سرویس: غیر تولیدی 16:56 - شنبه 25 مرداد 1399

امام جمعه اصفهان:

برای برگزاری عزاداری ماه محرم احساسی عمل نکنیم/ اگر جان انسانی را به خطر بیندازیم ‌عزاداری جایز نیست

امام جمعه اصفهان گفت: حرف‌هایی که درباره لزوم عزاداری در هر شرایطی گفته می‌شود بسیار بیهوده بوده و نباید جان هیچ انسانی به خطر بیفتد.

به گزارش اصفهان شرق؛ آیت‌الله سید یوسف طباطبائی‌نژاد درباره عزاداری در ایام شیوع کرونا اظهار داشت: جهاد فریضه‌ای واجب است که بارها در قرآن لزوم انجام آن ذکر شده است. در این بین اما طبیعی است که با کشتار هم مواجه شویم. اما جای بسی تعجب است که فوت بر اثر کرونا در مراسم‌های عزاداری محرم با شهادت مدافعان حرم مقایسه شویم و متاسفانه این سخن از زبان یک روحانی نقل شده است.

وی ادامه داد: اینکه بگوییم هرکس که در حرم امام حسین(ع) بر اثر کرونا فوت کند چون در حرم بوده پس مقامش برابر با مقام و منزلت یک شهید مدافع حرم است، سخنی بیهوده و اشتباه است. مدافعان حرم، مدافعان گنبد نبودند که از آن در برابر ریزش و تخریب محافظت کنند بلکه دشمن کافر مشغول به زورگویی و ستمکاری به برخی از مسلمانان عراقی و سوری بود؛ ضمن آنکه قرار بود پس از شکست نیروهای مسلمان آن مناطق، به سراغ خود ما بیایند.

امام جمعه اصفهان با بیان اینکه برخی افراد معتقدند دشمن هنوز به سراغ ما نیامده بود و فرستادن نیرو به مناطق تحت سلطه دشمن کاری اشتباه بود گفت: امیرالمومنین(ع) در خطبه جهادیه خود می‌فرمایند که هیچ‌کس با  دشمن دم در خانه خود نجنگید مگر آنکه ذلیل شد. اگر فهمیدید که دشمن در حال حرکت به سمت شماست، باید جلوتر از آن‌ها حرکت کنید و مانع از نفوذ آن‌ها به حریم خود شوید. همچنین کمک به مظلوم و برادران مسلمان و مومن‌مان در مقابل زورگویی‌های ستمکار از فرائض دینی ماست

وی افزود: در عزاداری‌ها کسی با ما سر جنگ ندارد و ظالم و مظلومی نداریم. همچنین این روحانی که چنین سخن گزافه‌ای گفته بود در بخشی دیگر از سخن خود عزاداری امام حسین(ع) را واجب خواند و با استناد به یک روایت تاریخی می‌گوید حتی اگر یک دست و یک پایمان هم قطع شود باید عزای حضرت ادامه یابد. این سخنان زمانی برایمان بی‌ارزش می‌شود که می‌بینیم ائمه ما هیچ‌کدام به خاطر وجود دشمن و احتمال لطمه به خود و یاران خود عزاداری نمی‌کردند. دستورات ما دستورات الهی است؛ اگر از سوی خداوند به ما می‌رسید که در عزای امامان اگر کشته شوید اجر و پاداش به عزادار می‌رسید آنگاه می‌توانستیم در این شرایط کرونایی همان عزاداری سابق را برگزار کنیم، اما اگر از روی احساس و عقل شخصی خود دستور صادر کنیم و عزاداری را واجب بدانیم، تنها بر سر مردم کلاه می‌گذاریم و آن‌ها را فریب می‌دهیم.

آیت‌الله طباطبائی‌نژاد اضافه کرد: اگر کسی بدون توجه به آیات و روایات بخواهد دستور صادر کند، بداند که راه اشتباهی پیش رفته است و افراد را به ظلالت و گمراهی می‌کشاند. عزاداری امام حسین(ع) یکی از شعائر اسلامی است؛ اگر جان انسانی را به خطر بیندازیم آن عزاداری جایز نیست. حال اگر کسی بخواهد بدون توجه به وضعیت جسمانی خود به عزاداری برود مشکلی نیست؛ اما باید بداند حضور او، جان افراد بسیاری را به خطر می‌اندازد. ممکن است کسی که به عزاداری برود ناقل ویروس باشد و افراد بسیاری به واسطه حضور او این بیماری را بگیرند و چه بسا افرادی هم کشته شوند.

وی با تاکید بر اینکه عزاداری در چنین شرایط سختی به هیچ عنوان از دستورات اسلام نیست، گفت: بر چه اساسی به مردم می‌گوییم که به هر نحوی در عزاداری امام حسین(ع) حضور یابند و اگر کشته شوند شهید محسوب می‌شوند؟ جای بسی تعجب است که برخی افراد به اصطلاح دینی چنین حرف‌هایی را بزنند و مردم را به اشتباه بکشانند. رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید در سراسر زندگیشان، مطالعه قرآن و روایات را سرلوحه کار خود قرار دادند و نظر آن‌ها حکم فتوا را دارد. این افراد معتقدند که اگر ستاد ملی مبارزه با کرونا دستور عدم برگزاری تجمعات حتی در روزهای محرم را بدهند، این دستور باید اجرا شود.

امام جمعه اصفهان افزود: کرونا دشمن ما نیست و جنگی با ما ندارد بلکه یک بلای الهی است و ما نباید خودمان را در دل این بلا قرار دهیم. در عزاداری امام حسین(ع) امسال باید طبق دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا عمل کنیم و همانطور که در حوزه‌های مذهبی و دینی به فقیهان و مراجع تقلید مراجعه می‌کنیم، در مسائل بهداشتی نیز باید نظر افراد متخصص را در اولویت قرار دهیم. حتی عالمان و فقیهان دینی هم باید در مسائلی که تخصصی ندارند به نظرات متخصصان توجه کنند و سر خود عمل نکنند.

وی ادامه داد: بنده با عزاداری امام حسین(ع) مخالف نیستم؛ حتی پیش از تولد این افرادی که امروز حرف‌های بیهوده و پوچ می‌زنند من روضه‌خوان امام حسین(ع) بودم و این افتخار من است؛ اما ما تابع دین و بنده خدا هستیم و در هر شرایطی باید مطابق با دستورات الهی عمل کنیم.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.