سرویس: غیر تولیدی 10:55 - چهارشنبه 22 مرداد 1399

روحانی: کسی که به طرح گشایش اقتصادی ایراد می‌گیرد بگوید راه‌حلش چیست؟ این دولت و آن دولت یعنی چه؟

رئیس‌جمهور با بیان اینکه کسی که به طرح دولت ایراد می‌گیرد بگوید راه حلش چیست؟ اظهار داشت: با فحاشی و ردیف کردن جملات درشت که مشکلی از کشور حل نمی‌شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ حجّت‌الاسلام حسن روحانی، صبح امروز (چهارشنبه ۲۲ مرداد) در جلسه هیأت دولت با بیان اینکه کشور را در سخت‌ترین شرایط تاریخ اداره می‌کنیم، شرایط، عادی نیست و دشمنان فکر می‌کردند ما قدرت تاب‌آوری نخواهیم داشت و امروز دو سال و نیم است در برابر این فشار و تهدید و فشار اقتصادی تروریسی علیه ملّت ایران دولت و ملت در کنار هم پابرجا ایستاده‌اند و مسیر و راه خودشان را دارند ادامه می‌دهند.

وی ادامه داد: البته میدان جنگ، ‌مشکلاتی هم دارد. میدان جنگ،‌ زخمی شدن هم دارد. در میدان جنگ، شهادت هم وجود دارد. میدان جنگ است با ویژ‌گی‌های خودش. خود قرآن هم به این واقعیت اشاره می‌کند که در میدان جنگ فراز و نشیب فراوانی وجود دارد.

روحانی تصریح کرد: خدا می‌تواند در این فراز و نشیب دست ما را بگیرد تا به موفقیت برسیم.

نه بحران اقتصادی درست شد نه بحران اجتماعی و نه امنیتی

روحانی با بیان اینکه آمریکا و صهیونیست و ارتجاع منطقه  فکر کرده بودند با تحریم سال ۹۷ از لحاظ اقتصادی کشور را دچار بحران می‌کنند، گفت: آن‌ها فکر می‌کردند این بحران اقتصادی تبدیل به بحران اجتماعی می‌شود و بحران اجتماعی به بحران امنیتی تبدیل می‌شود. در هر سه مرحله ناموفق بودند؛ نه بحران اقتصادی درست شد نه بحران اجتماعی و نه امنیتی. البته در شرایط تحریم،‌ زندگی مردم با سختی و فشار ‌توام خواهد بود. مردم هم این واقعیت را حس و لمس می‌کنند و به خوبی هم مقاومت می‌کنند.

اینکه یک روزنامه یا آدمی سال‌های جنگ و صلح را کنار هم می‌گذارد و می‌گوید دولت رشد نداشته، درست نیست

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مقایسه شرایط جنگ با شرایط صلح،‌ خطا و اشتباه است، تصریح کرد: اگر آمار رشد اقتصادی دولت با نفت را در سال‌های ۹۳ تا ۹۶ با هم مقایسه کنیم می‌بینیم ما در یکی از سال‌ها، رشد ۱۴ درصد هم داشته‌ایم و به طور متوسط رشد ۵ درصد اقتصادی با نفت داشته‌ایم. وقتی از رشد اقتصادی با نفت حرف می‌زنیم و نفت تحریم می‌شود خب رشد اقتصادی تبدیل به رشد منفی می‌شود و اینکه یک روزنامه یا موسسه یا آدمی این سال‌ها را در کنار هم می‌گذارد و می‌گوید دولت رشد مثبت نداشته، این درست نیست.

روحانی افزود: این دولت کشور را در شرایط رشد منفی 7.14 تحویل گرفته، گفت: تا سال ۹۷ که این تحریم شدید نبوده کشور را با رشد متوسط ۵ درصد اداره کرده‌ایم. اگر نفت را کنار بگذاریم که این تحریم عمدتاً روی نفت است وقتی رشد اقتصادی بدون نفت را حساب کنیم می‌بینیم حتی در شرایط فشار هم همین سال ۹۸ رشد بدون نفت ما مثبت بود؛ ۱/۱.

دشمن می‌خواهد القا کند به پیروزی رسیده است

رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید توجه کنیم که در زمین دشمن بازی نکنیم، تصریح کرد: دشمن می‌خواهد به مردم القا کند و بگوید که از لحاظ اقتصادی و سیاسی و اجتماعی به پیروزی رسیده است. ما در عمل می‌خواهیم اثبات کنیم دشمن دچار شکست شده است، بنابراین در بخش اقتصادی دولت همه توان خودش را به کار گرفته است.

