سرویس: غیر تولیدی 15:15 - چهارشنبه 22 مرداد 1399

واکنش پزشکان به ادعای درمان کرونا با نیش زنبور و گلاب

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: هر چیزی که ادعا می‌‌شود ممکن است بر درمان و یا پیشگیری از بیماری‌ها تأثیر داشته باشد، حتماً باید تحت آزمایشات بالینی و تحقیقات گسترده قرار بگیرد.

به گزارش اصفهان شرق؛ رضا رزاقی ظهر امروز در جمع خبرنگاران درباره ادعای مطرح‌شده بر تأثیر نیش زنبور در درمان کووید ۱۹، اظهار کرد: هر چیزی که ادعا می‌‌شود ممکن است بر درمان و یا پیشگیری از بیماری‌ها تأثیر داشته باشد، حتماً باید تحت آزمایشات بالینی و تحقیقات گسترده قرار بگیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: اکثر موارد مطروح شده مانند زهر زنبورعسل، نمک، سرکه، گلاب و … که در حال حاضر فاقد مستندات علمی هستند، از نظر دانشگاهی مقبولیت ندارد.

وی با اشاره به تست زهر زنبورعسل روی تعداد محدودی از بیماران مبتلابه کووید۱۹، تصریح کرد: توجه داشته باشید که با انجام آزمایش روی یک شخص بیمار، نمی‌توان ادعا کرد که یک روش یا داروی درمانی برای همه مؤثر خواهد بود.

رزاقی تصریح کرد: این دست از آزمایشات باید روی تعداد مشخصی بیمار صورت گیرد زیرا از هر هزار بیمار مبتلا به کووید۱۹، تعدادی بدون نیاز به بستری، برخی بستری معمولی و بعضی نیز به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل می‌‌شوند، بنابراین اگر ادعا می‌‌شود یک روش یا دارو در درمان این بیماری مؤثر است باید مشخص شود روی کدام دسته و چه تعداد از بیماران مؤثر واقع می‌شود.

وی، به تأثیر مراقبت‌های ویژه از بیماران اشاره کرد و گفت: تاکنون هیچ داروی مؤثر و قطعی برای درمان کووید۱۹ کشف نشده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.