سرویس: اخبار شهرستان 23:10 - دوشنبه 20 مرداد 1399

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان:

وضعیت طاعون نشخوارکنندگان در کلاه قاضی/ بحران این بیماری برای دام های اهلی اتفاق خواهد افتاد؟

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان در مورد بیماری طاعون نشخوار کنندگان در منطقه حفاظت شده کلاه قاضی توضیحاتی داد.

شهرام موحدی در گفت و گویی اظهار کرد: بر اساس قانون کلیه کنترل، پیشگیری و مقابله با بیماری های حیات وحش به عهده محیط زیست است، البته به معنای این نیست که دامپزشکی در کنار محیط زیست در زمینه کنترل بیماری های حیات وحش نیست و حتی ارتباط خوبی بین محیط زیست و دامپزشکی استان اصفهان وجود دارد.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به خبری که از سوی محیط زیست اعلام شده که 180 کل و بز که در منطقه کلاه قاضی بر اثر بیماری طاعون نشخوارکنندگان تلف شده است، تصریح کرد: در این زمینه مکاتبه از سوی محیط زیست با دامپزشکی نشده است و در رسانه ها این خبر را دیدیم که بعد از اینکه پیگیری کردم، ظاهرا در یک بازه زمانی یکساله و از نیمه دوم سال گذشته تا به امروز این تعداد مرگ و میر به ثبت رسیده است.

وی افزود: «پی پی آر» یا  بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی مخصوص گوسفند، بز، کل، اهو و .. است و بین این قبیل حیوانات شیوع پیدا می کند؛ منطقه حفاظت شده کلاه قاضی بین سه شهرستان، شهرضا، مبارکه و اصفهان  واقع شده است و بیش از 42 هزار راس گوسفند و بز اهلی در این مناطق همجوار کلاه قاضی زندگی می کنند و بیش از 30 هزار گوسفند و بز نیز عشایر وکوچ رو ها از این منطقه عبور می دهند.

موحدی با اشاره به اقداماتی که برای کنترل این بیماری در بین دام های اهلی انجام شده است،  ادامه داد: در سال گذشته برای این دام ها به میزان 107 هزار نوبت سر واکسیناسیون طاعون نشخوار کنندگان انجام شده که برخی دام ها با توجه به حساسیت هایی که وجود داشت، دو نوبت واکسن زده شد.

شهرام موحدی  با بیان اینکه حفظ جان یک دام حیات وحش نیز در اولویت و مهم است، بیان کرد: اگر 180 راس در یک پروسه یکساله تلف شده باشند، به این روند افزایش  بروز بیماری گفته می شود؛ زمانی که هوا گرم است آبشخورهای طبیعی از بین می رود و نیروهای  محیط زیست مجبور می شوند، برای حفظ جان حیوانات آبشخورهای دستی برای حیات وحش بگذارند و همچنین به خاطر خشکسالی مجبور هستند به صورت دستی علوفه هم برای حیات وحش قرار دهند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان تاکید کرد: این کار که به ناچار انجام می شود، باعث تجمع حیوانات شده و این تجمع باعث می شود ویروس از ترشحات بینی و بزاق دهان آن ها به یکدیگر منتقل شود،این تجمع باعث افزایش انتشار بیماری می شود.

وی افزود: وقتی علوفه و آب به صورت طبیعی بوده و گله ها پراکنده هستند، معمولاً انتشار این بیماری کمتر است؛ همچنین برخی دام ها که به صورت کوچ رو از منطقه عبور می کنند، اگر آلوده باشند بیماری را به حیات وحش منتقل کنند.

موحدی بیان کرد: به نیروهای محیط زیست تعلیم داده می شود که اطراف مکان هایی که علوفه دستی  ریخته می شود، ضدعفونی  و این ضد عفونی برای آبشخورها نیز انجام و حتی برای خود آب را نیز مواد ضد عفونی در اختیار محیط زیست قرار می دهیم؛ کنترل بیماری حیات وحش بسیار سخت است و اگر اقدامات محیط زیست  و دام پزشکی انجام نمی شد وضعیب بسیار بد بود.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: اگر از این فصل عبور کنیم و آبشخورهای طبیعی ایجاد شود و تراکم کاهش پیدا کند گسترش بیماری هم کمتر می شود؛ در حیات وحش کنترل بیماری سخت است، البته نیروهای  محیط زیست بسیار تلاش می کنند که لاشه ها را معدوم کنند؛ در حیات وحش حیوانات درنده ای اگر باشد شیوع این گونه بیماری ها کمتر می شود چرا که لاشه ها را می خورند و در وقت شکار حیوانات مریض زود تر شکار می شوند.

وی خاطرنشان کرد: به نظر من بیماری در حال کنترل است و بعید است که با افزایش ممبتلا رو به رو شویم و امیدوارم با افزایش بارش ها تراکم گله ها کم شود و شیوع کاهش یابد.

شهرام موحدی در مورد اینکه احتمال اینکه این بیماری به دام های اهالی در این مناطق منتقل شود و با بحران این بیماری در این مناطق رو به رو شویم، گفت: حیوانات اهلی چون سالایانه واکسیناسون برای آن ها  انجام می شود، این بیماری  به ضورت بحران اتفاق نمی افتد و شاید ابتلا به موردی انجام می شود.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان در پایان در مورد اینکه آیا این بیماری می تواند به انسان نیز منقل شود، بیان کرد: طاعون نشخوارکنندگان جز بیماری مشترک بین انسان و حیوان نیست و مشکلی را برای انسان ایجاد نخواهد کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.