستار السید وزیر اوقاف سوریه، شیرین مزاری وزیر حقوق بشر پاکستان و آیت الله کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری و استاد حوزه و دانشگاه کشورمان به تبیین حقوق بشر اسلامی و ابعاد و ویژگی‌های آن پرداختند.

آیت الله کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری به تبیین تفاوت‌های ماهوی حقوق بشر اسلامی با حقوق بشر غربی پرداخت و گفت: حقوق بشر اسلامی بر محور توجه به خدا، کرامت انسان، برابری و برادری، رحمت و مودت، جهاد و مقاومت، نفی ستمگری و ستم پذیری برای تضمین حقوق بشر و برقراری صلح و امنیت و اجرای حق و عدالت در راستای ساخت تمدن نوین انسانی بر پایه اسلامی استوار است و حقوق بشر غربی بر پایه الحاد و بی دینی، لیبرالیسم، امپریالیسم و حقوق فاتحان جنگ جهانی دوم شکل گرفته و فرهنگ و تمدنی آن را نمایندگی می‌کند که در آستانه فروپاشی است.

وی در ادامه به تلاش‌های جمهوری اسلامی برای تدوین منشور حقوق بشر اسلامی و برگزاری اجلاسیه رؤسای دستگاه قضائی کشورهای اسلامی اشاره و از کارشکنی‌های عربستان سعودی در شکل‌گیری اتحادیه قوای قضائیه کشوهای اسلامی انتقاد کرد.

این عضو مجلس خبرگان رهبری با توجه به معضلات حقوقی و شرایط پیچیده بین‌المللی و نقض حقوق بشر توسط آمریکا، رژیم صهیونیستی و همپیمانان آن‌ها در منطقه، اجرایی شدن اعلامیه حقوق بشر اسلامی و تصویب الحاقیه‌های آن و راه اندازی دادگاه بین‌المللی حقوق بشر اسلامی برای محاکمه و مجازات ناقضان حقوق بشر و رسیدگی به جنایت نظام سلطه علیه ملت‌های مسلمان و ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان چهره شاخص جبهه مقاومت و دفاع از مستضعفان را خواستار شد.

در بخش دیگری از این مراسم وضعیت حقوق بشر در کشورهای جبهه مقاومت از طریق ارتباط تصویری با وزیر خارجه ونزوئلا و روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشری در منطقه غرب آسیا و کشورهای حوزه آمریکای لاتین مورد بررسی قرار گرفت.

اهدای جایزه ویژه شهید سلیمانی به ۳ تن از رهبران مقاومت

همچنین در این مراسم اسامی برگزیدگان ششمین دوره جایزه حقوق بشر اسلامی اعلام شد و نشان ویژه مقاومت (یادمان سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی) نیز به سید عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله یمن، شهید ابومهدی المهندس از فرماندهان ارشد بسیج مردمی عراق (حشدالشعبی) و مرحوم دکتر رمضان عبدالله دبیرکل فقید جنبش جهاد اسلامی فلسطین تعلق گرفت.

خانواده شهید دکتر طهماسبی رئیس بیمارستان امام خمینی آمل مفتخر به دریافت جایزه مدافعان سلامت شد و از دکتر احمد المنظری مدیر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی نیز تقدیر به عمل آمد؛ جایزه ویژه حافظان حقوق عامه نیز به آقای محمدجواد حشمتی رئیس کل دادگستری استان تهران تعلق گرفت و آقای فرزاد بهشتی جانشین معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادسرای عمومی و انقلاب مشهد و خانم خدیجه صدیقی نیز برای اقدامات جهادی خود مورد تقدیر قرار گرفتند.

