سرویس: اجتماعی 19:52 - دوشنبه 23 تیر 1399

مروری بر سبک زندگی اسلامی؛

«مردانگی»، مهمترین اصل در تحقق عفاف و پاکدامنی

نقش آفرینی مردان در ارتقای عفاف و سلامت روانی جامعه از جمله مسائلی است که باید به آن توجه جدی داشت.

به گزارش اصفهان شرق_ مهدی نجفی؛ مسألۀ عفاف و حجاب در جامعۀ اسلامی از جمله موضوعات مهم فرهنگی است که مواجهۀ سخت و از نوع پلیسی با آن ره به جایی نخواهد برد، بلکه باید با آن مواجهۀ نرم داشت، همانگونه که تاکنون نیز ناکارآمدی مواجهۀ سخت با مسائل فرهنگی همچون حجاب و عفاف هر روز روشن تر می شود.

نقش آفرینی مردان در ارتقای عفاف و سلامت روانی جامعه از جمله مسائلی است که آنچنان که باید و شاید مورد بحث قرار نگرفته است؛ چرا که در نگاه ابتدایی اذهان افکار عمومی بیش از هر چیز بر عفت ورزی زنان در جامعه تأکید می ورزد، حال آنکه اگر نقش مردان در ارتقای سلامت روانی جامعه، بیش از زنان نباشد، قطعاً کمتر نیست. لیکن پرسش کلیدی این است که ساختار صحیح عفت ورزی مردان در جامعه چگونه شکل می گیرد.

گفتنی است «مردانگی» از جمله مفاهیمی است که در سال های اخیر در جامعه با شعارهای فمینیستی روشنفکران غرب زده به شدت کم رنگ شده و مردان از هویت های ذاتی مردانه خود فاصله گرفته و به سوی برخی رفتارهای زنانه کشیده شده اند. در نتیجه تمایلات هم جنس گرایانه افزایش پیدا کرده است.

شیوع این بحران جهانی در حالی است که بر مبنای آیۀ شریفۀ« الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَی النِّسَاءِ» مردان قوام زندگی و تکیه گاه زنان هستند که این امر بدون تشکیل خانواده بی معناست؛ در نتیجه هویت مردانه در سایۀ خانواده گرایی به غیرت ورزی و اخلاق گرایی منتهی می شود و در نهایت بحران ازدواج، بحران جمعیت، و چالش های مرتبط با حجاب و عفاف و ناهنجاری های جنسی از جامعه رخت بر می بنند، در غیر این صورت، بی معنایی ازدواج، نابودی عفاف و حجاب و هنجارشکنی جنسی اجتناب ناپذیر خواهد بود.

اهمیت احیاء مردانگی از آن جهت است که مکانیسم صحیح غرایز جنسی از مسیر خانواده می گذرد؛ چرا که اظهار نیاز و طلب از سوی مرد صورت می گیرد و ناز و خودنمایی نیز طبیعت زن را شامل می شود.

حال بر مبنای روایت نورانی امام صادق (ع) که فرمود:«اَلْعَبْدُ كُلَّمَا اِزْدَادَ لِلنِّسَاءِ حُبّاً اِزْدَادَ فِي اَلْإِيمَانِ فَضْلاً؛ شخص با ايمان هر قدر محبّتش با همسرش بيشتر شود درجۀ ايمانش بالا رود»عشق به همسر و ایجاد رابطۀ عمیق جنسی صرفاً در ساحت خانواده صورت می گیرد و اینچنین مردانگی، غیرت به ناموس و سعی و تلاش روزافزون برای کسب رضایتمندی همسر، به حفظ و ترویج عفت عمومی جامعه می انجامد.

در نتیجه باید گفت فرهنگ عفاف نه برآیند برخوردهای سطح جامعه، بلکه نتیجۀ جامعۀ پاکیزه ای است که صرفاً از خانواده و هویت مردانه و به خصوص غیرت نشأت می گیرد، و اینچنین نتیجه بازگشت هویت مردانه به مردان خانواده، عفاف، اخلاق، آرامش و تولید نسل مومن و حیات طیبه را به ارمغان خواهد نهاد.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.