سرویس: غیر تولیدی 08:10 - یکشنبه 12 مرداد 1399

تشکل‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دست به دامان وزیر بهداشت شدند

تشکل‌های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در نامه‌ای مشترک به وزیر بهداشت، ضمن بیان مشکلات عدیده ایجاد شده برای دانشجویان، صراحتاً رفتار ناپسند و عدم مسؤولیت‌پذیری ریاست دانشگاه را به «شدیدترین حالت ممکن» محکوم کرده و خواستار تعیین نماینده‌ای ویژه برای استیفای مطالبات به حق دانشجویان دانشگاه شدند.

به گزارش اصفهان شرق؛ تشکل‌های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از جمله بسیج دانشجویی، انجمن اسلامی دانشجویان، انجمن اسلامی دانشجویی، جامعه اسلامی دانشجویان و انجمن اسلامی دفتر تحکیم وحدت، به همراه شورای صنفی دانشگاه و شورای مشاورین جوان معاونت آموزشی دانشگاه، نامه‌ای مشترک به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارسال کردند.

آن‌ها ضمن بیان مشکلات عدیده ایجاد شده برای دانشجویان، عدم تعامل منطقی مسؤولان دانشگاه با دانشجویان و زیر پا گذاشتن شأن دانشجویان، صراحتاً رفتار ناپسند و عدم مسؤولیت‌پذیری ریاست دانشگاه را به «شدیدترین حالت ممکن» محکوم کرده و خواستار تعیین نماینده‌ای ویژه از طرف دکتر نمکی، وزیر بهداشت برای استیفای مطالبات به حق دانشجویان دانشگاه شدند.

در ابتدای این نامه آمده است: از حدود دو ماه پیش، تشکل‌های دانشجویی، شورای صنفی و شورای مشاورین معاونت آموزشی دانشگاه، به پیگیری مطالبات دانشجویان از طریق تعامل منطقی و گفت‌وگو محور و به دور از هیجانات پرداختند و در این زمینه دست‌آوردهای مناسبی همچون مجازی‌سازی آزمون‌ها و کلاس‌های عملی مقاطع علوم پایه و برخورداری دستیاران از بیمه‌ی سلامت حاصل شد.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: روش پیگیری در فضای کاملا منطقی و دور از احساسات پیگیری شد و از رده‌های پایین مسؤولان دانشگاه آغاز و برای حل مسائل اساسی با رده‌های بالا رایزنی شد، اما با توجه به حجم بالای مطالبات دانشجویان و سوءتدبیرهای صورت گرفته، نیاز به طرح مسائل در بالاترین سطح دانشگاه بسیار ضروری ارزیابی شد.

دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عنوان کردند: در اولین اقدام، با توجه به واگذاری تصمیم جهت اعمال تخفیف برای دانشجویان پردیس به هیأت امنای دانشگاه‌ها (براساس بند ۸ نامه ۵۰۰/۱۲۶/د مورخ ۱۳۹۹/۱/۱۹)، مجموعه‌های دانشجویی در نامه‌ای مشترک به ریاست دانشگاه خواهان تخفیف در شهریه‌ی این ترم به جهت برگزاری کلاس‌ها به صورت مجازی و عدم استفاده از امکانات دانشگاه در کلاس‌های عملی و کارآموزی شدند اما متأسفانه با گذشت سه ماه از این نامه، هیچ اقدام ملموسی دیده نشد.

در ادامه این نامه آمده است: از حدود یک ماه پیش، بسیج دانشجویی با نگارش یک نامه‌ی مفصل (غیرعلنی)، کلیه‌ مشکلاتی را که در جلسات متعدد و با جمع‌آوری نظرات طیف‌های مختلف دانشجویان احصا شده‌ بود را به دفتر ریاست دانشگاه ارسال کرد و خواهان برگزاری یک جلسه به صورت پنل گفت‌وگو که به صورت آنلاین برای دانشجویان محترم دانشگاه پخش شود، شده بود.

تشکل‌های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این نامه خاطرنشان کردند: باتوجه به ارجاع نامه به معاون آموزشی دانشکده پزشکی و بی نتیجه بودن مذاکرات با ایشان، نامه‌ی مشترک دیگری به ریاست دانشگاه نگارش شد و درخواست جلسه با نمایندگان دانشجویان داده شد.

در این نامه ادامه داده شده است: هم‌چنین انجمن اسلامی دانشجویان با انتشار نامه‌ای، اعتراض خود را به طرح ناگهانی و غیرقانونی حضور اجباری دستیارانی که موظف به حضور در بخش کرونا نبودند، اعلام کرد و این درحالی بود که در طی چهار ماه اول، دستیاران داوطلب، در کلیه‌ی کشیک‌های کرونا حضور داشتند.

