سرویس: غیر تولیدی 10:05 - دوشنبه 06 مرداد 1399

«اصکیف»، سامانه پرداخت الکترونیک هزینه تاکسی در اصفهان

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان گفت: اصکیف یا روش پرداخت آنلاین کرایه تاکسی در ناوگان تاکسیرانی اصفهان راه‌اندازی شد.

به گزارش اصفهان شرق؛ شیوع ویروس کرونا در جهان و از جمله کشور ما باعث شده است که در جهت حفظ بهداشت در هر زمینه‌ای تمهیداتی اندیشیده شود، یکی از مواردی که مردم با آن سر و کار دارند استفاده از اسکناس در تبادلات مالی بوده که اکنون در بسیاری مشاغل استفاده از آن منع شده است، اما برای تاکسی‌ها معضلی به نام اسکناس و در کنار آن پول خرد وجود داشت که راه‌اندازی سامانه «اصکیف» یا «کیف پول الکترونیک شهروندان اصفهانی» با همکاری شهرداری اصفهان و شرکت «به پرداخت ملت» حرکتی در جهت هوشمندسازی اصفهان و تحقق شهر الکترونیک است و از این به بعد مسافران کرایه تاکسی خود را به صورت هوشمند پرداخت می‌کنند.

تاکنون هزار دستگاه تاکسی به این سامانه مجهز شده‌اند و سایر تاکسی‌های زردرنگ نیز مرحله به مرحله به این طرح خواهند پیوست که قدرت‌اله نوروزی شهردار اصفهان نیز در این رابطه گفت: شیوع کرونا شرایطی را ایجاد کرده است که ما باید از همه اقدماتی که امکان شیوع ویروس را دارند جلوگیری کنیم، رد و بدل پول بین مردم یکی از این مواردی بود که در شهرداری اصفهان پیرو شعار شهر هوشمند اقداماتی را انجام داده‌ایم که امروز رونمایی می‌شود و نزدیک به هزار تاکسی به سیستم پرداخت الکترونیک مجهز شده‌اند.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: بخش زیادی از تاکسیرانان به طور رایگان ثبت نام کرده‌اند که هزینه‌ای برای آن‌ها نداشته است، با تحقق این روش اصفهان گامی در جهت شهر هوشمند خواهد برداشت و فضایی نیز ایجاد خواهد شد که سلامتی همه مردم حفظ شود.

اصکیف سامانه پرداخت الکترونیک هزینه تاکسی

هادی منوچهری مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان نیز در آئین آغاز رسمی ارائه خدمات الکترونیک سازمان تاکسیرانی برای پرداخت هوشمند هزینه تاکسی از طریق QR کد و اپلیکیشن اصکیف با پوشش هزار دستگاه تاکسی در سطح شهر که به صورت زنده از طریق اینستاگرام و برنامه رادیویی صدای شهر برگزار شد اظهار کرد: در سال ۱۳۸۹ در ناوگان تاکسیرانی شهرداری اصفهان پروژه‌ای با عنوان «سامانه هوشمند» اجرایی شد که در زمان خود پروژه پراهمیتی بود و مورد ارزیابی فنی دقیق هم قرار گرفته بود، اما به دلایل مختلف با ناکامی‌هایی روبرو شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان افزود: شاید مهمترین دلیل این اتفاق فرهنگ‌سازی مورد نیاز این طرح و هزینه‌های تحمیل شده بر رانندگان بود که هنوز هم برخی از رانندگان در این خصوص مطالباتی دارند، بعد از تحقیقاتی که در دوره مدیریت شهری جدید داشتیم یکی از دغدغه‌ها حل این موضوع و هدفمند کردن این موضوع با یک راهکار فنی-اجرایی بود، بعد از بررسی پروژه، اصکیف یا روش پرداخت آنلاین کرایه تاکسی در ناوگان تاکسیرانی اصفهان تعریف شد.

وی ادامه داد: در ادامه کار همه تاکسی‌ها، تاکسی‌های آنلاین و سرویس مدارس و تاکسی‌های تلفنی به این طرح خواهند پیوست اما در حال حاضر اولویت ما تاکسی‌های زردرنگ پلاک «ت» است که تعدادشان حدود ۹ هزار و ۵۰۰ می‌شود، مصوبات این پروژه ابتدا توسط شورای شهر قانوناً گرفته شد.

