سرویس: غیر تولیدی 13:36 - شنبه 25 مرداد 1399

ماده اولیه واکسن کرونای ایرانی تولید شد/ بخش عمده واکسن‌‌های آنفلوآنزای امسال وارداتی است

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان این‌‌که بخش عمده واکسن‌‌های آنفلوآنزای امسال وارداتی است، از تولید ماده اولیه واکسن کرونا ی ایرانی خبر داد.

به گزارش اصفهان شرق؛ دکتر محمدرضا شانه‌ساز در جمع خبرنگاران درباره نحوه توزیع واکسن آنفلوآنزا گفت: اولین بخش این واکسن در شهریورماه در اختیار معاونت بهداشتی وزارت بهداشت قرار می‌‌گیرد تا برای گروه‌‌های در معرض خطر مورد استفاده قرار بگیرد. امیدواریم امسال تولید داخلی این واکسن بخشی از نیاز کشور را تأمین کند و در سال‌‌های بعد بخش اعظم یا تمام نیاز کشور توسط تولید داخل تأمین خواهد شد و نگرانی ما از بابت این‌‌که طرف‌‌های خارجی به‌دلیل تحریم این دارو را به ما ندهند رفع می‌‌شود.

پیش‌‌بینی تأمین 5 تا 6 برابری واکسن آنفلوآنزا

وی با بیان این‌‌که “ما امسال 5 تا 6 برابر سال گذشته پیش‌‌بینی تأمین و واردات واکسن آنفلوآنزا را کرده‌‌ایم” خاطرنشان کرد: بیش از دو میلیون واکسن تولید داخل نیز امسال وارد بازار می‌‌شود. اگر استفاده بیشتر از ماسک و ضدعفونی‌‌کننده‌‌ها صورت بگیرد خطر آلودگی با آنفلوآنزا کاهش می‌‌یابد و نیاز به واکسن آنفلوآنزا کاهش خواهد یافت.

شانه‌ساز با اعلام این‌‌که واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌‌های خاص و هدف رایگان است، تصریح کرد: برای اینکه قیمت واکسن آنفلوآنزا افزایش نیابد آن را با ارز دولتی تأمین خواهیم کرد و بخش عمده این واکسن‌‌ها وارداتی خواهد بود.

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سؤالی مبنی بر تبلیغات پیش‌‌فروش دارو و واکسن کرونا تشریح کرد: مردم به این تبلیغات به هیچ وجه توجه نکنند و الآن در دنیا توسط مراجع رسمی سؤالات بسیار زیاد و بدون جوابی درباره واکسن کرونا مطرح است و اگر کسی ادعای پیش‌فروش واکسن در کشور داشته باشد مورد تأیید مراجع ذی‌صلاح نیست؛ پیش‌‌خرید واکسن کرونا از برخی شرکت‌‌های تولید واکسن در جهان توسط برخی کشورها صورت گرفته است که این کشورها پول مازاد دارند و تنها دو کشور پیش‌‌خرید واکسن کرونا را انجام داده‌‌اند و منابع بادآورده‌‌ای دارند و هیچ عقل سلیمی این‌همه پول را در بخش غیرمطمئن این‌‌گونه سرمایه‌‌گذاری نمی‌‌کند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر نحوه تعامل ایران با روسیه برای تأمین واکسن کرونا گفت: قطعاً اگر واکسن کرونا در هر کشوری ساخته شود ابتدا برای مردم خود آن کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت. البته ما در صدد گرفتن دانش فنی و جدید علمی از روسیه هستیم و اگر میزان تولیدات واکسن کرونای روسی بالا برود و تا آن زمان واکسن تولید داخل خودمان به نتیجه نرسیده باشد، برای واردات آن اقدام می‌‌کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان این‌‌که واکسن کرونای ایرانی فاز حیوانی را با موفقیت پشت‌سر گذاشته است، گفت: ماده اولیه این واکسن توسط چند شرکت تولید شده است.

هیچ‌کس مستندات کافی برای اثربخشی داروهای طب سنتی در درمان کرونا ارائه نکرده است

وی ادامه داد: در زمینه طب سنتی نیز هنوز هیچ‌کس نتوانسته مستندات کافی را برای اثربخشی داروهای طب سنتی برای درمان کرونا ارائه کند. موارد زیادی مطرح شده که همگی در حال بررسی است اما هنوز هیچ‌کدام تأیید نشده است.

وی با ابراز این‌‌که تولید داخلی داروی فاویپیراویر در کشور شروع شده است، تصریح کرد: این دارو به‌میزان مورد نیاز در بیمارستان‌‌ها توزیع شده است و این دارو تحت عنوان دارویی برای درمان آنفلوآنزا وارد فهرست دارویی کشور شد و هیچ مرجعی در جهان نیز این دارو را برای درمان کرونا به تأیید نرسانده است.

