سرویس: غیر تولیدی 12:09 - یکشنبه 12 مرداد 1399

10 راهکار برای برگزاری مراسم عزاداری در ایام کرونا/ هرخانه یک خیمه‌گاه حسینی است

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: برگزاری بدون قید و شرط آیین‌ها و عزاداری، دور از منطق است و از سوی دیگر خاموش کردن این چراغ هم مخالف با حکمت الهی و مغایر عرف و عادت واره‌های اجتماعی شیعیان است، باید به آیین‌هایی فکر کنیم که ضمن رعایت توصیه‌های بهداشتی، برنامه‌های مذهبی و عزاداری نیز اقامه شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ حجت‌الاسلام محمد قطبی، با ارائه ۱۰ الگو پیرامون برگزاری مراسمات ماه محرم در سایه عمل به توصیه‌های پزشکی و اجرا دستورالعمل‌های ابلاغ شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: حفظ سلامت و صیانت از جان انسان‌ها، واجب است و در احکام شرعی، تکلیف انکارناپذیر به شمار می‌رود، دفع ضرر محتمل و حفظ جان، از قواعد و مسائل فقهی است که همه فقهای بزرگ شیعه نسبت به آن اظهار نظر داشته و به وجوب آن فتوا داده‌اند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: اینک در آستانه محرم الحرام و ایام شهادت سرور و سالار شهیدان حسین بن علی(ع) قرار داریم و به رسم همه ساله آماده برگزاری آیین‌ها و مراسم تعزیت و عزاداری هستیم، از سوی دیگر شدت فراگیری ویروس کرونا و تهدید جدی آن نسبت به جان و سلامت انسان‌ها مسأله‌ساز شده است.

التزام به اصول بهداشتی عزت جامعه اسلامی را به همراه خواهد داشت

وی عمل به دستورالعمل‌های ماه محرم از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا و همچنین عمل به توصیه‌های پزشکی را حجت شرعی و واجب عینی دانست و تأکید داشت: عمل به سفارشات پزشکی و سلامت با این فرض که در شرایط کنونی واجب است عین دیانت است و بخشی از سنت و آیین دینی و دین‌داری مؤمنین به شمار می‌رود، داشتن التزام به رعایت اصول بهداشتی و سلامت شکوه و عزت جامعه اسلامی را بیشتر کرده و عظمت تمسّک به فرامین الهی را در جامعه عیان خواهد ساخت.

قطبی متذکر شد: به نظر می‌رسد فقط به فکر برگزاری بدون قید و شرط آیین‌ها و عزاداری بودن، دور از منطق است و از سوی دیگر تعطیل کردن آن و خاموش کردن این چراغ هم مخالف با حکمت الهی و مغایر عرف و عادت واره‌های اجتماعی شیعیان است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در ادامه صحبت‌های خود به بیان ده راهکار پیرامون برگزاری مراسمات ماه محرم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پرداخت و بیان داشت: اکنون با توجه به شرایط پیش رو باید به آیین‌هایی فکر کنیم که ضمن رعایت مقررات و توصیه‌های بهداشتی، برنامه‌های مذهبی و عزاداری نیز اقامه شود.

10 راهکار برگزاری مراسم محرم در ایام کرونا

وی «برگزاری مراسم عزاداری کارمندی» را نخستین الگو در راستا برنامه‌های مذهبی و عزاداری ما محرم با شرایط پیش رو دانست و در تشریح آن بیان داشت: در محیط‌های کارمندی و کارگری به لحاظ شرایط مدیریت شده می‌توان در ساعات اولیه صبح یا پس از نماز ظهر و عصر حدود یک ساعت عزاداری و قرائت زیارت عاشورا ترتیب داد تا بخش وسیعی از آحاد جامعه در فرصت به وجود آمده شور و معرفت عاشورایی را کسب کنند و عطش شرکت مداوم در عزاداری در ایشان سیراب شود.

قطبی «قرائت و ختم قرآن کریم» را دومین راهکار جهت برگزاری مراسمات عزاداری سید سالار شهیدان، امام حسین (ع) مطرح کرد و افزود: قرآن برترین و بالاترین حقیقت عالم هستی است و تلاوت و ختم آن ثواب وافری دارد از همین رو می‌توان در ایام محرم‌الحرام با تلاوت و برگزاری ختم و هدیه ثواب آن به شهدای کربلا، تعزیت و معرفت متعالی کسب کرد که نرم‌افزار قرآنی سراج برای برگزاری ختم قرآن در گروه‌های خانوادگی و هیئت‌های مذهبی امکان مناسبی فراهم آورده است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان عنوان سومین الگو مطرح شده را «مدرسه محیطی عاشورایی» نامید و تشریح جزییات آن ابراز داشت: محیط‌های عمومی شهرها امکان مناسبی است برای فضاسازی محیطی و سیاه‌پوش کردن شهر به منظور عرض ارادت به ساحت مقدس امام حسین (ع) و ایجاد مدرسه محیطی عاشورایی، می‌توان از تصاویر عزاداری سال‌های قبل به عنوان طرح‌های محیطی استفاده کرد همچنین قرار دادن ابزار و ادوات عزاداری از قبیل سنج، دهل، طبل، علم، نخل، ابزارهای موسیقی تعزیه و…. در قالب نمایشگاه‌های عمومی در فضاهای شهری می‌تواند فضا و محیط عاشورایی به وجود بیاورد نیز دیوارنگاری‌های حسینی و عاشورایی می‌تواند نشانه‌ای باشد از ارادت شیعیان به محرم و عاشورا.