اصکیف را از بازار دانلود کنید

منوچهری در ادامه توضیح داد: این سامانه دو خدمت پرداخت آنلاین هزینه تاکسی توسط شهروندان در بستر اینترنت و از طریق بارکد و کنترل بهتر تراکنش‌ها را داشته باشیم و تعداد دقیق سفرها را به دست بیاوریم، پروژه پرداخت الکترونیک هزینه تاکسی که در شهرهای مختلف پیاده شده تاکنون با بارکدهای مختلف توسط شرکت‌های مختلف بوده است اما در اصفهان که با اصفهان کارت در ارتباط است بارکد تعریف شده بین واحدها و خودروها یکسان است و نیازی نیست از چند بارکد استفاده شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان اضافه کرد: نصب و راه‌اندازی این سامانه رایگان است و هیچ‌گونه هزینه‌ای به رانندگان تحمیل نمی‌کند، این سامانه بهره‌وری کار را بالا می‌برد، یکی از مهمترین موضوعاتی که وجود دارد این پروژه پایه‌گذار مدیریت هوشمند است و در سایر خدمات شهرداری «اصکیف» کمک خواهد کرد.

وی همچنین مطرح کرد: اصکیف اپلیکیشنی است که می‌توانند از طریق گوگل، کافه بازار و گوگل پلی دانلود کنند یا عدد ۳ را به ۳۰۰۰۱۷۳۰۳۰ ارسال کنند که لینک دانلود برای آن‌ها ارسال خواهد شد که می‌توانند آن را روی گوشی‌های هوشمند خود نصب کنند، در این نرم‌افزار قسمتی به نام پرداخت الکترونیکی دارد که با انتخاب این گزینه صفحه بارکدخوان باز خواهد شد، با اسکن بارکد که به پشتی صندلی‌های خودرو و روی داشبرد نصب شده می‌توانند هزینه سفر خود را پرداخت کنند که اگر کیف پولشان شارژ باشد از این طریق کم خواهد شد در غیر این صورت با شماره کارت بانکی هزینه را پرداخت خواهند کرد.

تجهیز کل ناوگان تاکسیرانی به اصکیف تا ۳ ماه آینده

منوچهری در ادامه با اشاره به اینکه تا ۳ ماه آینده کل ناوگان تاکسیرانی شهر مجهز به نرم افزار پرداخت الکترونیکی کرایه «اصکیف» خواهد شد، توضیح داد: سامانه «اصکیف» تنها برای پرداخت آنلاین کرایه است و ارتباطی با محاسبه آن ندارد و نرخ کرایه از طریق برچسب نصب شده در تاکسی‌ها به اطلاع شهروندان رسیده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان در رابطه با نحوه پرداخت هزینه ها به رانندگان تاکسی گفت: اگر بانک طرف حساب راننده تاکسی «ملت» باشد، کرایه پرداختی در همان لحظه به حساب راننده واریز شده و قابل برداشت خواهد بود، در غیر این صورت تسویه حساب ۳ مرتبه در هر شبانه‌روز انجام می‌شود.

جایگاه برتر چهارراه‌های شهر اصفهان در کشور از لحاظ هوشمندسازی

امیراحمدزندآور رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این رابطه گفت: در دوره پنجم شورای اسلامی شهر جهت اینکه مردم بتوانند از رفاه و آسایش بیشتری برخوردار باشند سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان اقدامات و برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای تعریف کرد، شورای اسلامی شهر هم همزمان همکاری و ملازمت لازم را در این مسیر داشت.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شهردری اصفهان اضافه کرد: سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان امروز در رتبه بالاتری در زمینه مسائل فرهنگی، اجتماعی و ارائه خدمات دارد.

وی با تأکید بر اینکه باید روش‌ها و تکنولوژی‌های جدید برای آسان‌تر شدن شرایط زندگی برای مردم تعریف شود، عنوان کرد: مثلث شهروندان، وسایل نقلیه و جاده‌ها را به سمت هوشمند سازی پیش بردیم به طوری که به لحاظ هوشمندسازی چهارراه‌های شهر اصفهان در کشور جایگاه برتر را به دست آورد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.