رمدسیویر بیش از حد برای بیماران کرونا تجویز می‌‌شود

وی با بیان این‌‌که داروها به‌دلیل مصرف گسترده‌‌ای که دارند، عوارض جانبی آن‌‌ها نیز ظاهر می‌‌شود، گفت: زمانی می‌‌گفتند هیدروکسی کلروکین مؤثر است اما بعداً تأیید نشد و وقتی دارو همراه با کَلِترا مصرف می‌‌شد فرد دچار آریتمی می‌‌شد؛ برآورد ما این است که داروی رمدسیویر نیز بیش از حد مورد نیاز برای بیماران تجویز می‌‌شود.

شانه‌ساز با هشدار نسبت به این‌‌که مردم نباید از بازار سیاه دارو تهیه کنند، گفت: بر اساس آزمایشاتی که ما انجام دادیم حتی یک ویال از داروهایی که در بازار سیاه تحت عنوان رمدسیویر به فروش می‌‌رسد، واقعاً رمدسیویر نبوده است؛ باید توجه داشت که بیماری کرونا در بسیاری از موارد خود به خود روند بهبودی را طی می‌‌کند و در صورت درمان‌‌های حمایتی مانند اکسیژن، بیمار به‌زودی بهبود می‌‌یابد.

وی با تذکر این‌‌که رمدسیویر هنوز به‌عنوان درمان قطعی برای کرونا تأیید نشده است گفت: این دارو را چهار شرکت داروسازی کشور درخواست تولیدش را داده‌‌اند و با دو شرکت توافق‌‌های لازم صورت گرفته است؛ این دارو از این هفته وارد بازار می‌‌شود و بعد از تأمین نیاز داخلی آمادگی صادرات آن را نیز داریم؛ دو شرکت دانش‌‌بنیان نیز گفته‌‌اند که می‌‌توانند ماده اولیه این دارو را تولید کنند.

شانه‌ساز درباره تأمین داروهای بیماران خاص گفت: تحریم‌‌ها مشکلاتی برای تهیه داروها ایجاد کرده است و از مجامع بین‌‌المللی گلایه کرده‌‌ایم که تحریم‌‌ها داروهای بیماران خاص را تحت تأثیر قرار می‌‌دهد؛ یکی از اولویت تأمین داروها برای ما تأمین داروی بیماران خاص است. سال‌‌هاست برخی داروها تولید داخل دارند و عوارض خاصی از آن‌‌ها گزارش نشده است اما می‌‌بینیم که گاهی برخی از پزشکان ما اصرار دارند برند خارجی داروها را تجویز کنند. ما الآن با مشکلات ارزی مواجهه داریم و حتی اگر مشکلات ارزی هم نداشتیم دلیل ندارد که دارویی که تولید داخلی دارد تجویز نشود و پزشکان برای تأمین و تجویز داروی خارجی اصرار بورزند و دلیل این تجویز را کمبود دارو بنامند.

مردم از دستفروش‌‌ها ماسک نخرند

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم درباره نحوه نظارت بر کیفیت ماسک‌‌های موجود در بازار گفت: پروسه تولید ماسک خیلی پیچیده نیست که بتواند کیفیت را تحت تأثیر قرار دهد، همان‌طور که در فضای مجازی نیز آموزش داده شده است ماسک خانگی می‌‌تواند با چند لایه و اتو کردن در خانه کیفیت مناسب داشته باشد؛ اداره‌کل سازمان غذا و دارو نظارت خود را بر کیفیت ماسک‌‌های عرضه‌شده انجام می‌‌دهد و تأکید ما این است که مردم ماسک را از دستفروش‌‌ها تهیه نکنند و از اواخر این هفته عرضه ماسک به‌صورت اصلی و رسمی در داروخانه‌‌ها شروع خواهد شد.

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار تسنیم مبنی بر اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک گفت: نسخه‌پیچی الکترونیک باید از پزشک شروع شود، سازمان غذا و دارو بارها اعلام کرده است که اگر می‌‌خواهیم فرآیند نسخه‌نویسی الکترونیک انجام شود باید پزشکان حتماً به این امر ورود کنند تا ما به اهداف بلندمان برای اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک برسیم.

شانه‌ساز خاطرنشان کرد: از لحاظ داروسازی به نقطه‌‌ای در جهان رسید‌‌ه‌ایم که نیودراگ‌‌ها را تولید کردیم، یعنی داروسازی ما آن‌‌قدر پیشرفت کرده است که شرکت‌‌های داروسازی ما داروهایی را تولید می‌‌کنند که سابقه تولید در جهان را ندارد و برای اولین بار در دنیا تولید می‌‌شود. از یکی دو سال آینده داروهای جدید (نیودراگ) را عرضه خواهیم کرد.

وی با اعلام این‌‌که داروی انسولین در کشور کمبود ندارد، گفت: مشکل در تأمین «پن» انسولین است و پن انسولین با سهمیه‌بندی توزیع می‌‌شود؛ اگر در تأمین پن نیز مشکلی وجود داشته باشد ویال انسولین قابل توزیع است. بالاترین میزان ارزبری را انسولین‌‌های قلمی وارداتی دارند؛ البته نوع «گلارژین» آن در کشور تولید می‌‌شود.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.