اصفهان شرق

حجاب؛ جلب محبت و رضایت الهی

کدخبر: 200497
1399/04/27 در ساعت 12:56

به گزارش اصفهان شرق_ محبوبه پیمانی، محبت انسانها به یکدیگر بیشتر از حس منفعت طلبی نشات می گیرد ولی باز هم ما به این رابطه احترام گذاشته و احساس متقابل ابراز می کنیم.

همه ی ما در زندگی به این نتیجه رسیده ایم که اصل دارایی ما خداست. اوبهترین دوست و یاور بوده و همیشه و در همه حال کنار ماست. عاشق ما بوده وبهترین ها را برای ما خواسته است.

بسیاری از انسانها دنبال عشق ورزی با خدا و ایجاد رابطه عاشقانه و عارفانه با او هستند و حال این سوال مطرح است که چه کنیم تا خدا ما را دوست داشته باشد ومحبوب او باشیم؟

در جواب باید از فرمایش امام علی (علیه السلام) درباره رابطه جلب محبت الهی بهره برد که فرمودند: «احبّ العباد الی الله اطوعهم له.»

«محبوب‌ترین بندگان در نزد خداوند مطیع‌ترین آنها نسبت به خداوند است. »  (آمدی،1366ه ق، ج2، ص431)

نافرمانی خداوند موجب محرومیت انسان از محبت الهی بوده  و اطاعت از فرامین او موجب جلب رضایت اوست، نه این که خداوند احتیاج به اطاعت و عبادت و محبت ما داشته باشد بلکه از شدت مهربانی اش این است که در پی سعادت و زندگی بهتر برای ماست و هرگز به کاری بیهوده یا مُضر، امرنکرده  و هرگز از کاری مفید و نیکو نهی نمی‌کند برای همین می فرماید: «افمن اتّبع رضوان الله کمن باء بسخط من الله و مأواه جهنّم و بئس المصیر. »

«آیا کسی که در پی خوشنودی خداست همچون کسی است که با خشم خدا قرین گشته و جایش جهنم است که سرنوشت بدی است؟»  (آل عمران، آیه 162)

بنا براین عقل وخردمندی چنین حکم می کند که اگر خداوند ما را به انجام کاری امر نمود و یا از انجام کاری بازداشته فقط چون امر اوست واو بهترین خیر خواه ماست اطاعت از آن لازم است، چه دلائل آن امر و نهی را بدانیم و چه ندانیم.

به طور قطع در این باب زنان گوی سبقت از مردان ربوده اند. چون زن مظهر عشق ورزی و محبت است و همچنین دوست دارد محبوب و معشوق باشد یکی از این اوامر حضرت دوست برای بانوان، حفظ حجاب ورعایت حدود الهی در این رابطه است و رعایت حجاب، صرف‌نظر از آثار فراوان آن ، از آن جهت که اطاعت امر الهی است، به صلاح ماست و موجب جلب رضایت و محبت خداوند است.

(رک: شجاعی، 1385، ص106 و 107 )

منابع:

قرآن کریم

آمدی، غررالحکم، انتشارات دفتر تبلیغات قم، 1366 هـ .ق.

م‍ح‍م‍د ش‍ج‍اع‍ی‌،در و ص‍دف‌ : ب‍ح‍ث‍ی‌ دی‍ن‍ی‌، اج‍ت‍م‍اع‍ی‌ و س‍ی‍اس‍ی‌ درب‍اره‌ ح‍ج‍اب‌،ش‍ه‍رری‌: ن‍ش‍ر م‍ح‍ی‍ی‌، 1385.