وی «خیرات و مواسات اجتماعی» را چهارمین الگو پیش رو خواند و خاطرنشان کرد: اکنون که به سفارش شبکه بهداشت پذیرایی در عزاداری‌ها محدودیت و ممنوعیت دارد، شایسته است هزینه‌ها و نذورات مردمی در راستای خدمت به مستمندان و نیازمندان در قالب مواسات مؤمنانه، خیرات و هدایا و در اشکال مختلف در محیط‌های فقیرنشین توزیع شود، بدون تردید ثواب این‌گونه اعمال نه‌تنها کمتر از پذیرایی در عزاداری سیدالشهدا نیست که شاید ارزش بالاتری هم داشته باشد.

قطبی در ادامه «نام و نشان حسینی» را پنجمین الگو پیشنهادی خود مطرح و اضافه کرد: شایسته است نام‌گذاری‌هایی که در این ایام صورت می‌گیرد اعم از نام فرزندان، نام اماکن و نام رویدادها برگرفته از نام و عناوین حسینی و عاشورایی باشد تا نام و نشان محرم و عاشورا عمیق‌تر در تاریخ ماندگار شود، ترویج نام‌هایی مثل حسین، عباس، علی‌اصغر. زینب و… برای فرزندان و نوزادان متولد شده در این ایام اجر و پاداش وافری خواهد داشت.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با تأکید بر اهمیت اقامه دین و نماز در جریان کربلا، ششمین الگو پیشنهادی خود را «توسعه و تقویت نماز جماعت» عنوان کرد و یادآور شد: هدف و غایت جریان کربلا اقامه دین و نماز است و شایسته است در این ایام نمازهای جماعت البته با رعایت دستورات پزشکی پرشور و گسترده‌تر برگزار شود شکوه و عظمت این‌گونه جماعت‌ها می‌تواند شور و شکوه تعزیت و عزاداری سالار شهیدان را به نمایش بگذارد.

وی با اشاره به ظرفیت موجود در فضای رسانه و شبکه‌های اجتماعی، «مناسک رسانه‌ای» را عنوان دیگر این 10 الگو ارائه شده، مطرح کرد و ادامه داد: با گسترده‌تر با گسترده شدن رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی لازم است بخش زیادی از برنامه‌ها و آیین‌های مذهبی در فضای اینترنت و سایبر تداوم یافته و مخاطبین این عرصه‌ها نیز از فیض برنامه‌های دینی و مذهبی محروم نمانند، راه‌اندازی پیج ها و کانال‌ها و شبکه‌های زنده و تلویزیونی در فضای مجازی و تولید و بازپخش برنامه‌های مذهبی و عزاداری‌ها ضرورت انکارناپذیر است.

قطبی هشتمین راهکار ارائه شده را «میراث ماندگار حسینی» بیان کرد و افزود: تأسیس قرض‌الحسنه، وقف، تأسیس اماکن و بناهای فرهنگی و مذهبی با بهره‌گیری از نذورات و نیت‌هایی که به دلیل شرایط موجود نمی‌توان انجام داد، می‌تواند میراث ماندگاری باشد که به یادگار از شرایط سخت تعزیت و عزاداری سید و سالار شهیدان (ع) به‌جای می‌ماند و برای همیشه ارادت بانیان و متولیان آن را به ساحت مقدس شهدای کربلا به نمایش خواهد گذاشت.

هرخانه یک خیمه‌گاه حسینی است

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان شرایط کنونی را فرصتی برای تبدیل‌شدن هر خانه به خیمه‌گاه حسینی دانست و از این رو عنوان نهمین الگو پیشنهادی خود را «خانه‌های حسینی» مطرح کرد و تصریح داشت: نصب پرچم عزا بر در خانه‌ها، قرائت زیارت عاشورا به صورت خانوادگی، گوش دادن به برنامه‌های مذهبی تلویزیون و کانال‌های هیأت‌ها و مساجد و برگزاری ختم قرآن و پرداخت صدقه و هدیه ثواب آن‌ها به شهدای کربلا می‌تواند خانه‌هایمان را به بیت الحسین تبدیل کند.

وی در ادامه با تأکید بر الگوی دهم یعنی «صیانت از سلامت جامعه» گفت: تلاش برای رعایت توصیه‌نامه‌های سلامت و حفظ جان انسان‌ها به‌ ویژه حفظ سلامت و جان عزاداران حسینی می‌توانند از یکی از مهم‌ترین الگوهای عرض ارادت و تسلیت عزای شهدای کربلا باشد و با نیت کسب ثواب و خیرات برای همه درگذشتگان ناشی از ویروس کرونا در یک خیر جمعی شریک شویم.

قطبی در پایان صحبت‌های خود متذکر شد: حفظ سلامت در باورهای دینی ما عین دیانت است و التزام به حفظ جان انسان‌ها در فقه اسلامی بر همگان واجب و لازم است بنابراین سلامت ما عین دیانت ماست.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.