اصفهان شرق

آب سیاه و آب مروارید چه تفاوتی دارند؟

کدخبر: 200387
1399/04/20 در ساعت 16:34

به گزارش اصفهان شرق، دکتر مهریار وثوقی با اشاره به طیف وسیع بیماری های چشمی همزمان با افزایش سن افراد، اظهار کرد: آب مروارید(کاتاراکت)، آب سیاه(گلوکوم) و استحاله لکه زرد بینایی(AMD) شایع ترین بیماری های چشمی هستند.

وی آب مروارید را شایع ترین علت نابینایی قابل برگشت در دوران سالمندی دانست و افزود: مهمترین علامت کاتاراکت کاهش دید است، زیرا این بیماری در عدسی چشم کدورت ایجاد می کند. در واقع عدسی چشم شفاف است و اگر دچار کدورت یا لکه شود، آب مروارید شکل می گیرد.

این فوق تخصص شبکیه چشم، آب مروارید در نوزدان را یک عارضه مادرزادی دانست و تصریح کرد: آب مروارید در نوزادران می تواند منجر به تنبلی چشم غیر قابل درمان شود و در برخی از موارد نشان دهنده یک بیماری بدخیم است و سلامتی نوزاد را تهدید می کند. در برخی از جوانان نیز آب مروارید بروز می کند، اما در سالمندان شایع تر است.

وثوقی، مشاهده هاله های رنگی را یکی دیگر از علائم آب مروارید دانست و یادآور شد: اگر افراد عینکی بدون نیاز به عینک نزدیک را شفاف می بینند، امکان دارد به آب مروارید مبتلا شده باشند و حتما باید به پزشک مراجعه کنند.وی با بیان اینکه آب مروارید معمولا یک چشم را درگیر می کند، گفت: برخی از افراد متوجه آب مروارید نمی شوند، در حالی که تاخیر در مراجعه به پزشک متخصص درمان را دچار اختلال می کند لذا مراجعه سالانه به چشم پزشک ضرورت دارد.

این جراح چشم، آب سیاه را از جمله بیماری های مربوط به عصب چشم دانست و تصریح کرد: در آب سیاه نیز فرد معمولا متوجه بیماری نمی شود و زمانی به پزشک مراجعه می کند که در مراحل پیشرفته بیماری است و دچار اختلال شدید میدان بینایی شده است و عصب چشم آسیب می بیند لذا باید جدی گرفته شود.

وثوقی، با بیان اینکه عصب های بدن انسان قابلیت بازسازی ندارند، خاطرنشان کرد: اگر عصب چشم آسیب ببیند، راهی برای درمان وجود ندارد لذا آب مروارید و آب سیاه با هم تفاوت دارند و آب سیاه دارای زمینه ژنتیکی است. آب مروارید در نهایت باید عمل جراحی شود، اما آب سیاه با دارو قابل کنترل است؛ تنها در موارد غیر کنترل شده که فشار بر عصب چشم با دارو قابل کنترل نباشد، عمل صورت می گیرد.وی پیرچشمی را از جمله عوارض چشم دانست که وابسته به سن است و متذکر شد: هرچقدر سن افراد بالاتر می رود امکان ابتلا به پیرچشمی در آنان افزایش می یابد و تاکنون داروی خاص یا تغذیه خاص برای آن تجویز نشده و حتما باید عینک استفاده کرد.

این فوق تخصص شبکیه چشم، عمل جراحی آب مروارید را بدون عارضه دانست و اظهار کرد: بیماران دیابتی مکررا تحت نظر چشم پزشک قرار گیرند تا دچار عوارض غیر قابل کنترل نشوند.