سرویس: غیر تولیدی 09:36 - دوشنبه 30 تیر 1399

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان:

جیره بندی آب و خاموشی برق در اصفهان نخواهیم داشت

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان گفت: با وجود پیش بینی افزایش دو تا سه درجه ای دمای هوای اصفهان در مرداد ماه، با تمهیدات صورت گرفته، جیره بندی آب و خاموشی برق نخواهیم داشت.

به گزارش اصفهان شرق؛ منصور شیشه فروش در خصوص مدیریت منابع آبی اصفهان با توجه به برخی پیش بینی ها مبنی بر افزایش دمای هوا در مرداد ماه، اظهار کرد: خرداد امسال هوا دو درجه از سال گذشته گرمتر و  در تیر ماه اندکی خنک شد، اما مطابق آخرین پیش بینی ها در مرداد ماه دمای هوای اصفهان نسبت به سال گذشته بین ۲ تا ۳ درجه افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: با افزایش هر درجه دمای هوا مصرف آب بین ۱۰ تا ۵ درصد افزایش می یابد.

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان افزود: براین اساس مطابق آخرین پیش بینی ها برای گذر از گرمای هوا، در جلسه مدیریت بحران استان دستورالعمل هایی به دستگاه های مختلف در حوزه های شرب، کشاورزی، فضای سبز، صنعت و … ابلاغ کردیم.

وی گفت: قرار شد تمام شهرداری ها آب مورد نیاز فضای سبز خود را از آب شرب جدا کنند و خوشبختانه امروز در ۱۰۷ شهر استان این کار انجام شده است، همچنین مقرر شد آبیاری فضای سبز را به صورت شبانه انجام دهند.

شیشه فروش با بیان اینکه برای پیشگیری از پرت آب به پرسنل آبیاری تمام دستگاه ها و شهرداری ها آموزش های لازم داده شده است، اضافه کرد: شهرداری ها باید تجهیزات کاهش مصرف آب را مورد استفاده قرار دهند و امروز ۵۰ درصد آبیاری فضای سبز شهرها مجهز به سیستم های آبیاری نوین قطره ای و بارانی است.

وی افزود: در حال حاضر متوسط بارندگی استان بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیمتر است و با توجه به قرارگیری استان در منطقه خشک و نیمه خشک کشور، سیاست های متناسب با کم آبی در حال اجرا است.

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان با اشاره به راهکارهای کاهش مصرف آب در بخش صنعت، گفت: به تمام واحدهای صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی ابلاغ کرده ایم که آبیاری فضای سبز آنها به غیر از آب های سطحی باشد، همچنین با استفاده از پساب و بازچرخانی آب در صنعت، موجب صرفه جویی در مصرف آب شوند و صنایع تعمیرات و اورهال خود را در پیک مصرف آب و برق انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر رودخانه زاینده رود جهت کشت تابستانه کشاورزان باز است، اظهار کرد: پیش از این با توجه به شرایط و اقلیم استان، روش های بهینه مصرف را به کشاورزان ابلاغ کرده بودیم و تاکنون بیش از ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مجهز به سیستم های نوین آبیاری شده و بیش از ۲۰۰۰ هکتار گلخانه در استان ایجاد شده است و مدیریت مزرعه در استان در حال انجام است.

شیشه فروش همچنین به کاهش سطح زیرکشت برنج در استان اصفهان اشاره کرد و گفت: با حذف بسیاری از اراضی کشت برنج در اصفهان در حال حاضر ۶۰ درصد میزان کشت برنج در استان کاهش یافته است.

وی افزود: همچنین جهاد کشاورزی اصفهان نسبت به ابلاغ الگوی مناسب کشت و آموزش کشاورزان اقدام کرده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان در ادامه به موضوع صرفه جویی در مصرف آب شرب اشاره کرد و توضیح داد: سال گذشته ۵ هزار لوازم کاهنده مصرف آب توسط شرکت آبفا به خانواده ها تحویل داده شد که با بررسی های صورت گرفته در سال جاری مشخص شد بین ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش مصرف آب داشته ایم.

وی با بیان اینکه نصب سایبان های کولر موجب صرفه جویی ۲۵ درصدی مصرف آب کولرها می شود، اظهار کرد: در راستای صرفه جویی در مصرف آب در استان، جلوگیری و نشست یابی شبکه های فرسوده آب، تله متری شبکه آب، نشت یابی لوله های ۱۴۰۰ آب صورت گرفته و با ایجاد خانه فرهنگ آب اقدامات موثری انجام شده است.

شیشه فروش با بیان اینکه در بخش اداری نیز بخشنامه ای مبنی بر کاهش ۲۰ درصدی مصرف آب به تمام ادارات ابلاغ شده و آنها باید از شیرآلات کاهنده مصرف آب استفاده کنند، گفت: از سوی دیگر تمام مدارس باید به سیستم های پدالی آب مجهز شوند و در بخش تجاری نیز تمام صنوف موظف شدند مطابق با الگوی مصرف آب رفتار کنند.

وی همچنین به تعامل بین شرکت آبفا و نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان اشاره کرد گفت: در این راستا با تدوین الگویی قرار است تا پروژه هایی که نیاز به بتن ریزی دارند از آب غیرشرب استفاده کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان با بیان اینکه در تصفیه خانه باباشیخعلی ۱۲ مترمکعب بر ثانیه تحویل آب انجام می شود و همچنین یک مترمکعب بر ثانیه از ظرفیت آب های زیرزمینی استفاده می شود، اظهار کرد: در این شرایط ۲.۵ مترمکعب بر ثانیه با کمبود آب مواجه هستیم که در پیک گرما و کرونا و برای گذر از این شرایط باید تمام بخش ها موظف به صرفه جویی در مصرف آب هستند.

وی تصریح کرد: با تمهیدات صورت گرفته تابستان امسال اصفهان جیره بندی آب نخواهد داشت.

شیشه فروش همچنین به پیش بینی افزایش مصرف برق در مرداد ماه با توجه به افزایش دمای هوا در اصفهان اشاره کرد و گفت: متناسب با این شرایط جلسه ای با اداره برق برگزار کرده ایم و توصیه شد مولدهای امدادی برق در دستگاه های مختلف راه اندازی شود تا در ساعات پیک مصرف ۱۲ تا ۱۶ بعدازظهر آنها را وارد مدار کنند.

وی همچنین افزود: کشاورزان در زمان پیک مصرف با خاموش کردن چاه های خود مشمول پاداش خواهند شد و ادارات و صنایع جهت همکاری با شرکت برق مولدهای امدادی خود را در سیستم قرار دهند.

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان با تاکید بر اینکه ادارات جهت روشنی اتاق های خود از نور خورشید استفاده کنند، افزود: از سوی دیگر استفاده از لامپ های کم مصرف و خاموش کردن چراغ های اضافه و خاموش کردن سیستم های سرمایشی در پیک مصرف به تمام ادارات ابلاغ شده است.

وی افزود: شهرداری ها، پارک ها و معابر نیز از لامپ های کم مصرف استفاده کنند و امیدواریم با اجرای دقیق این استراتژی ها اصفهان طی مرداد امسال خاموشی نداشته باشد.

انتهای پیام/ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.