تشکل‌های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ادامه نامه اضافه کردند: علاوه بر آن کلیه‌ی دستیاران تخصصی دانشکد‌ه‌ پزشکی که طبق قانون موظف به حضور در کشیک‌های کرونا نبودند، در دو نامه‌ی جداگانه به ریاست دانشگاه و ریاست دانشکده‌ پزشکی، اعتراض خود را نسبت به این طرح اعلام کردند که با پاسخی از طرف دو مسؤول مذکور همراه نشد.

آن‌ها در توضیح اقدامات شورای مشاورین جوان دانشگاه نیز بیان کردند: شورای مشاورین جوان نیز در تیرماه، همزمان با تصمیم عجیب مسؤولان دانشگاه مبنی بر تعلیق حضور کارورزان‌ پزشکی و بروز چندین تجمع بی‌سابقه‌ی دانشجویی در مقاطع مختلف، طی نامه‌ای درخواست مکتوب خود را جهت برگزاری نشستی با حضور ریاست دانشگاه و نمایندگان دانشجویان جهت بیان و رفع مشکلات ایشان ارسال کرد.

در ادامه این نامه آمده است: هم‌چنین جهت جلوگیری از وقوع بی‌نظمی در برنامه‌ کارورزی بیمارستان‌ها و آسیب تحصیلی فراگیران اقدام به برگزاری جلسات متعدد با معاون آموزشی دانشگاه و مسؤولان دانشکده پزشکی کردند که متأسفانه بدون نتیجه‌ مثبت به پایان رسید.

تشکل‌های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه این نگاه خیرخواهانه‌ی مجموعه‌های دانشجویی، می‌توانست فرصت مناسبی برای حل مشکلات دانشگاه باشد ادامه دادند: با گذشت حدود یک ‌ماه و علی‌رغم پیگیری‌های مستمر برای برگزاری جلسه‌ی نمایندگان دانشجویان با ریاست دانشگاه، چنین جلسه‌ای تشکیل نشد؛ لذا هفته‌ گذشته، بسیج دانشجویی برای نشان دادن حسن نیت و اتمام حجت با ریاست دانشگاه، ضمن برشمردن مزایای تعامل منطقی و جلوگیری از به انحراف رفتن مطالبات دانشجویان، نامه‌ای دیگر جهت برگزاری جلسه، برای ایشان ارسال کرد ولی حتی پاسخی به این نامه داده نشد.

استعفای دسته جمعی دبیران شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

آن‌ها در توضیح استعفای دسته‌جمعی اعضای شورای صنفی دانشگاه آوردند: شورای صنفی دانشگاه که مرجع اصلی پیگیری مطالبات صنفی دانشجویان است، بارها به صورت حضوری و مکاتبه‌ای از ریاست دانشگاه خواسته است که به اعتراضات دانشجویان رسیدگی کنند اما ایشان نه تنها، نسبت به مطالبات و اعتراضات دانشجویان پاسخگو نبودند، بلکه در مقام پرسشگر برمی‌آمدند و نفس وجود مشکلات را نیز نفی می‌کردند، به نحوی که حتی حاضر به برگزاری جلسه با مسئولان شورای صنفی نبودند.

تشکل‌های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهاندر ادامه نامه اینگونه توضیح داده‌اند: مسؤولان معاونت دانشجویی دانشگاه نیز با پاس‌کاری‌ها و نامه‌نگاری‌های بی‌مورد، شورای صنفی را از پیگیری مشکلات ناامید کردند؛ این روندهای نامناسب در نهایت باعث استعفای دسته جمعی دبیران شورای صنفی دانشگاه شد.

همکاری تشکل‌ها با دانشگاه در زمان کرونا، از کشیک داوطلبانه تا فعالیت خیریه‌ای

آن‌ها در توضیح همکاری‌های صورت گرفته افزودند: بسیج دانشجویی، انجمن اسلامی دانشجویی و جامعه اسلامی از ابتدای کرونا، با اجرای طرح‌های تولید مواد ضدعفونی و ماسک، توزیع هزاران بسته‌ی اقلام بهداشتی، پایش سلامت عموم، ضدعفونی سطح شهر، تهیه‌ بسته‌های غذایی، فعالیت‌های خیریه، تولید محتوای آگاهی‌بخش پیرامون کرونا، برپایی ایستگاه‌های آموزش عموم، حضور در نقاهتگاه‌ها و نظارت بر داروخانه‌ها، همکاری شایان توجهی با مسؤولان دانشگاه داشتند.