همسران آقایان حمیدرضا یحیی زاده، علیرضا رهنورد، رضا وزیری، علی دانایی و محسن گوهری، ناخداهای نفتکشی که با وجود تحریم‌های آمریکا عازم ونزوئلا شدند و رشوه ۱۲۵ میلیون دلاری آمریکایی‌ها برای امتناع از این مأموریت را رد کردند، مفتخر به دریافت جایزه ویژه جهادگران مبارزه با تروریسم اقتصادی شدند و از ادریس الجزایری گزارشگر فقید حقوق بشر نیز به پاس افشاگری‌هایش درباره اقدامات قهری یکجانبه آمریکا علیه حقوق ملت‌ها تقدیر شد.

امت اسلامی در همه جای دنیا باید علیه سرکوب حقوق مسلمانان صدای خود را بلند کنند

«شیرین مزاری» وزیر حقوق بشر پاکستان نیز در این آئین گفت: در اسلام یک روز خاص نیست که حقوق بشر مورد تکریم قرار می‌گیرد، بلکه اسلام، حقوق بشر را به عنوان یک باور و مذهب در بر داشته و تمامی جوانب حیات بشر را پوشش می‌دهد.

وی افزود: بر اساس اسلام، حمایت از حقوق زنان، حقوق مستضعفان و حتی حقوق کودکان رعایت شده و در کتاب مقدس ما تشریح شده‌اند و البته ناظران حقوق بشر از جمله پیامبر و اهل بیت ایشان نیز وجود دارند که بهترین مثال آن، فداکاری امام حسین (ع) در کربلا بود. بنابراین وقتی از روز حقوق بشر اسلامی صحبت می‌کنیم، این امر یک مفهوم غربی است چراکه در زندگی یک فرد مسلمان، هر روز باید در بر گیرنده حقوق بشر اسلامی باشد که بخشی از روح و ذات اسلام است.

وزیر حقوق بشر پاکستان ادامه داد: متأسفانه مسلمانان، روح اسلام و بنابراین این جنبه اسلام که حقوق بشر جز جدانشدنی از آن است را از یاد برده‌اند و در نتیجه ما در سراسر جهان شاهد رنج مسلمانان هستیم، از جمله شرایط بحرانیِ یمن که در آن شهروندان بیگناه در منازعاتی که ایالات و گروه‌های اسلامی مختلف را درگیر کرده است، در حال کشته شدن هستند، همچنین شرایط غیر انسانی اشغال غیر قانونی فلسطین توسط اسرائیلی‌ها، جایی که اسرائیلی‌ها در آن مرتکب جرایم جنگی می‌شوند و نیز در همسایگی خودِ پاکستان ما شاهد اشغال غیرقانونی جامو و کشمیر توسط هندی‌ها هستیم، این موضوع بروز مجدد فاشیسم نازیها است.

وی بیان داشت: بنابراین، تا زمانی که امت اسلامی و دولت‌های متأثر در جهان اسلامی گردهم نیایند، و تصمیم نگیرند که باید به روح اسلام و حقوق بشرِ نهفته در آن بازگردند، مسلمانان همچنان در رنج و سختی خواهند ماند.

مزاری یادآور شد: امت اسلامی بویژه مردم مسلمان باید علیه سرکوب و نادیده گرفته شدن حقوق بشر مسلمانان در هر جای دنیا صدای خود را بلند کنند؛ چه در یمن، چه فلسطین، چه کشمیر و چه در روهینگیا. همچنین نباید نادیده گرفت که مسلمانان در کشورهای غربی نیز حقوقشان نادیده گرفته می‌شود؛ در کشوری مانند اتریش مساجد را می‌بندند در کشوری دیگر مسلمان نمی‌توانند پوشش مورد نظر خود را بپوشند، اما چرا مسلمانان با این اتفاقات (نادیده گرفته شدن حقوق بشر آنها) رو به رو می‌شوند؟ مسلمانان و کشورهای متأثر و قانونگذاران اسلامی در برابر ستمی که به امت اسلامی در سراسر جهان می‌شود مسئول هستند. بنابراین من بار دیگر شدیداً از امت اسلامی و رهبران اسلامی می‌خواهم تا به روح اسلام که پوششی است که حقوق بشر را در خود دارد، فکر کنند تا اینکه این حقوق را اجرایی نمائیم.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.