سرویس: غیر تولیدی 10:47 - شنبه 25 مرداد 1399

روحانی:

کنکور برگزار می‌شود/ واکنش به توافق سازش امارات و اسرائیل

رئیس‌جمهور گفت: امارات خطایی بسیار بزرگ را مرتکب شده است و امیدواریم از این مسیر برگردند و بدانند این مسیر غلط است و به اینها هشدار می‌دهیم که مبادا پای اسراییل را در این منطقه باز کنند.

به گزارش اصفهان شرق؛ حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: کرونا در بسیاری از استان‌ها روند نزولی پیدا کرده است و امیدوارم سایر استان‌ها هم همین روند و سیر را داشته باشند.

رئیس‌جمهور درباره وضعیت برگزاری کنکور سراسری گفت: نمی‌توانیم سرنوشت میلیون‌ها نفر چه دانش‌آموز و چه خانواده‌هایشان را در ابهام قرار دهیم، امروز بگویند کنکور است و فردا بگویند نیست؛ تصمیم این است که کنکور اجرا و پیاده شود و این را وزارت علوم ما اعلام کرده است و در ستاد ملی هم بحث شده بود که کنکور با رعایت همه موارد بهداشتی اجرا شود. همه مردم در خیابان راه می‌روند، خانه اقوام می‌روند، سوار اتوبوس می‌شوند، اینها را نمی‌گوییم تعطیل کنیم بعد بحث می‌کنیم کنکور باشد یا نباشد، چطور مغازه و پاساژ باز است؟

وی در ادامه درخصوص اقدام اخیر امارت متحده عربی برای عادی‌سازی روابط خود با رژیم صهیونیسستی بیان کرد: این روزها مواجه شدیم با کشور همسایه که متأسفانه خودش را به دشمن دنیای اسلام، دشمن منطقه و قاتل ملت فلسطین نزدیک کرد. این کشور  تصمیم گرفت که با رژیم صهیونیستی رابطه برقرار کند، کشوری که مسلمان است و مردم متدین و خوبی دارد ولی حاکمان آن دچار مسیر اشتباه و غلطی شدند و فکر می‌کنند باید خودشان را به آمریکا یا رژیم صهیونستی بچسبانند تا امنیتشان تأمین شود و اقتصادش رشد کند، این اشتباه است و این اقدام از نظر ما اقدامی نادرست، غلط و صددرصد محکوم و خیانتی به آرمان ملت فلسطین، آرمان مسلمانان و آرمان قدس است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: این اقدام اشتباه در شرایطی است که آمریکا و رژیم صهیونیستی نسبت به قدس آن تصمیم را گرفتند و برخی کشورها مانند آمریکا به‌خلاف مقررات بین‌المللی سفارت خود را به قدس منتقل کردند و اسراییلی‌ها می‌خواهند بخش دیگری از سرزمین فلسطین را غصب کنند و جنایات خود را علیه ملت فلسطین ادامه می‌دهند. اقدام یک کشوری در این شرایط برای خوشامد به حاکمی که در کشوری غربی می‌خواهد در انتخابات شرکت کند، رخ می‌دهد؛ چرا در این ایام و این مقطع و چرا کشور ثالث اعلام می‌کند؟ برای اینکه یک آقایی در آمریکا رأی بیاورد. چرا با این اقدام به مسلمانان و دنیای عرب خیانت می‌کنند؟ این حاکمان فکر می‌کنند اگر به دشمنان اسلام و دشمنان ایران نزدیک شوند، برای خود امنیت آورده‌اند؟

روحانی خطاب به سران این کشور اظهار داشت: ما حامی شما بوده‌ایم و قبلاً هم گفته‌ام که صدام از ما خواهش و التماس کرد که ما چیزی نگوییم تا بتواند کل کویت، عربستان، بحرین، قطر و امارات را اشغال کند ولی ما ایستادیم و نگذاشتیم و اگر می‌گفتیم مانعی نیست، چه رخ می‌داد؟ ما اولین کشوری بودیم که تجاوز صدام به کویت را قبل از اینکه شورای همکاری خلیج فارس از خواب بیدار شود و یا از ترس به در آید، محکوم کردیم؛ همان روز که روز عاشورا بود این اقدام را محکوم و به مردم آواره کویت رسیدگی کردیم و بعداً و در سال بعد از آن به مردم آواره عراق کمک کردیم.