وی با بیان اینکه دولت تلاش کرده نقدینگی را کنترل کند، گفت: دولت توان خودش را به‌کار گرفته تا با تحریم نفتی شدیداً‌ مقابله کند و بتواند فروش نفت را با چارچوبی که در حال نهایی کردن آن است به فروش برساند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: دولت می‌خواهد در بخش بودجه‌ای بین منابع و مخارجش تعدل ایجاد کند و برای مردمی که به آینده نگاه می‌کنند، سرمایه مطمئنی را ایجاد کند. یک سرمایه مطمئنی در اختیار مردم باشد. یک حداقل را دولت تضمین می‌کند و یک حداکثر هم وجود دارد که مردم می توانند بر مبنای آن برنامه‌ریزی کنند و جان تازه‌ای هم به بورس بدهد.

وی با بیان اینکه این مجموعه طرحی است که ستاد اقتصادی دولت در ضمن هفته‌های گذشته روی آن بحث کرده و به تصویب رسانده، گفت: دولت این طرح را به جلسه سران قوا هم برده در دو جلسه بحث کرده و کلیت آن را به تصویب رسانده و بعد از مراحل نهایی مصوبه، دولت آیین‌نامه‌های اجرایی را خواهد نوشت و حتماً‌ در زندگی مردم تأثیرگذار خواهد بود.

تحمیل فشار به دولت بعدی دروغ است

روحانی ادامه داد: کاری که هفته‌ها و ماه‌ها دولت زحمت کشیده و دوقوه دیگر هم زحمت کشیده‌اند، یک سری افراد پیدا می‌شود که من نمی‌دانم مبانی‌شان برای اینکه مردم را دلسرد کنند چیست؟ می‌گویند ممکن است طرح دولت، زحمتی را برای پرداخت در دولت بعد ایجاد کند و دولت می‌خواهد فشار را از خودش بردارد و به دولت بعد تحمیل کند؛ این یک حرف کاملاً ‌بی‌اساس و دروغ است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: اینکه ما امروز این همه طرح پتروشیمی داریم افتتاح می‌کنیم و ۱۷ پتروشیمی را افتتاح می‌کنیم اگر کسی بگوید دولت همه‌اش به نفع دولت بعد عمل می‌کند و مرتب، پتروشیمی افتتاح می‌کند و سرمایه دولت بعد را افزایش می‌دهد، این حرف درست است؟ بگوید دولت به‌طور مرتب در پارس جنوبی فازها را افتتاح می‌کند و اثرش برای دولت بعد است. مرتب در روستاها گاز و آب و برق می‌کشد و اثرش برای دولت بعدی است. این حرف کودکانه و بچگانه است. این دولت و آن دولت یعنی چه؟ همه دولت‌ها منتخب و خادم مردم هستیم.

وی با بیان اینکه باید کشور را در شدیدترین شرایط تحریم اداره کنیم و شوخی نداریم، اظهار داشت: کسی که به طرح دولت ایراد می‌گیرد لطفاً ‌بگوید راه حلش چیست. با فحاشی و ردیف کردن جملات درشت که مشکلی از کشور حل نمی‌شود.

روحانی ادامه داد: ما به مردم قول دادیم که در شرایط تحریم، تسلیم نمی‌شویم و به این قول، عمل کردیم. قول دادیم آمریکا در طرح شکست ملت در بخش اقتصادی ناموفق خواهد بود و داریم این کار را می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ما حقوق کارمند و کارگر و بازنشسته را سر موقع پرداخت کردیم، گفت: اوراق را سر موقع و یارانه را سر موقع پرداخت کردیم. بسته‌های حمایتی را سر موقع ارائه کردیم. چطور این اقدامات انجام شده است؟ معلوم است این دولت برنامه‌ریزی و حساب کرده و نگذاشته‌ایم یک روز تأخیر بیفتد.

اینکه آدمی بیاید همینطوری حرفی بزند و بعد برود پشت تریبون حرفی بزند یا مقاله‌ای بنویسد در روزنامه‌ای، درست نیست

روحانی ادامه داد: اینکه آدمی بیاید همینطوری حرفی بزند و بعد برود پشت تریبون حرفی بزند یا مقاله‌ای بنویسد در روزنامه‌ای، درست نیست. ما همه یک ملت هستیم و در برابر یک دشمن ایستاده‌ایم. این حرف‌ها یعنی چه؟ ما هر هفته داریم طرح‌ها را افتتاح می‌کنیم. کسی بیاید بگوید این به نفع دولت بعدی می‌شود. چقدر کودکانه است این حرف. باید به نفع دولت بعد بشود. مگر دولتی بعدی خارجی است؟‌! دولت بعدی از آن این ملت است. چه فرقی می‌کند کدام دولت؟ این دولت و آن دولت ندارد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه پنجشنبه همین هفته ۲۳ هزار هکتار زمین کشاورزی با آبیاری مدرن را افتتاح می‌کنیم، گفت: این فقط یک قلم است که ۲۳ هزار هکتار را شامل می‌شود. خب اگر ما ۲۳ هزار هکتار را از زمین‌هاای کشاورزی آماده کردیم و چیزی حدود ۳۷ کیلومتر تونل حفر شده برای این طرح، چیزی حدود ۵۰۰ کیلومتر کانال و لوله‌کشی ایجاد شده. یک سرمایه‌گذاری عظیمی در این منطقه انجام گرفته.

