سرویس: غیر تولیدی 08:42 - جمعه 10 مرداد 1399

کمبود آب و قطعی برق، چالش هر ساله تابستان‌های اصفهان

افت فشار آب و هشدارهای مکرر قطع برق در فصل تابستان برای اصفهانی‌ها عادی شده است، موضوعی که رفع آن‌ها نیاز به توجه مسؤولان ملی دارد.

به گزارش اصفهان شرق؛ هر ساله با شروع فصل تابستان کمبود آب به یکی از چالش‌های اصلی استان اصفهان تبدیل می‌شود، موضوعی که اعتراض شهروندان را در پی دارد.

امسال گرمای شدید هوا نیز مزید بر علت شده تا افزایش مصرف آب، کمبود ظرفیت توزیع آب را بیش از سال‌های قبل به چالشی برای مسؤولان تبدیل کند.

افزایش ۹۰۰ لیتر بر ثانیه‌ای نیاز آبی اصفهان

پیش از این ناصر اکبری، معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آبفا استان اصفهان اظهار کرده بود: تا روز ۳۰ تیر ماه دمای هوای اصفهان بین ۳۵ تا ۳۶ درجه بوده است و از ابتدای مرداد ماه تاکنون دمای هوای اصفهان با رسیدن به ۳۸ تا ۳۹ درجه، سه درجه گرم‌تر شده است و هر درجه افزایش دمای هوا بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ لیتر بر ثانیه معادل ۲ تا ۳ درصد بر مصرف آب شرب اضافه می‌کند.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آبفا استان اصفهان ادامه داد: بر این اساس نیاز آبی اصفهان نسبت به تیر ماه بین ۶۰۰ تا ۹۰۰ لیتر بر ثانیه افزایش یافته و این نیاز، مازاد آبی است که به شبکه توزیع آب اصفهان تحمیل شده است.

وی تصریح کرد: شبکه توزیع آب شرب و بهداشت با کمبود ۲.۵ مترمکعب بر ثانیه‌ای روبرو است و راهی جز مدیریت مصرف وجود ندارد.

مشکل شهروندان تنها به افت فشار آب محدود نمی‌شود و از چند روز پیش شرکت توزیع برق استان اصفهان پیامک‌های هشدار خاموشی را برای مشترکان ارسال می‌کند، موضوعی که نگرانی شهروندان درباره سوختن لوازم خانگی را به دنبال داشته است.

این هشدار‌‎های خاموشی در شرایطی صادر می‌شود که طبق گفته مدیرعامل نیروگاه‌های حرارتی کشور سالانه حدود ۵ هزار مگاوات بر میزان مصرف برق در کشور افزوده می‌شود و بنابر نظر کارشناسان دولت باید با تبدیل نیروگاه‌‌های حرارتی به سیکل ترکیبی این نیاز را برآورده کند تا نیازی به اطلاع‌رسانی درباره احتمال آسیب به لوازم برقی نباشد.

ژنراتورهای ادارات در تلاش برای جبران کمبود ظرفیت تولید برق

منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار کرد: بر اساس پیش‌بینی هواشناسی توده هوای گرم به استان اصفهان آمده و تا پایان مرداد ماه ماندگار خواهد بود که منجر به افزایش دو تا چهار درجه‌ای دمای هوا شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به این که افزایش دما منجر به افزایش مصرف آب و برق می‌شود، گفت: در شرایط بیماری کرونا که بر شست‌وشوی مکرر دست‌ها تأکید می‌شود نیاز مردم به آب افزایش یافته است اما شرکت آب و فاضلاب  استان با کمبود ۲.۵ مترمکعبی آب مواجه است.

وی عنوان کرد: بسته‌های مصرف بهینه آب و برق به تمام مشترکان ابلاغ شده و شهرداری‌های ۱۰۷ شهر استان آب شرب و فضای سبز را جدا کرده‌اند، ۵۰ درصد شهرهای استان آبیاری را با روش‌های نوین بارانی و قطره‌ای انجام می‌دهند، صنایع نیز موظف شده‌اند آب مصرفی خودشان را ۳۰ درصد کاهش دهند.

شیشه‌فروش بیان کرد: کلیه ادارات موظف شدند ژنراتورهای خودشان را وارد مدار کنند و یک هفته است که برق ادارات استان در یک مانور آزمایشی از ساعت ۱۱ تا ۴ بعد از ظهر از سوی اداره برق قطع می‌شود تا بار اعمالی بر شبکه توزیع کاهش یابد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: در هر اداره یک مدیر انرژی تعیین شده که وظیفه نظارت بر مصرف صحیح آب و برق را دارد، در یک هماهنگی با سازمان نظام مهندسی مقرر شد در مراحل ساخت از آب شرب برای خنک نگه‌داشتن بتن استفاده نشود، در یک طرح تشویقی از کشاورزان خواسته شده تا در ساعات اوج مصرف (۱۱ صبح تا ۴ بعد از ظهر) موتورپمپ‌های خودشان را خاموش کنند.

وی یادآور شد: مشکل آب در منطقه برخوار و شرق اصفهان بیش از سایر شهرها محسوس است و کارشناسان شرکت آب و فاضلاب تلاش می‌کنند این مشکل را هر چه سریع‌تر حل کنند که از جمله این اقدامات می‌توان به وارد کردن آب چاه‌های استاندارد به شبکه توزیع اشاره کرد.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.