وی تصریح کرد: ایران همواره حامی مسلمانان، همسایگان و امنیت‌ساز منطقه خلیج فارس در طول قرن‌ها و هزاران سال است. امارات خطایی بسیار بزرگ را مرتکب شده است و امیدواریم از این مسیر برگردند و بدانند این مسیر غلط است و به اینها هشدار می‌دهیم که مبادا پای اسراییل را در این منطقه باز کنند و آن‌وقت برخورد دیگری با آنان خواهد شد. تا اینجا خطای بزرگ و عمل خائنانه انجام دادند و امیدواریم متنبه شوند و این مسیر نادرست را ادامه ندهند.

رئیس‌جمهور در این جلسه اظهار داشت: خوشحالیم که در این جلسه با گزارشاتی که داده شد، روشن شد که روند بیماری‌های مربوط به ویروس کرونا در بسیاری از استان‌ها روند نزولی را آغاز کرده است. برخی استان‌ها از جمله خوزستان، کردستان و آذربایجان غربی عملکرد خوبی داشتند و از سیر صعود متوقف شده و به روند نزولی آمده و خوشحال‌کننده است، امیدواریم بقیه استان‌ها نیز همین روند را داشته باشند.

وی افزود: در موج اول بیماری که بیشتر در ماه اسفند سال گذشته و فروردین امسال بود، برای مردم عزیز ما روشن شد که این بیماری جدی است. روزهای اولیه که این بیماری مطرح شد برخی آن را جدی نمی‌گرفتند و می‌گفتند مانند همه بیماری‌هاست و می‌رود و مسئله‌ای نیست ولی مردم ما در موج اول ما احساس کردند که این بیماری جدی است. برخی فکر کردند این بیماری جدی است ولی زمان آن کوتاه است و طی دو سه هفته پایان می‌پذیرد. برخی می‌پنداشتند اگر دو هفته سفر نرویم، مدارس بسته باشد و و مغازه‌ها تعطیل شود بیماری تمام می‌شود.

رئیس‌جمهور بیان کرد: مردم ما در موج دوم این بیماری متوجه شدند که این بیماری زمان کوتاه چند هفته‌ای و یا چند ماه نیست و باید آن را بلندمدت‌تر ببینیم. باید سبک زندگی خود را مطابق این شرایط برنامه‌ریزی کرده و پروتکل‌های مراسم را برای ماه‌ها تغییر دهیم. حتی احتمال دارد این بیماری برای سال‌ها باشد و ممکن است واکسن آن نیز به دست بیاید و استفاده شود ولی سال بعد به‌گونه دیگری ظهور و بروز یابد. ما نمی‌دانیم که این بیماری چه زمانی ریشه‌کن خواهد شد و به این علت که روشن نیست باید برنامه‌های خود را بلندمدت در نظر بگیریم.

روحانی اظهار داشت: باید برای کسب و کار فکر کنیم، وقتی فکر می‌کردیم این بیماری یک ماه است، می‌شود کسب و کارها را تعطیل کرد ولی وقتی برنامه ریزی کنیم که این بیماری شش ماه و یا یکسال است، باید برای سبک زندگی خود جدیدی برای آن داشته باشیم و پروتکل‌ها را با دقت رعایت کنیم. الان درباره این بیماری بحث یک یا دو هفته نیست و باید سیستم آموزشی، کسب و کار، مراودات خانوادگی، مراسمات، آیین‌های ماه رمضان و محرم را با چارچوب برنامه‌ریزی کنیم.