روحانی ادامه داد: در منطقه غرب کشور و مناطق مرزی ۸ میلیارد دلار برای آب مناطق مرزی هزینه شده که از سال ۹۳ داریم کار می‌کنیم. این مصوبات مربوط به سال ۹۳ است و محصولی که داریم افتتاح می‌کنیم از ۹۳ تا حالا روی آن کار شده و حتی قدم‌های قبل از آن مربوط به خیلی وقت پیش می‌شود؛ از سال ۸۲ اولین طرح‌ها را در شورای‌عالی امنیت ملی تصویب کردیم.

رئیس جمهور در ادامه گفت: علی رغم اینکه برخی می‌گویند چرا دولت در زمینه مسکن برنامه‌ریزی نکرده و علی‌رغم اینکه خود من هم دلم می‌خواست وضع بهتری می‌داشتیم، ولی این دولت تا پایان دوره خود، دو میلیون واحد مسکونی را تحویل می‌دهد. این را مقایسه کنید با دولت‌های قبلی. کار عظیمی انجام داده‌ایم. یک میلیون و سیصدهزار واحد مسکونی که هیچ چیزی نداشته را تکمیل و تحویل داده است. پانصد هزار واحد مسکونی را در طرح اقدام ملی تا پایان دولت نهایی می‌کنیم و ‌۱۷۰ هزار واحد مسکونی را در سیل و زلزله سال‌های اخیر تکمیل و تحویل داده‌ایم.

وی افزود: بحث این دولت و آن دولت، یکی از حرف‌های زشت، ‌بی‌منطق و کودکانه است. این دولت و آن دولت ندارد؛ همه یکی هستیم. ما کشور را در چارچوب قانون اداره می‌کنیم. اگر پولی خرج می‌کنیم در چارچوب بودجه‌‌ای است که مجلس تصویب کرده است. سال‌آینده هم همینطور خواهد بود.

روحانی با بیان اینکه دولت تلاش بزرگی کرده که طرح‌های عمرانی‌اش را در سال پایانی تحرک فوق‌العادی ببخشد، گفت: در طول امسال تا اینجا که هنوز ماه پنجم هستیم ۴۰ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی تخصیص داده شده است و این کار عظیمی است. در این شرایط کرونا و سختی، بببیند طرح های عمرانی چطور پیش می‌رود.

وی ادامه داد: برای اینکه به مردم کمک بشود، طرحی که در ستاد ملی کرونا به‌عنوان تسهیلات ودیعه مسکن تصویب کردیم با بررسی‌هایی که شده حدود هفتاد هزا نفر مشمول این طرح می‌شوند و به آن‌ها این تسهیلات پرداخت می‌شود. این کمک بزرگی است برای کسانی که در مستأجری دچار مشکلات هستند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه تمام اقداماتی که می‌کنیم به معنای آن است که دولت جمهوری اسلامی علی‌رغم فشارهای آمریکا در بخش اقتصادی شکست نخواهد خورد،‌ افزود: درست است که مشکلات برای مردم هست ولی تلاش می‌کنیم روز به روز این مشکلات کم‌تر شود.

ای‌تی‌اف (ETF) برای این است که مردم بدانند سکه و دلار جای سرمایه‌گذاری نیست

وی ادامه داد: همین طرح‌های اخیر که داریم نهایی می‌کنیم برای کمک به مردم است. مردم می‌توانند در بازار بورس خرید‌هایی بکنند که برای آینده‌شان و سرمایه‌شان اطمینان بیشتری داشته باشد. این طرح‌ها اگر اجرایی بشود، همانطوری که الان در بورس همه سهام‌های تازه‌ای که وارد می‌شود، تحول ایجاد می‌کند، به نفع همه است. ای‌تی‌اف (ETF) که در اوایل شهریور، سهامش با تخفیف فروخته می‌شود برای این است که مردم بدانند سکه جای سرمایه‌گذاری نیست، دلار جای سرمایه‌گذاری نیست، امّا بورس و خرید نفت، جای سرمایه‌گذاری است. می‌خواهیم مردم را از طریق مطمئن نه طریقی که امروز فایده کند و فردا ضرر کند به سمت سرمایه‌گذاری هدایت کنیم.

ادامه دارد …

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.