تشکل‌های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این نامه افزودند: انجمن اسلامی دانشجویان و شورای مشاورین جوان نیز با اجرای طرح کشیک‌های داوطلبانه‌ دانشجویان بالینی، پزشکان عمومی و دستیاران تخصصی، ۱۵ هزار ساعت کشیک دانشجویان بالینی، ۶۵۰ ساعت کشیک پزشکان عمومی و ۱۹۰۰ ساعت کشیک دستیاران را برای همکاری با دانشگاه مدیریت کردند و در پنج نوبت به بررسی میدانی و گزارش‌دهی وضعیت آموزش مجازی پرداختند.

در ادامه این نامه آمده است: مایه‌ سرافکندگی است که باید گفت برخورد نادرست دانشگاه با دانشجویان و دستیاران پزشکی، باعث شد تا دانشجویانی که در چهار ماه ابتدایی اپیدمی کرونا به صورت کاملا خودجوش و داوطلبانه، جان خود را بر کف دست گرفتند و در عرصه‌های مختلف مبارزه با کرونا حضور پیدا کرده بودند، در اثر بدقولی مسؤولان، دچار سرخوردگی شدند.

در این نامه افزوده شده است: صد افسوس، اینکه مسؤولان دانشکده‌ی پزشکی در رفتاری مضحک و زننده، در حضور دانشجویان، بیان کردند که چون از قول‌های ما برگه و دستورالعمل امضا شده ندارید، به آن‌ها پایبند نخواهیم بود؛ سؤال این است که چرا وقتی می‌توان مشکلات را با تعامل حل کرد، تمام راه‌ها بر دانشجویان بسته می‌شود و امنیت روانی آن‌ها و خانواده‌هایشان مورد آزار قرار می‌گیرد؟

سوءاستفاده رسانه‌های معاند از اعتراضات دانشجویان

آن‌ها با اشاره به اینکه در هفته‌های اخیر، دانشگاه صحنه‌ی اعتصابات و اعتراضات بی سابقه‌ی دانشجویان، حذف ترم صدها نفر و درخواست‌های فراوان مهمانی و انتقالی، شده است و فیلم‌های اعتراضات نیز مستمراً از رسانه‌های معاند در حال پخش است، آوردند: بدین وسیله،کلیه‌ تشکل‌های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از جمله بسیج دانشجویی، انجمن اسلامی دانشجویان، انجمن اسلامی دانشجویی، جامعه اسلامی دانشجویان و انجمن اسلامی دفتر تحکیم وحدت، شورای صنفی دانشجویان و شورای مشاورین جوان معاونت آموزشی، رفتار ناپسند و عدم مسؤولیت‌پذیری ریاست دانشگاه را در شدیدترین حالت ممکن محکوم می‌کنند و عواقب هرگونه اتفاق خلاف هنجار را برعهده‌ ایشان می‌دانند.

تشکل‌های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ادامه این نامه خطاب به وزیر بهداشت نوشتند: به همین دلیل به انعکاس موضوع به مقام عالی وزارت پرداخته‌ایم؛ از جناب‌عالی درخواست داریم با ورود عاجل و اقدام قاطع در این زمینه، از وارد آمدن لطمه به حیثیت نظام جلوگیری کرده و به دلیل به بن‌بست رسیدن حل مطالبات در درون دانشگاه، نماینده‌ی ویژه‌ای برای رفع مشکلات زیر تعیین کنید:

 ۱. بررسی ضعف آموزش مجازی و ارزشیابی و استفاده از راهکارهای افزایش کیفیت آن‌ها
۲. بررسی چرایی تجدید دوره و تعلیق دانشجویان کارورزی پزشکی و تعویق آزمون جامع پیش‌کارورزی
۳. اعمال تخفیف در شهریه‌ دانشجویان پردیس
۴. برگزاری آزمون‌های دانشجویان بالینی به صورت مجازی
۵. ارزیابی و بهبود پروتکل بهداشتی دانشجویان کارآموز، کارورز و تحصیلات تکمیلی
۶. اقدامات تشویقی جهت فعالیت‌های داوطلبانه‌ی دانشجویان در مبارزه با کرونا
۷. حمایت از دانشجویانی که به کرونا مبتلا می‌شوند
۸. طرح راه‌حل جهت حفاظت از سلامت دانشجویان در آزمون‌های حضوری(هم‌چون آزمون دستیاری)
۹. رسیدگی به مشکلات دانشجویان خوابگاه دولتی ‌و خوابگاه خودگردان دانشگاه
۱۰. پاسخگو ساختن مدیران دانشگاه جهت گفت‌وگو و تعامل با دانشجویان
۱۱. رسیدگی به طرح غیرقانونی اجبار دستیاران کلیه‌ رشته‌ها جهت حضور در بخش‌های کرونا
۱۲. شفاف‌سازی و بهره‌گیری از نظرات نمایندگان دانشجویان در روند اتخاذ تصمیمات

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.