وی ادامه داد: مردم باید برای این‌کار به صحنه بیایند و به وزارت بهداشت، مختصصین و دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا اعتماد کند و بین مسئولان و کسانی که نخبه هستند و نفوذ کلام دارند باید نوعی وحدت به وجود بیاید. اگر بنا باشد ستاد ملی کرونا که مرجع اصلی است، پروتکلی را اعلام کند و فردی که جایگاه و یا تریبونی دارد به‌گونه‌ای دیگر توضیح دهد، مردم مضطرب می‌شوند. همه باید متحدانه و همدلانه حرکت کنیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت در این شرایط وظایف سنگین و سختی را بر عهده دارد و برنامه‌های خود را طبق این شرایط طراحی کرده است، تصریح کرد: اولین وظیفه دولت تقویت زیرساخت‌های بخش درمان است که افزایش می‌یابد. تا پایان سال 1000 تخت، 2000 تخت ویژه آماده و تکمیل می‌شود، ما در هیچ سالی در این زمینه اینقدر سرمایه‌گذاری نکرده بودیم. باید با همه امکانات به بخش درمان توجه کنیم.

روحانی افزود: باید زیرساخت‌های دیجیتال را در کشور توسعه دهیم و دولت، اقتصاد، آموزش و زندگی مردم در بخش‌های امکان‌پذیر باید دیجیتال و الکترونیک باشد که قدم‌های بلندی در این زمینه باید برداشته شود. ما باید فعالیت‌ها را با زیرساخت دیجیتال توسعه دهیم و امسال هم سرمایه‌گذاری ویژه‌ای برای مسئله دولت الکترونیک و ارتباطات جامعه در چارچوب دیجیتال مهیا کرده‌ایم و که این دومین وظیفه ماست.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه سومین وظیفه ما تقویت شرکت‌های دانش بنیان است، عنوان کرد: این شرکت‌ها باید دارو، امکانات و تجهیزات لازم را برای ما بسازند و کیت‌های لازم را مهیا کرده و دنبال واکسن بروند.

روحانی هم‌چنین با تأکید بر اینکه همان‌طوری که ما دنبال دارو و واکسن بیماری کرونا هستیم، باید با سایر کشورها نیز رابطه داشته باشیم و در تحقیقات و فعالیت‌ها کارهای مشترک انجام دهیم، خاطر نشان کرد: ضمن تقویت برای ساخت واکسن در داخل، اگر مطمون شدیم کشوری و یا موسسه‌ای به مرز تولید واکسن رسیده، باید برای خرید آن اقدام کنیم. ممکن است واکسن ما مثلا سه ماه از دیگران عقب باشد و باید از سایر کشورها خریداری کنیم و دولت و وزارت بهداشت خود را برای این‌کار آماده می‌کند.

وی تصریح کرد: امنیت غذایی بیش از سال‌های گذشته بر دوش ماست و هم‌چنین تولید و تأمین امکانات بهداشتی بر عهده ماست و تولیدی که نیازمندی‌های امروز ما را رفع می‌کند باید تقویت شود که دولت این‌کار را انجام می‌دهد.

رئیس‌جمهور گفت: باید ابتکارات جدید در بخش اقتصاد از اقشار آسیب‌پذیر حمایت کرده و باید خودمان را در زمینه آموزش فرزندان‌مان نیز آماده کنیم.

روحانی با بیان اینکه تعطیل کردن هنر بزرگی نمی‌خواهد، تصریح کرد: اینکه بتوانیم امکاناتی که مورد نیاز مردم است را تأمین کنیم و نشاط و روحیه مردم حفظ شود و در عین حال هم با این بیماری مبارزه کنیم، مهم است و جمع این دو مشکل است. وقتی تعطیل کنیم بیماری کم می‌شود ولی مشکلات دیگری ایحاد خواهد شد؛ می‌توان مدارس و دانشگاه‌ها را چند سال تعطیل کرد؟ این هنر نیست بلکه هنر این است که همه فعالیت‌ها در چارچوبی وزارت بهداشت تعیین می‌کند، انجام بگیرد.

وی با اشاره به مباحث مطروحه در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: امروز بحث ما این بود اگر کسی تخلف کرد چگونه با او برخورد کنیم؛ باید با فردی که در سیستم اداری، یا اصناف و یا در جامعه مرتکب تخلف می‌شود، برخورد شود. برخی مجازات تصویب شد و از امروز نیز ابلاغ می‌شود و اینت مجازات درباره در بخش‌های ادارات، اصناف و جامعه است؛ این مجازات هم‌چنین برای اماکن سربسته در جامعه است و تجمعات دینی هم خواهد بود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه پروتکل‌ها باید برای محرم و کنکور دقیقا اجرا شود، خاطر نشان کرد: با احتساب دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان، نمی‌توانیم میلیون‌ها را در شرایطی قرار دهیم که ابهام وجود داشته باشد و شرایطی باشد که امروز گفته شود کنکور هست و فردا بگویند نیست. تصمیم این است کنکور اجرا شود و در ستاد ملی نیز از قبل درباره آن بحث شده بود که کنکور باید با لحاظ پروتکل‌های بهداشتی اجرا شود.

روحانی گفت: مردم در خیابان‌ها، اتوبوس و بعضا به خانه اقوام‌شان می‌روند و ما که نمی‌گوییم همه این‌ها باید تعطیل شود، ولی چطور برخی می‌گویند کنکور باید تعطیل شود؟ کنکور برگزار می‌شود ولی باید پروتکل‌ها را مراعات کنیم. ما درباره کنکور در تجربه داریم و می‌توانیم از آن استفاده کنیم که در کنکور کارشناسی دقیق‌تر عمل شود. در محیطی که امتحان داده می‌شود، پروتکل‌ها توسط برگزارکنندگان و داوطلبان رعایت می‌شود و گاهی قبل و بعد از امتحان مشکلاتی ایجاد می‌شود. مثلا درباره جمعیتی از خانواده‌ها که در جوار محل امتحان جمع می‌شوند، نباید بگذاریم این تجمعات صورت بگیرد و برنامه فقط برای محیط کنکور نیست و برای محیط بیرونی هم هست.

وی بیان کرد: همه امکانات باید تجهیز شود و باید مراقبت کنیم که کنکور به بهترین شکل انجام بگیرد و جان عزیزی در خطر قرار نگیرد و پروتکل‌ها مراعات شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه باید برای ماه محرم نیز پروتکل‌ها همین‌طور مراعات شود، اظهار داشت: کم‌کم وارد محرم می‌شویم و جمعه این هفته روز اول محرم است و این فضا هم برای ما مهم است و مردم ما عشق به امام حسین(ع) دارند و عزاداری برای مردم ما مهم است. عاشورا باید زنده باشد و مراسم عزاداری هم باید زنده بماند ولی دستورالعمل‌ها هم باید رعایت شود. همه دستورالعمل‌ها که با همکاری وزارت بهداشت، مسئولین، علما، سازمان‌های تبلیغی و همه کسانی که در محرم مسئولیت فرهنگی را بر عهده دارند، تدوین شده است.

روحانی با بیان اینکه صدا و سیما و فضای مجازی باید در محرم امسال کمک کنند، تصریح کرد: همان‌طور در ماه رمضان کمک کردند و بسیاری از مراسمات که امکان نبود به شکل قبلی پر ازدحام برگزار شود، با فاصله و رعایت پروتکل‌ها برگزار و پخش زنده هم انجام می‌شد و مردم نیز استفاده می‌کردند و معنویت حاکم بود. ان ‌شالله امسال نیز با همان دقت با همکاری با یکدیگر هم می‌توانیم کنکور خوبی و بدون مشکل اجرا کنیم و هم می‌توانیم محرمی خوب و بدون مشکلی داشته باشیم، به شرطی که پروتکل‌ها را رعایت کنیم.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.